با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران
علمی-پژوهشی
سنجش میزان رضایت دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی دانشگاه شیراز از آزمایشگاه های مجازی و از راه دور

قاسم سلیمی؛ فاطمه میرغفاری؛ محمد حسن جانفشان؛ سید علی اکبر صفوی

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1400، صفحه 1-15

https://doi.org/10.30473/idej.2022.63450.1094

چکیده
  هدف این مطالعه موردی سنجش میزان رضایت تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی دانشگاه شیراز از آزمایشگاه های مجازی و راه دور بود. شرکت کنندگان 18 نفر از دانشجویان مهندسی برق دانشگاه شیراز بودند که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. متغیرهای مورد مطالعه به منظور سنجش میزان رضایت از آزمایشگاه های راه دور شامل توجه متمرکز دانشجویان در ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
چالش های یادگیری آنلاین در آموزش عالی در دوران کووید-19

فرهاد سراجی؛ حامد عباسی کسانی؛ سلماز آقازاده؛ سعید شریفی؛ رسول بختیاری

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1400، صفحه 16-31

https://doi.org/10.30473/idej.2022.63811.1100

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف شناسایی چالش‌های سیستم فقط آنلاین در عصر COVID-19 انجام شد. رویکرد تحقیق کیفی و روش سنتز تحقیق اتخاذ شد. جامعه آماری پژوهش شامل مطالعات پژوهشی انجام شده در دوران کووید-19 در زمینه چالش‌های سیستم یادگیری الکترونیکی بود که از پایگاه‌های اطلاعاتی Scopus، Science direct، Eric، ResearchGate و Google Scholar با استفاده از کلمات کلیدی خاص جمع‌آوری ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
پیش بینی دانش آموزان در معرض خطر افت تحصیلی با استفاده از تجزیه و تحلیل یادگیری در سیستم مدیریت یادگیری

حمید زنگوئی؛ سید امید فاطمی

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1400، صفحه 32-44

https://doi.org/10.30473/idej.2022.63913.1104

چکیده
  پلتفرم‌های یادگیری آنلاین امروزه در جامعه مدرن رایج شده‌اند، اما نرخ بالای ترک تحصیل و کاهش عملکرد دانش‌آموزان همچنان نیازمند توجه بیشتری در چنین محیط‌های یادگیری آنلاین است. هدف از این تحقیق تسریع در شناسایی دانش آموزان در معرض خطر افت تحصیلی به منظور انجام اقدامات اصلاحی مناسب می باشد. از این رو مدلی را برای دستیابی به این هدف ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
مروری نظام مند بر تحقیقات آموزش الکترونیکی در سازمان های خدماتی (موسسات غیر دانشگاهی)

فاطمه نارنجی ثانی؛ سمانه حجازی؛ محمدجواد محدث

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1400، صفحه 45-69

https://doi.org/10.30473/idej.2022.63854.1103

چکیده
  این پژوهش از نظر اهداف کاربردی است و هدف این پژوهش ارائه تصویری جامع از فرآیند یاددهی-یادگیری آنلاین در سازمان های خدماتی ایران (غیر آموزشی) است. این پژوهش از رویکرد کمی در روش گردآوری داده ها استفاده کرده است. در بخش اول، با استفاده از رویکرد سیستماتیک و مطالعه اسنادی، 870 پژوهش مرتبط در زمینه آموزش الکترونیکی در سازمان‌های غیر دانشگاهی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
یک سیستم توصیه بازخورد ضمنی برای دوره های آنلاین آزاد گسترده

آزاده فاروقی؛ پرهام مرادی

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1400، صفحه 70-76

https://doi.org/10.30473/idej.2022.63928.1106

چکیده
  دوره های گسترده آنلاین باز (MOOCs) اخیراً به یک ابزار آموزشی محبوب تبدیل شده اند. آنها به طور کلی گزینه های در مقیاس بزرگ را به دانش آموزان می دهند. با این حال، تنوع دوره های MOOC موجود و به روز رسانی سریع آنها، یافتن مطالب جدید مرتبط با آنها را برای دانش آموزان دشوارتر می کند. یک سیستم توصیه (RS) یادگیرنده را با بهترین منابع یادگیری برای برآورده ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
دیدگاه معلمان زبان انگلیسی مبتدی و باتجربه ایرانی در مورد چالش ها و توانایی استفاده از کمک موبایل یادگیری زبان (MALL) در زمینه EFL

حسن سلیمانی؛ الهام پوررسا

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1400، صفحه 77-93

https://doi.org/10.30473/idej.2022.63807.1099

چکیده
  از منظر اکو زبان‌شناختی، هزینه و فناوری ممکن است مسائلی باشد که نگرانی زیادی در این زمینه وجود دارددهه های اخیر در یادگیری زبان به کمک کامپیوتر (CALL). پژوهش حاضر انجام شدبررسی دیدگاه‌های معلمان زبان انگلیسی مبتدی و با تجربه ایرانی در مورد چالش‌ها و توانایی یادگیری زبان به کمک تلفن همراه (MALL) در زمینه EFL. به این منظور، در مجموع 80 نفر ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تاثیر قابلیت های بستر الکترونیکی وبینارها در آموزش رسانه های دیجیتال

فاطمه صارمی مفرد؛ سارا شیخی

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1400، صفحه 94-101

https://doi.org/10.30473/idej.2022.63009.1090

چکیده
  چکیده : پژوهش حاضر با هدف تعیین قابلیت های بستر الکترونیکی وبینارها در آموزش رسانه های دیجیتال در نظام آموزشی انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است و روش نمونه گیری به صورت سرشماری بوده است. جامعۀ آماری شامل 60 دانشجو مقطع کاردانی گروه برق و کامپیوتر دانشگاه فنی و حرفه ای پسران و دختران خرم آباد می باشند که در سمینار آموزشی رسانه ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تاثیر آموزش محاوره‌ای چند رسانه‌ای بر افزایش مهارت‌های ارتباطی دختران دانش‌آموزان

مهدی محمودی؛ نازیلا خطیب زنجانی؛ مرجان معصومی فرد

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1400، صفحه 102-110

https://doi.org/10.30473/idej.2022.63845.1102

چکیده
  پژوهش حاضر، به منظور تاثیر آموزش به سبک محاوره‌ای از طریق چند رسانه‌ای بر افزایش مهارت‌های ارتباطی دختران دانش آموز انجام شده است. روش تحقیق شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر سال ششم دوره ابتدایی منطقه 2 شهر تهران بودند که از بین آنها 60 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش قرارداده شدند. ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تجربه توسعه حرفه ای در آموزش ترکیبی معلمان

فاطمه نامی

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1400، صفحه 111-121

https://doi.org/10.30473/idej.2022.52793.1068

چکیده
  سال‌ها پس از اولین سکه‌گذاری اصطلاح یادگیری ترکیبی یا ترکیبی، این شیوه یادگیری و دوره‌ها و برنامه‌های مرتبط با آن هنوز به طور گسترده در زمینه آموزش معلمان CALL مورد بررسی قرار نگرفته است. در تلاشی برای روشن کردن بیشتر این پایگاه پژوهشی، مطالعه موردی حاضر بر پتانسیل‌های تجارب یادگیری مشارکتی در یک دوره آموزش ترکیبی معلم برای توسعه ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
رابطه نگرانی از بازگشایی دانشگاه با واکنش‌های رفتاری منفی در دانشجویان

ندا گودرزی؛ حمید یعقوبی؛ بهروز دولتشاهی؛ هانیه رحیم جمارونی؛ مسعود ظفر

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1400، صفحه 122-128

https://doi.org/10.30473/idej.2022.63961.1107

چکیده
  هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین نگرانی از بازگشایی دانشگاه و واکنش‌های رفتاری منفی در دانشجویان در همه‌گیری کووید-19 فعلی بود. روش تحقیق پیمایشی مقطعی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته (آلفای کرونباخ کل: 84/0) می باشد. . برای اطمینان از روایی محتوایی پرسشنامه، تعدادی از روانشناسان و کارشناسان حوزه مشاوره دانشجویی، محتوای ...  بیشتر