علمی-پژوهشی
علی اکبر عجم؛ حسن ضابط؛ مریم نسائی
چکیده
با همهگیری کرونا، آموزش مجازی بیش از گذشته موردتوجه نظام آموزشی قرار گرفت. بهرهگیری از آموزش مجازی بدون توجه به اصول اساسی و چالشهای احتمالی آن، موجب بروز موانع و مشکلاتی در اجرا، اثربخشی و بهرهگیری کاربردی از ظرفیتهای آن خواهد شد. هدف پژوهش حاضر، مطالعة پدیدارشناسانة چالشهای آموزش و ارزشیابی مجازی در مدارس ابتدایی از نگاه ...
بیشتر
با همهگیری کرونا، آموزش مجازی بیش از گذشته موردتوجه نظام آموزشی قرار گرفت. بهرهگیری از آموزش مجازی بدون توجه به اصول اساسی و چالشهای احتمالی آن، موجب بروز موانع و مشکلاتی در اجرا، اثربخشی و بهرهگیری کاربردی از ظرفیتهای آن خواهد شد. هدف پژوهش حاضر، مطالعة پدیدارشناسانة چالشهای آموزش و ارزشیابی مجازی در مدارس ابتدایی از نگاه معلمان و والدین بود. روش پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکتکنندگان در پژوهش 34 نفر از معلمان و والدین دانشآموزان مقطع ابتدایی (هر گروه ۱۷ نفر) شهرستان گناباد بودند که با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبه نیم ساختاریافته بود که بر پایه اشباع نظری، تعداد 34 مصاحبه انجام شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش هفت مرحلهای کلایزی استفاده شد. فرایند تجزیهوتحلیل دادهها، پس از حذف موارد مشابه و فرمولبندیکردن مفاهیم، منجر به استخراج 48 مفهوم فرعی گردید. مفاهیم فرعی در ذیل 4 مقوله اصلی 1)چالشهای فرهنگی و اجتماعی، 2)چالشهای فنی و زیرساختی، 3)چالشهای آموزشی، و 4)چالشهای اخلاقی دستهبندی شد. از نتایج مطالعه حاضر میتوان ضمن استفاده از قابلیت-های آموزش مجازی، در رفع چالشهای احتمالی و اثربخشی هر چه بیشتر آن استفاده کرد.
علمی-پژوهشی
کمال نصرتی هشی؛ میرمسعود طالبی برکجه؛ حسن احمدی
چکیده
هدف بررسی شیوه ارزشیابی معلمان از عملکرد دانشآموزان در دوران کرونا و شناسایی چالشها و راهکارها جهت غلبه بر مشکلات با استفاده از تجاربزیسته والدین، معلمان و متخصصان است. پژوهش از نوع کیفی است. برای دستیابی به یافتهها، روش پدیدارشناسی (مصاحبه نیمه ساختاریافته) استفاده شد. در این مطالعه 25 معلم ابتدایی و 25 نفر والدین در شهر اردبیل ...
بیشتر
هدف بررسی شیوه ارزشیابی معلمان از عملکرد دانشآموزان در دوران کرونا و شناسایی چالشها و راهکارها جهت غلبه بر مشکلات با استفاده از تجاربزیسته والدین، معلمان و متخصصان است. پژوهش از نوع کیفی است. برای دستیابی به یافتهها، روش پدیدارشناسی (مصاحبه نیمه ساختاریافته) استفاده شد. در این مطالعه 25 معلم ابتدایی و 25 نفر والدین در شهر اردبیل و 14متخصص در سراسر کشور با روش نمونهگیری هدفمند و با معیار اشباع نظری انتخاب گردید. یافتهها نشان داد که معلمان، در دوران کرونا برای ارزشیابی از روشهای مختلف استفاده و همچنین با مشکلات متعدد مواجه بودند که برای غلبه بر آنها پیشنهاداتی ارائه شد. والدین نیز ضمن ابراز نظر خود درباره نحوه ارزشیابی معلمان، برای حل چالشها، راهکارهایی ارائه دادند. در ادامه، در ارتباط با چالشهای شناسایی شده طبق نظر معلمان و والدین، با متخصصان صحبت، و جهت غلبه بر آنها راهکارهایی همچون گسترش آموزش ترکیبی، فهماندن فلسفه ارزشیابی و جنبه اخلاقی آن به فراگیران و والدین، توسعه زیرساختهای ارتباطی جهت تعامل، استفاده از نتایج تحقیقات، انجام ارزشیابیهای مستمر- فعالیتمحور و بصورت عملی و استنباطی، عدم محدودیت در استفاده از شبکهها، نظارت بر کار معلمان، تاکید بر ارزشیابی به عنوان ابزاری در خدمت یادگیری نه وسیلهی استرسزا، ارزشیابی سطوح بالای دانش شاگردان و دوری از تاکید بر ارزشیابی سطح محفوظات و راهکارهای مختلف دیگر که مفصلتر در بخش یافتهها ارائه شد. بنابراین بر دست اندرکاران لازم است تا با بهرمندی از پیشنهادات والدین، معلمان و به ویژه متخصصان در جهت شناسایی چالشهای موجود در امر ارزشیابی شاگردان در عصر کرونا به منظور غلبه بر آنها گام های جدی بردارند.
علمی-پژوهشی
رسول پوررضا؛ محمدرضا سرمدی؛ مهران فرج اللهی؛ مرجان معصومی فرد
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش ذهنیت فلسفی بر اثربخشی مؤلفههای آموزش مجازی دانشجویان انجام گرفت. روش این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را دانشجویان دوره کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی در دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب در سال تحصیلی1400-1399 تشکیل دادند. نمونۀ پژوهش شامل ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش ذهنیت فلسفی بر اثربخشی مؤلفههای آموزش مجازی دانشجویان انجام گرفت. روش این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را دانشجویان دوره کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی در دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب در سال تحصیلی1400-1399 تشکیل دادند. نمونۀ پژوهش شامل 32 دانشجو بود که به روش نمونهگیری تصادفی مبتنی بر هدف انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و کنترل (16 نفر) جایگزین شدند. پس از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایش طی شش جلسه آموزشی شصت دقیقهای و در مدت شش هفته متوالی، به روش یادگیری الکترونیکی، ابعاد ذهنیت فلسفی (جامعیت، تعمق و انعطافپذیری) اسمیت (1956) را دریافت داشت، ولی گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزار گردآوری دادهها یک پرسشنامۀ 34 گویهای محقق ساخته بود. روایی ابزار، به روش روایی محتوایی به تأیید صاحبنظران و اساتید رسید، و پایایی آن نیز محاسبه و در سطح قابل قبول قرار گرفت. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکوا) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در تأثیر آموزش ذهنیت فلسفی بر اثربخشی شیوه آموزش مجازی وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که با آموزش و تقویت ذهنیت فلسفی دانشجویان جامعه هدف، میتوان اثربخشی دورههای آموزش مجازی را در آنها افزایش داد.
علمی-پژوهشی
مریم بستان پیرا؛ نسیم سعید؛ فروزان ضرابیان؛ احمد رستگار؛ مژگان حیدری
چکیده
چکیده : هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی یادگیری با استفاده از ویژگی رویکرد ساختار گرایی در محیط یادگیری ترکیبی در مقطع متوسطه بوده است. این پژوهش از نظر هدف ، کاربردی و نظری است و از روش تحقیق آمیخته متوالی کیفی و کمی استفاده شده است . برای انجام این پژوهش ابتدا با مطالعه و بررسی متون ،اسنادو منابع کتبی موجود و با استفاده از ادبیات و ...
بیشتر
چکیده : هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی یادگیری با استفاده از ویژگی رویکرد ساختار گرایی در محیط یادگیری ترکیبی در مقطع متوسطه بوده است. این پژوهش از نظر هدف ، کاربردی و نظری است و از روش تحقیق آمیخته متوالی کیفی و کمی استفاده شده است . برای انجام این پژوهش ابتدا با مطالعه و بررسی متون ،اسنادو منابع کتبی موجود و با استفاده از ادبیات و پیشینه تحقیق ومنابع علمی به سوال اول پژوهش پاسخ داده شد . برای پاسخ به سوال دوم از تکنیک تحلیل محتوای مایرینگ و دلفی استفاده شد .در مرحله اول پاسخ به سوال دوم به دلیل ادبیات غنی با استفاده از روش مطالعه کیفی از تکنیک تحلیل محتوای مایرینگ مولفه های مورد نظر استخراج و بعنوان مکمل روش دلفی استفاده گردید .در مرحله دوم با استفاده از تکنیک نمونه گیری گلوله برفی پانل شرکت کنندگان شکل گرفت و متخصصان مربوطه انتخاب و پس از ارائه پرسشنامه های مختلف و انجام مصاحبه ،مولفه ها و شاخص های مورد نظر توسط متخصصان انتخاب و تائید شد.در ادامه وبرای پاسخ به سوال سوم پژوهش به منظور اعتبارسنجی الگوی طراحی شده از پرسشنامه رایگلوث وبرای سنجش پایایی آن از آلفا کرومباخ استفاده شد . همچنین از شاخص ضریب هماهنگی کندال برای تعیین میزان اتفاق نظر در روش دلفی استفاده شد. جهت بررسی روایی محتوایی الگو از شاخص (CVI ) و برای تعیین مناسبت کلی آن از (S-CVI ) استفاده شد و در نهایت بر اساس نتایج بدست آمده و در نظر گرفتن موارد اصلاحی و پیشنهادی اساتید الگوی نهایی طراحی و مورد تائید قرار گرفت.
علمی-پژوهشی
حسین زارع؛ خسرو ابراهیمی نیا؛ محمدرضا سرمدی؛ مرجان معصومی فرد
چکیده
با توجه به هدف پژوهش این مقاله به تحلیل نظامهای آموزشی مبتنی بر آموزش باز: چالشها و فرصتها در عرصه یادگیری میپردازد. این شیوه آموزش و یادگیری یکی از روشهای نوین آموزشی است که در دانشگاه باز مورد استفاده قرار میگیرد. آموزش عالی به واسطه بهرهگیری و استفاده از ابزارهای الکترونیکی، از شکل سنتی و معمولی خود فاصله گرفته و به سمت ...
بیشتر
با توجه به هدف پژوهش این مقاله به تحلیل نظامهای آموزشی مبتنی بر آموزش باز: چالشها و فرصتها در عرصه یادگیری میپردازد. این شیوه آموزش و یادگیری یکی از روشهای نوین آموزشی است که در دانشگاه باز مورد استفاده قرار میگیرد. آموزش عالی به واسطه بهرهگیری و استفاده از ابزارهای الکترونیکی، از شکل سنتی و معمولی خود فاصله گرفته و به سمت یادگیری و آموزش از راه دور پیش میرود. این پژوهش به صورت توصیفی بود و برای گردآوری اطلاعات از روش کیفی استفاده. در این پژوهش، پژوهشگر به معرفی نظامهای آموزشی مبتنی بر آموزش باز میپردازد و جستجو و گردآوری اطلاعات به روش مطالعه اسنادی، کتابخانهای و جستجوی منابع مختلف مکتوب و دیجیتالی بود روش تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت تفسیری بوده و تمام مراحل توسط محقق و بدون استفاده از نرمافزار تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که این آموزش با عنوان آموزش مکاتبهای در دهه اول سال 1700 میلادی آغاز شد و تا امروز پنج نسل را طی کرده است. آموزش باز علاوه بر مزایای که دارد دارای چالشهای فراوانی است. این چالشها در هشت و 80 ویژگی خلاصه شدند. بدون شک جهت رسیدن به نظام آموزش عالی باز و مطلوب باید سعی در بررسی چالشها در این حوزه داشت و سپس با رفع محدودیتها و تبدیل آن به فرصتها گامی بلند در راستای توسعه عالی آموزش از راه باز برداشت.
علمی-پژوهشی
وحیدالله عبدالرحیم زی؛ محبوبه عارفی؛ کوروش فتحی واجارگاه؛ اسماعیل جعفری
چکیده
یادگیری و فعالیت های عملی در زیست شناسی یکی از عناصر مهم برنامه درسی است که در شرایط کرونا ویروس فرایند آموزش از راه دور را با چالشها و فرصتها روبرو کرده است. هدف پژوهش شناسایی چالشهای یادگیری و فعالیتهای عملی اساتید و دانشجویان رشته زیستشناسی دوره کارشناسی دانشگاه تعلیم و تربیت کابل- افغانستان در کلاسهای مجازی با شرایط ...
بیشتر
یادگیری و فعالیت های عملی در زیست شناسی یکی از عناصر مهم برنامه درسی است که در شرایط کرونا ویروس فرایند آموزش از راه دور را با چالشها و فرصتها روبرو کرده است. هدف پژوهش شناسایی چالشهای یادگیری و فعالیتهای عملی اساتید و دانشجویان رشته زیستشناسی دوره کارشناسی دانشگاه تعلیم و تربیت کابل- افغانستان در کلاسهای مجازی با شرایط کووید—19 بوده است. این تحقیق با رویکرد کیفی و روش داده بنیاد انجام شد. جامعه موردپژوهش 36 تن استاد و دانشجو بود که با استفاده از مصاحبههای هدفمند 20 مرد و 16 زن شرکت کرده بودند صورت گرفت. نتایج نشان داد که دسترسی محدود به اینترنت، عدم اجرای فعالیتهای عملی و آزمایشگاهی، چالشهای ارزشیابی و تغییر در زمان و مکان تدریس مواردی است که کیفیت آموزش و فعالیتهای یادگیری و عملی رشته زیستشناسی را در شرایط کرونا تحت تأثیر قرار داده است. با ایجاد زیرساختهای متعادل آموزش الکترونیکی در همه مناطق کشور و سرمایهگذاری بیشتر در فناوری آموزشی میتوان چالشهای یادگیری و فعالیتهای عملی را کاهش داد.
علمی-پژوهشی
سید علی قریشی؛ منیژه احمدی؛ سیده فاطمه نورانی
چکیده
آموزش مجازی یک سیستم آموزشی موثر در یادگیری موثر دانش آموزان در زمان شیوع کووید-19 و پس از ریشه کنی آن خواهد بود. این پژوهش با هدف شناسایی چالش های آموزش از راه دور از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در شرایط همه گیر کووید-19 انجام شده است، بنابراین روش تحقیق کیفی (تئوری زمینه ای) است. در مجموع 40 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت ...
بیشتر
آموزش مجازی یک سیستم آموزشی موثر در یادگیری موثر دانش آموزان در زمان شیوع کووید-19 و پس از ریشه کنی آن خواهد بود. این پژوهش با هدف شناسایی چالش های آموزش از راه دور از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در شرایط همه گیر کووید-19 انجام شده است، بنابراین روش تحقیق کیفی (تئوری زمینه ای) است. در مجموع 40 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت الکترونیک در نیمسال دوم 98-98 به روش نمونه گیری هدفمند جهت شرکت در مصاحبه ساختاریافته انتخاب شدند. تحلیل موضوعی دادههای بهدستآمده از مصاحبهها انجام شد و برای تأیید اعتبار نتایج از رویکرد بررسی اعضا و بازنگری همتا استفاده شد. قابل ذکر است که نتایج در چند مرحله اصلاح شد. علاوه بر این، ضریب پایایی بین رمزگذارها (75٪) برای ارزیابی قابلیت اطمینان اعمال شد. تجزیه و تحلیل داده ها در Maxqda 12 انجام شد. بر اساس نتایج، چالش های آموزش از راه دور برای دانش آموزان شامل دو بعد فردی و سازمانی، هفت بعد آموزشی (11 گویه)، ارتباطی (9 گویه)، مدیریتی (11 مورد)، ساختاری (6 گویه) بود. ، فناوری (9 مورد)، فرهنگی (8 مورد) و مؤلفه شخصیت (6 مورد) و 60 شاخص برای یادگیری از راه دور در طول همه گیری COVID-19.
علمی-پژوهشی
زینب بیرانوند؛ سعید ضرغامی؛ یحیی قائدی؛ محسن فرمهینی فراهانی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، تبیین الگوی مفهومی تربیت جنسی در فضای مجازی مبتنی بر برنامه درسی فلسفه برای کودکان است. روش این پژوهش برای دستیابی به هدف اول «تحلیل محتوا» و برای دستیابی به هدف دوم «روش استنتاجی از نوع قیاس عملی» است. جامعه تحلیلی شامل کلیهی اسناد، منابع و پایگاههای اطلاعاتی مرتبط با موضوع تحقیق بود که شناسایی ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، تبیین الگوی مفهومی تربیت جنسی در فضای مجازی مبتنی بر برنامه درسی فلسفه برای کودکان است. روش این پژوهش برای دستیابی به هدف اول «تحلیل محتوا» و برای دستیابی به هدف دوم «روش استنتاجی از نوع قیاس عملی» است. جامعه تحلیلی شامل کلیهی اسناد، منابع و پایگاههای اطلاعاتی مرتبط با موضوع تحقیق بود که شناسایی و سپس به صورت هدفمند و عمیق مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که برخی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر تربیت جنسی در فضای مجازی مبتنی بر فلسفه برای کودکان، مرتبط با چهار بعد شناختی، جسمانی، اجتماعی و عاطفی شامل: (آگاهی بخشی و مفهوم یابی، جهت دادن به مسیر افکار، کشف معنا و کسب دانش، تأملورزی؛ ممارست در کسب مهارتها با تمرین عملی و فعالیت مشارکتی، رفتار آگاهانه در مواجهه با کنشها و تغییرات طبیعی بدن، موقعیت شناسی و تعهدمندی؛ استفاده از مهارتهای فردی و میان فردی در تبادل اطلاعات، جامعه و شهروند دموکرات، عفتورزی و تقوا پیشگی، یکپارچگی رشته افکار و اعمال) در فضای مجازی است که به عنوان چهارچوبی برای الگوی تربیت جنسی در فضای مجازی مبتنی بر فلسفه برای کودکان است که در قالب اهداف اصول و روش تربیتی قابل دستیابی است. این الگو مرتبط با اهداف غایی و میانی خود بر 5 اصل: (هوش جنسی سایبری، دانش جنسی سایبری، درک روابط جنسی فناورانه و خویشتنداری جنسی، مسئولیت جنسی و اخلاق جنسی در فضای مجازی مبتنی بر فلسفه برای کودکان) استوار است. روش این الگو نیز، اجتماع مجازی پژوهشی است.
علمی-پژوهشی
امیر قاجاریه؛ محمد امین مذهب؛ سمیرا مهاجر
چکیده
در حالی که جنبههای مختلف ارزیابی پویای گروهی (GDA) در مطالعات قبلی مورد بررسی قرار گرفتهاند، GDA تجمعی در آموزش از راه دور یک حوزه مورد بررسی قرار نگرفته است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر بر آموزش GDA تجمعی در تنظیمات انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) با تمرکز بر نشانگرهای گفتمانی انجام شد. برای این منظور، یک طرح ترکیبی با تکالیف گفتاری ...
بیشتر
در حالی که جنبههای مختلف ارزیابی پویای گروهی (GDA) در مطالعات قبلی مورد بررسی قرار گرفتهاند، GDA تجمعی در آموزش از راه دور یک حوزه مورد بررسی قرار نگرفته است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر بر آموزش GDA تجمعی در تنظیمات انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) با تمرکز بر نشانگرهای گفتمانی انجام شد. برای این منظور، یک طرح ترکیبی با تکالیف گفتاری آزمون First Certificate in English (FCE) و مصاحبه به عنوان ابزار اصلی جمعآوری دادهها در مراحل کمی و کیفی این مطالعه اتخاذ شد. در مجموع 64 دانش آموز زن همگن زبان انگلیسی به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آموزش تجمعی GDA نشانگرهای گفتمان در گروه آزمایش توسط معلمی که در کارگاه های مداخله به خوبی آموزش دیده بود انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس آزمون تی و تحلیل کوواریانس (ANCOVA) تأثیر مثبت GDA را بر گروه آزمایش نشان داد. در مرحله کیفی پژوهش، از مصاحبه به عنوان ابزاری برای آشکارسازی نگرش ده نفر از شرکت کنندگان در گروه آزمایش که شرکت در جلسات مصاحبه را انتخاب کردند، استفاده شد. تجزیه و تحلیل محتوای نتایج مصاحبه نشان داد که آنها نگرش های متفاوتی نسبت به GDA تجمعی آنلاین داشتند و عمدتاً از این رویکرد آموزشی در یادگیری از راه دور حمایت می کردند. نتایج اهمیت ارزشیابی برای یادگیری (AfL) را نسبت به ارزیابی یادگیری (AoL) در آموزش از راه دور نشان می دهد. یافته ها پیامدهایی برای سیاست، عمل و تحقیق دارند.
علمی-پژوهشی
بیتا عبدالحسینی؛ محمدرضا سرمدی
چکیده
با توجه به لزوم استفاده از فناوری در عرصه یادگیری و نقش مهم مدیران سازمانهای آموزشی در اجرای یادگیری ترکیبی، این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای مهارتهای روانشناختی و کانونی مدیران در اجرای یادگیری ترکیبی از منظر پارادایم کوانتمی صورت گرفت. روش پژوهش کیفی و از نوع فراترکیب بود. گردآوری دادهها از طریق بررسی اسناد و منابع علمی ...
بیشتر
با توجه به لزوم استفاده از فناوری در عرصه یادگیری و نقش مهم مدیران سازمانهای آموزشی در اجرای یادگیری ترکیبی، این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای مهارتهای روانشناختی و کانونی مدیران در اجرای یادگیری ترکیبی از منظر پارادایم کوانتمی صورت گرفت. روش پژوهش کیفی و از نوع فراترکیب بود. گردآوری دادهها از طریق بررسی اسناد و منابع علمی مرتبط با موضوع پژوهش در 31 سال اخیر (1990 تا 2021) انجام شد. بدین منظور، کلیدواژههای مربوط در پایگاههای معتبر داخلی و خارجی جستجو شد و در نهایت 43 منبع برای بررسی نهایی انتخاب گردید. بررسی با بررسی منابع مهارتهای روانشناختی مدیران در 3 بعد و 11 مؤلفه و مهارتهای کانونی در 1 بعد و 3 مؤلفه استخراج شد. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که با توجه به ابعاد و مؤلفههای شناسایی شده، مدیران میتوانند از منظر مهارتهای روانشناختی، در بعد نگاه کوانتمی از طریق برنامهریزی، رهبری آگاهانه و مؤثر و مواجهه با چالشها و رفع موانع؛ در بعد تفکر کوانتمی از طریق تفکر خلاق، مدیریت تغییر و تفکر جامع در بعد احساس کوانتمی از طریق پاسخگویی، حمایت از حقوق و امنیت افراد، احترام به ارزشها توجه به نیازها و استعدادها و بهرهگیری از جریان اطلاعات و از منظر مهارتهای کانونی و بعد وجود کوانتمی از طریق ایجاد فضای یادگیری مناسب، برقراری ارتباط مؤثر و ایجاد ساختار انعطافپذیر و شبکه محور در اجرای یادگیری ترکیبی در سازمانهای آموزشی نقش داشته باشند.
علمی-پژوهشی
محمد رضا دارایی؛ نورالدین پارساپور؛ سعید طالبی؛ محمدحسن صیف
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر بکارگیری آموزش مداوم ضمن خدمت الکترونیکی در بین کارکنان لیزینگ بانک ملت انجام شده است تحقیق حاضر از نظر روش، همبستگی است جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان لیزینگ بانک ملت می باشند که با توجه به اینکه تعداد جامعه آماری پژوهش حاضر محدود می باشد بنابراین از روش نمونه گیری سرشماری استفاده و کلیه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر بکارگیری آموزش مداوم ضمن خدمت الکترونیکی در بین کارکنان لیزینگ بانک ملت انجام شده است تحقیق حاضر از نظر روش، همبستگی است جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان لیزینگ بانک ملت می باشند که با توجه به اینکه تعداد جامعه آماری پژوهش حاضر محدود می باشد بنابراین از روش نمونه گیری سرشماری استفاده و کلیه کارکنان لیزینگ بانک ملت(۱۵۵ نفر) به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه های استفاده از آموزش ضمن خدمت الکترونیکی فاگان و همکاران(2004)، مهارتهای مدیریت کوانتومی الطافی(۱۳۹۰)، شرایط تسهیل کننده رالتینگ و نل(2011)، تسهیم دانش واندن هوف و وان وینن(2004)، خودکارآمدی رایانه والترز و داگترتی (2007)، هوش سازمانی آلبرخت (2003)، سودمندی ادراک شده تئو و همکاران، (2007)، تجربه استفاده از فناوری فاگان و همکاران(2004)، فرهنگ سازمانی گافی و جونز (1996) استفاده شد. یافته ها نشان داد که از بین اثرات مستقیم، بیشترین اثرمستقیم مربوط به تاثیر شرایط استفاده از فناوری بر سودمندی ادراک شده(۳۲/۰) و کمترین اثرمستقیم مربوط به اثرمستقیم مهارتهای کوانتومی بر تسهیم دانش(۱۵/۰) و تسهیم دانش بر استفاده از آموزش مداوم ضمن خدمت الکترونیکی(۱۵/۰) است. همچنین بیشترین اثرغیرمستقیم مربوط به تاثیر شرایط تسهیل کننده بر استفاده از آموزش مداوم ضمن خدمت الکترونیکی(۰۹/۰) و کمترین اثرغیرمستقیم مربوط به هوش سازمانی بر استفاده از آموزش مداوم ضمن خدمت الکترونیکی(۰۳/۰) و تجربه استفاده از فناوری بر سودمندی ادراک شده(۰۳/۰) است و در نهایت کمترین اثرکل مربوط به تجربه استفاده از فناوری بر سودمندی ادراک شده(۰۳/۰) و بیشترین اثرکل مربوط به شرایط استفاده از فناوری بر سودمندی ادراک شده(۳۲/۰) است.
علمی-پژوهشی
بایرام آقاپور؛ حمید ملکی؛ نازیلا خطیب زنجانی؛ مرجان معصومی فرد
چکیده
این پژوهش باهدف مفهوم شناسی پداگوژی باز در اندیشه میشل فوکو و ژاک دریدا و سیر تکوین آن درنظام آموزش از دور انجامشده است ازلحاظ نوع تحقیق نظری است و روش تحقیق کیفی از نوع توصیفی –تحلیلی میباشد. جامعه آماری بنا به ماهیت موضوع شامل کلیه منابع و اسناد مربوط به پداگوژی باز ، دیدگاه تربیتی میشل فوکو و ژاک دریدا و آموزش از دور شامل کلیه ...
بیشتر
این پژوهش باهدف مفهوم شناسی پداگوژی باز در اندیشه میشل فوکو و ژاک دریدا و سیر تکوین آن درنظام آموزش از دور انجامشده است ازلحاظ نوع تحقیق نظری است و روش تحقیق کیفی از نوع توصیفی –تحلیلی میباشد. جامعه آماری بنا به ماهیت موضوع شامل کلیه منابع و اسناد مربوط به پداگوژی باز ، دیدگاه تربیتی میشل فوکو و ژاک دریدا و آموزش از دور شامل کلیه کتابهای الکترونیکی و مکتوب، مقالات، مجلات، سایتها و پایگاههای اطلاعاتی معتبر، پایاننامهها و رسالههای دکتری میباشد. نمونه آماری نیز همه منابع و اسناد در دسترس مربوط به موضوع میباشد. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای است که پژوهشگران کلیه کتابهای الکترونیکی و مکتوب، مقالات، مجلات، سایتها و پایگاههای اطلاعاتی معتبر، پایاننامهها و رسالههای دکتری تا حد کفایت موردمطالعه و تحلیل قراردادند و فیشبرداری کردند. برای پاسخ به سؤال پژوهش اطلاعات جمعآوریشده را طبقهبندی، تجزیهوتحلیل و تفسیر کردند. از نظر متحصصان تعلیم وتربیت برای تعیین روایی و پایایی استفاده شده است . از اطلاعات جمعآوریشده 9 مقوله اصلی: 1.هدف 2. معلم 3. دانشآموز 4. روش تدریس 5. محتوا و موضوع 6. برنامهریزی 7. مدرسه 8. ارزشیابی 9. منابع استخراج گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که مفهوم پداگوژی باز در بیشتر زیر مقوله های اصلی به غیر از دو مقوله برنامه ریزی و منابع وجود داشته است. و پداگوژی باز مناسبترین پداگوژی برای آموزش از راه دور می باشد .