با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور تهران . ایران

2 استادیار دانشکده علوم تربیتی ،گروه برنامه ریزی آموزش از راه دور، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران

3 استادیار دانشکده علوم تربیتی ،گروه برنامه ریزی آموزش از راه دور، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

4 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تهران ایران

چکیده

چکیده :
هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی یادگیری با استفاده از ویژگی رویکرد ساختار گرایی در محیط یادگیری ترکیبی در مقطع متوسطه بوده است. این پژوهش از نظر هدف ، کاربردی و نظری است و از روش تحقیق آمیخته متوالی کیفی و کمی استفاده شده است . برای انجام این پژوهش ابتدا با مطالعه و بررسی متون ،اسنادو منابع کتبی موجود و با استفاده از ادبیات و پیشینه تحقیق ومنابع علمی به سوال اول پژوهش پاسخ داده شد . برای پاسخ به سوال دوم از تکنیک تحلیل محتوای مایرینگ و دلفی استفاده شد .در مرحله اول پاسخ به سوال دوم به دلیل ادبیات غنی با استفاده از روش مطالعه کیفی از تکنیک تحلیل محتوای مایرینگ مولفه های مورد نظر استخراج و بعنوان مکمل روش دلفی استفاده گردید .در مرحله دوم با استفاده از تکنیک نمونه گیری گلوله برفی پانل شرکت کنندگان شکل گرفت و متخصصان مربوطه انتخاب و پس از ارائه پرسشنامه های مختلف و انجام مصاحبه ،مولفه ها و شاخص های مورد نظر توسط متخصصان انتخاب و تائید شد.در ادامه وبرای پاسخ به سوال سوم پژوهش به منظور اعتبارسنجی الگوی طراحی شده از پرسشنامه رایگلوث وبرای سنجش پایایی آن از آلفا کرومباخ استفاده شد . همچنین از شاخص ضریب هماهنگی کندال برای تعیین میزان اتفاق نظر در روش دلفی استفاده شد. جهت بررسی روایی محتوایی الگو از شاخص (CVI ) و برای تعیین مناسبت کلی آن از (S-CVI ) استفاده شد و در نهایت بر اساس نتایج بدست آمده و در نظر گرفتن موارد اصلاحی و پیشنهادی اساتید الگوی نهایی طراحی و مورد تائید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

  • Sharfi S, Hassanzadeh S, Zohur arvandeh T. Designing and compiling a curriculum model with the approach of combined education at high school. Journal of Educational Sciences and Counseling 1399 ; 13.
  • Sadeghi Tabar P, Shariatmadari M. Design and validation of the continuing education model of the medical society based on blended learning. Scientific-Research Quarterly in Educational and Virtual Learning 1399 ; 1.
  • Mahmoudi M. Blended learning and its role in the development of learning. Journal of Studies and Research in Behavioral Sciences 1398; 1.
  • Palmer E, Lomer S, Bashliyska I. Overcoming barriers to student engagement with Active blended Lerning. Interim repent 2017.
  • Qalandari M. Reflections on blended learning and education management: a qualitative study from the point of view of the push-pull migration model of teaching styles in the corona pandemic. New Research Approaches Quarterly in Management Sciences 1401; 31.
  • Jozi Najafabadi B. Challenges and opportunities of learning in the age of Corona from the perspective of Isfahan teachers. Journal of Psychological Studies and Educational Sciences 1400; 4.
  • Abbasi Z. Investigating the key success factors of Persian language e-learning courses for foreigners from the perspective of course instructors. Education Technology 2019; 13.
  • Moghadam A, Noorabadi S, Kermani, H, et al. Challenges, patterns and solutions for the development of combined education. New Achievements in Humanities Studies Magazine 1401 ;47.
  • Farahani I, Laeer S, Farahani S, Schwender H, Laven A. Blended learning: improving the diabetes mellitus counseling skills of German pharmacy students. Currents in Pharmacy Teaching and Learning 2020.
  • Taghipour K, Mahmoudi M. Blended learning and its role in the development of learning. Journal of Studies and Research in Behavioral Sciences 1398; 1.
  • Alsalhi NR, Eltahir ME, Al-Qatawneh S. The effect of blended learning on the achievement of ninth grade students in science and their attitudes towards its use 2019; 5(9).
  • Zarei A, Javaheri Daneshmand M, Sheikhi AA. Identifying effective factors and barriers to the use of e-learning to increase the mental health of primary school students in Karaj (a qualitative study). Education Technology. 2019;13(3):773-783.
  • Russel W, Hatzipanagos, et al. Blended learning: bringing the idea to life and what does it mean for faculty and administrators? In Handbook of Research on Technology-Centric Strategies for Higher Education Administration.