با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران
علمی-پژوهشی
مطالعة پدیدارشناسانه چالش های آموزش و ارزشیابی مجازی در مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان و والدین

علی اکبر عجم؛ حسن ضابط؛ مریم نسائی

دوره 4، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 9-22

https://doi.org/10.30473/idej.2023.63813.1101

چکیده
  با همه‌گیری کرونا، آموزش مجازی بیش از گذشته موردتوجه نظام آموزشی قرار گرفت. بهره‌گیری از آموزش مجازی بدون توجه به اصول اساسی و چالش‌های احتمالی آن، موجب بروز موانع و مشکلاتی در اجرا، اثربخشی و بهره‌گیری کاربردی از ظرفیت‌های آن خواهد شد. هدف پژوهش حاضر، مطالعة پدیدارشناسانة چالش‌های آموزش و ارزشیابی مجازی در مدارس ابتدایی از نگاه ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
شیوه ارزشیابی معلمان از عملکرد دانش آموزان در دوران کرونا و چالش‌ها و راهکارها (بررسی تجربه زیسته والدین، معلمان و متخصصان)

کمال نصرتی هشی؛ میرمسعود طالبی برکجه؛ حسن احمدی

دوره 4، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 23-39

https://doi.org/10.30473/idej.2023.65666.1124

چکیده
  هدف بررسی شیوه ارزشیابی معلمان از عملکرد دانش‌آموزان در دوران کرونا و شناسایی چالش‌ها و راهکارها جهت غلبه بر مشکلات با استفاده از تجارب‌زیسته والدین، معلمان و متخصصان است. پژوهش از نوع کیفی است. برای دستیابی به یافته‌ها، روش پدیدارشناسی (مصاحبه نیمه ساختار‌یافته) استفاده شد. در این مطالعه 25 معلم ابتدایی و 25 نفر والدین در شهر اردبیل ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تأثیر آموزش ذهنیت فلسفی بر افزایش اثربخشی شیوه آموزش مجازی دانشجویان دانشگاه پیام نور

رسول پوررضا؛ محمدرضا سرمدی؛ مهران فرج اللهی؛ مرجان معصومی فرد

دوره 4، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 40-58

https://doi.org/10.30473/idej.2023.64715.1125

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش ذهنیت فلسفی بر اثربخشی مؤلفه‌های آموزش مجازی دانشجویان انجام گرفت. روش این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را دانشجویان دوره کارشناسی ارشد رشته برنامه‌ریزی درسی در دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب در سال تحصیلی1400-1399 تشکیل دادند. نمونۀ پژوهش شامل ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
طراحی الگوی یادگیری با استفاده از رویکرد ساختارگرایی در محیط یادگیری ترکیبی در مقطع متوسطه

مریم بستان پیرا؛ نسیم سعید؛ فروزان ضرابیان؛ احمد رستگار؛ مژگان حیدری

دوره 4، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 59-70

https://doi.org/10.30473/idej.2023.65511.1126

چکیده
  چکیده : هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی یادگیری با استفاده از ویژگی رویکرد ساختار گرایی در محیط یادگیری ترکیبی در مقطع متوسطه بوده است. این پژوهش از نظر هدف ، کاربردی و نظری است و از روش تحقیق آمیخته متوالی کیفی و کمی استفاده شده است . برای انجام این پژوهش ابتدا با مطالعه و بررسی متون ،اسنادو منابع کتبی موجود و با استفاده از ادبیات و ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تحلیل نظام‌های آموزشی مبتنی بر آموزش باز: چالش‌ها و فرصت‌ها در حوزه یادگیری

حسین زارع؛ خسرو ابراهیمی نیا؛ محمدرضا سرمدی؛ مرجان معصومی فرد

دوره 4، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 71-86

https://doi.org/10.30473/idej.2023.65870.1127

چکیده
  با توجه به هدف پژوهش این مقاله به تحلیل نظام‌های آموزشی مبتنی بر آموزش باز: چالش‌ها و فرصت‌ها در عرصه یادگیری می‌پردازد. این شیوه آموزش و یادگیری یکی از روش‌های نوین آموزشی است که در دانشگاه باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. آموزش عالی به واسطه بهره‌گیری و استفاده از ابزارهای الکترونیکی، از شکل سنتی و معمولی خود فاصله گرفته و به سمت ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
چالش های یادگیری و فعالیت های عملی برنامه درسی زیست شناسی دوره کارشناسی در شرایط کرونا ویروس

وحیدالله عبدالرحیم زی؛ محبوبه عارفی؛ کوروش فتحی واجارگاه؛ اسماعیل جعفری

دوره 4، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 87-99

https://doi.org/10.30473/idej.2023.66060.1130

چکیده
  یادگیری و فعالیت های عملی در زیست شناسی یکی از عناصر مهم برنامه درسی است که در شرایط کرونا ویروس فرایند آموزش از راه دور را با چالش‌ها و فرصت‌ها روبرو کرده است. هدف پژوهش شناسایی چالش‌های یادگیری و فعالیت‌های عملی اساتید و دانشجویان رشته زیست‌شناسی دوره کارشناسی دانشگاه تعلیم و تربیت کابل- افغانستان در کلاس‌های مجازی با شرایط ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
کووید و چالشهای آموزش از راه دور از دیدگاه دانشجویان

سید علی قریشی؛ منیژه احمدی؛ سیده فاطمه نورانی

دوره 4، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 99-115

https://doi.org/10.30473/idej.2023.66153.1131

چکیده
  آموزش مجازی یک سیستم آموزشی موثر در یادگیری موثر دانش آموزان در زمان شیوع کووید-19 و پس از ریشه کنی آن خواهد بود. این پژوهش با هدف شناسایی چالش های آموزش از راه دور از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در شرایط همه گیر کووید-19 انجام شده است، بنابراین روش تحقیق کیفی (تئوری زمینه ای) است. در مجموع 40 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تبیین الگوی مفهومی تربیت جنسی در فضای مجازی مبتنی بر فلسفه برای کودکان

زینب بیرانوند؛ سعید ضرغامی؛ یحیی قائدی؛ محسن فرمهینی فراهانی

دوره 4، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 100-115

https://doi.org/10.30473/idej.2023.66342.1133

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش، تبیین الگوی مفهومی تربیت جنسی در فضای مجازی مبتنی بر برنامه درسی فلسفه برای کودکان است. روش این پژوهش برای دست‌یابی به هدف اول «تحلیل محتوا» و برای دست‌یابی به هدف دوم «روش استنتاجی از نوع قیاس عملی» است. جامعه تحلیلی شامل کلیه‌ی اسناد، منابع و پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط با موضوع تحقیق بود که شناسایی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
ارزیابی پویای گروهی تجمعی مبتنی بر MALL در آموزش از راه دور: مورد آموزش از راه دور در ایران

امیر قاجاریه؛ محمد امین مذهب؛ سمیرا مهاجر

دوره 4، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 135-150

https://doi.org/10.30473/idej.2023.66605.1136

چکیده
  در حالی که جنبه‌های مختلف ارزیابی پویای گروهی (GDA) در مطالعات قبلی مورد بررسی قرار گرفته‌اند، GDA تجمعی در آموزش از راه دور یک حوزه مورد بررسی قرار نگرفته است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر بر آموزش GDA تجمعی در تنظیمات انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) با تمرکز بر نشانگرهای گفتمانی انجام شد. برای این منظور، یک طرح ترکیبی با تکالیف گفتاری ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
فراترکیب نقش مهارت‌های روان‌شناختی و کانونی مدیران در اجرای یادگیری ترکیبی از منظر پارادایم کوانتمی

بیتا عبدالحسینی؛ محمدرضا سرمدی

دوره 4، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 151-173

https://doi.org/10.30473/idej.2023.66757.1137

چکیده
  با توجه به لزوم استفاده از فناوری در عرصه یادگیری و نقش مهم مدیران سازمان‌های آموزشی در اجرای یادگیری ترکیبی، این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفه‌های مهارت‌های روان‌شناختی و کانونی مدیران در اجرای یادگیری ترکیبی از منظر پارادایم کوانتمی صورت گرفت. روش پژوهش کیفی و از نوع فراترکیب بود. گردآوری داده‌ها از طریق بررسی اسناد و منابع علمی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
ارائه مدل علی عوامل موثر بر بکارگیری آموزش مداوم ضمن خدمت الکترونیکی در بین کارکنان لیزینگ بانک ملت

محمد رضا دارایی؛ نورالدین پارساپور؛ سعید طالبی؛ محمدحسن صیف

دوره 4، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 174-184

https://doi.org/10.30473/idej.2023.66824.1138

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر بکارگیری آموزش مداوم ضمن خدمت الکترونیکی در بین کارکنان لیزینگ بانک ملت انجام شده است تحقیق حاضر از نظر روش، همبستگی است جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان لیزینگ بانک ملت می باشند که با توجه به اینکه تعداد جامعه آماری پژوهش حاضر محدود می باشد بنابراین از روش نمونه گیری سرشماری استفاده و کلیه ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
پداگوژی باز در اندیشه میشل فوکو و ژاک دریدا و تکوین آن در نظام آموزش ازدور

بایرام آقاپور؛ حمید ملکی؛ نازیلا خطیب زنجانی؛ مرجان معصومی فرد

دوره 4، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 189-206

https://doi.org/10.30473/idej.2023.67110.1143

چکیده
  این پژوهش باهدف مفهوم شناسی پداگوژی باز در اندیشه میشل فوکو و ژاک دریدا و سیر تکوین آن درنظام آموزش از دور انجام‌شده است ازلحاظ نوع تحقیق نظری است و روش تحقیق کیفی از نوع توصیفی –تحلیلی می‌باشد. جامعه آماری بنا به ماهیت موضوع شامل کلیه منابع و اسناد مربوط به پداگوژی باز ، دیدگاه تربیتی میشل فوکو و ژاک دریدا و آموزش از دور شامل کلیه ...  بیشتر