با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان

2 دانشجو معلم، آموزش ابتدایی، مقطع کارشناسی، دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف بررسی شیوه ارزشیابی معلمان از عملکرد دانش‌آموزان در دوران کرونا و شناسایی چالش‌ها و راهکارها جهت غلبه بر مشکلات با استفاده از تجارب‌زیسته والدین، معلمان و متخصصان است. پژوهش از نوع کیفی است. برای دستیابی به یافته‌ها، روش پدیدارشناسی (مصاحبه نیمه ساختار‌یافته) استفاده شد. در این مطالعه 25 معلم ابتدایی و 25 نفر والدین در شهر اردبیل و 14متخصص در سراسر کشور با روش نمونه‌گیری هدفمند و با معیار اشباع نظری انتخاب گردید. یافته‌ها نشان داد که معلمان، در دوران کرونا برای ارزشیابی از روش‌های مختلف استفاده و همچنین با مشکلات متعدد مواجه بودند که برای غلبه بر آنها پیشنهاداتی ارائه شد. والدین نیز ضمن ابراز نظر خود درباره نحوه ارزشیابی معلمان، برای حل چالش‌ها، راهکارهایی ارائه دادند. در ادامه، در ارتباط با چالش‌های شناسایی شده طبق نظر معلمان و والدین، با متخصصان صحبت، و جهت غلبه بر آنها راهکارهایی همچون گسترش آموزش ترکیبی، فهماندن فلسفه ارزشیابی و جنبه اخلاقی آن به فراگیران و والدین، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی جهت تعامل، استفاده از نتایج تحقیقات، انجام ارزشیابی‌های مستمر- فعالیت‌محور و بصورت عملی و استنباطی، عدم محدودیت در استفاده از شبکه‌ها، نظارت بر کار معلمان، تاکید بر ارزشیابی به عنوان ابزاری در خدمت یادگیری نه وسیله‌ی استرس‌زا، ارزشیابی سطوح بالای دانش شاگردان و دوری از تاکید بر ارزشیابی سطح محفوظات و راهکارهای مختلف دیگر که مفصل‌تر در بخش یافته‌ها ارائه شد. بنابراین بر دست اندرکاران لازم است تا با بهرمندی از پیشنهادات والدین، معلمان و به ویژه متخصصان در جهت شناسایی چالش‌های موجود در امر ارزشیابی شاگردان در عصر کرونا به منظور غلبه بر آنها گام های جدی بردارند.

کلیدواژه‌ها

  • References

    • Abdulhamidovna, [1] Maleki H. Perspective of the natural-spiritual curriculum based on the philosophy of Islamic education. National Congress of Humanities, 2006. https://www.tpbin.com/article/22745 (In Persian)
    • [2] Fathi Vajargah k. Principles and Concepts of Curriculum Planning. Tehran: Entesharat-E Bal, 2009. (In Persian)
    • [3] Klein M. F. The use of a research model to guide curriculum development. Theory In to Practice. 1983; 22(3): 198-202, Doi: 10.1080/00405848309543061
    • [4] Akker J. V. Curriculum perspectives: An introduction. In J. van den Akker, W. Kuiper & U. Hameyer (Eds.). Curriculum landscapes and trends (pp. 1-10). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2003.
    • [5] Hasani M. Guide to implementing descriptive qualitative evaluation in elementary school. Tehran: Abed, 2012. (In Persian)
    • [6] Alkin M. C., Christie A. C. An Evaluation Theory Tree. In. M. C. Alkin. (Ed.). Evaluation Roots: Tracing theorists ‘Views and influences, 2012.
    • [7] Maleki H. Foundations of planning in secondary education. Tehran: Samt, 2013. (In Persian)
    • [8] Noori T., Nilforooshan P. University Students’ Academic Procrastination: The Role of Coping Styles with Stress and the Dual Dimensions of Perfectionism. New Educational Approaches. 2016; 11(1): 21-40, doi: 10.22108/nea.2016.21056 (In Persian)
    • [9] Pakzad M., Khosravi Babadi A., Poushaneh K., Assareh A., Reza Zade H.R. Phenomenology of evaluating learning outcomes. Journal of Theory and Practice in Curriculum. 2021; 9(17): 39-90. (In Persian)
    • [10] Roshani Ali Bena See H., Fathi Vajargah K., Khorasani A. The Challenges of the Quality Evaluation of Virtual Education Curriculum: The Case of Shahid Beheshti University. Educational Measurement and Evaluation Studies. 2017; 7(18): 29-52. (In Persian)
    • [11] Mohammadloo J., Mohammadi S. Virtual Evaluation. Majaleh Roshd. 2021; URL: https://b2n.ir/u76707 (In Persian)
    • [12] karamalian H., Jafari harandi R., Ebadi H. A study of the qualitative descriptive evaluation problems from Primary School teacher's and manager's point of view. New Educational Approaches. 2013; 8(2): 73-92. (In Persian)
    • [13] Abbasi Kasani H., Shams Mourkani G., Seraji F., Rezaeezadeh M. Learners Assessment tools in e-learning. Roshd -e- Fanavari. 2020; 16(61): 23-33. (In Persian)
    • [14] Hosseinizadeh S. A. Educational evaluation in behavior (Sireh) of Prophet Mohammad (PBUH) and Ahle Beit (PBUH). Biquarterly Journal of Islamic Education. 2008; 3(5): 37. (In Persian)
    • [15] Chen H., Su Y., Zheng Q., Li L. Towards an operationalized and effective school self-evaluation system: An ongoing action research study in Chinese secondary schools since 2011. Studies in Educational Evaluation. 2019; 60: 117-129, https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2018.12.005
    • [16] Coates H. Assessing student learning outcomes internationally: Insights and frontiers. Assessment & Evaluation in Higher Education. 2016; 41(5): 662-676.
    • [17] Klimova B. F. Evaluation methods as an effective tool for the development of students’ learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014; 152 (7): 112-115, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.09.165
    • [18] Fuller I., Rawlinson S., Bevan R. Evaluation of Student Learning Experiences in Physical Geography Fieldwork: Paddling or pedagogy?. Journal of Geography in Higher Education. 2000; 24(2): 199-215, DOI: 10.1080/713677388
    • [19] Kameoka V. A., Lister L. Evaluation of Student Learning Outcomes in MSW Programs. Journal of Social Work Education. 1991; 27(3): 251-257.
    • [20] Moustakas C. E. Phenomenology research methods. Thousand Oaks, Ca; Sage Publications, 1994.
    • [21] Strauss A. L., Corbin J. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for developing Grounded Theory (3rd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage, 2008.
    • [22] Abbaszadeh M. Validity and reliability in qualitative research. Journal of Applied Sociology. 2012; 23(1): 19-34. (In Persian)
    • [23] Seraji F. Evaluation in the virtual environment. Curriculum and information and communication technology. 2014; Internet link: http://www.daneshnamehicsa.ir (In Persian).