علمی-پژوهشی
مهری مهرجو؛ مهرداد مظاهری دشت ارژندی؛ مهری رجایی؛ هادی اسماعیلی درمیان؛ فرهاد شهرکی؛ یحیی کاظمی؛ ناصر اسدی؛ جعفر صادقی؛ شهرام مهنا؛ مجید رشیدی هویه؛ حسین زهدی فسایی؛ محمدعلی منصوری بیرجندی؛ مجید قدردان؛ علیرضا آقایی
چکیده
این مقاله، حاصل تجربهنگاری جمعی از اعضای هیأتعلمی دانشگاه سیستان و بلوچستان دربارهی راهکارهای کاهش تقلب در آموزش الکترونیکی است. اشتراکگذاری و بررسی دیدگاهها و تجارب اعضای این گروه، در یک شبکهی برخط اجتماعیِ -مختص آنان، به انجام رسیده است. این شبکه در ابتدای سال 1399، اندکی پس ازآغاز دوران همهگیری بیماری کووید19 و تقریباً ...
بیشتر
این مقاله، حاصل تجربهنگاری جمعی از اعضای هیأتعلمی دانشگاه سیستان و بلوچستان دربارهی راهکارهای کاهش تقلب در آموزش الکترونیکی است. اشتراکگذاری و بررسی دیدگاهها و تجارب اعضای این گروه، در یک شبکهی برخط اجتماعیِ -مختص آنان، به انجام رسیده است. این شبکه در ابتدای سال 1399، اندکی پس ازآغاز دوران همهگیری بیماری کووید19 و تقریباً همزمان با شروع فعالیتهای دانشگاه با هدف تبادل تجربیات مرتبط با بهکارگیری شیوههای آموزش الکترونیکی دروسی که تا آن زمان عمدتاً بهصورت حضوری در دانشگاه ارائه میشد؛ تشکیل گردید. شیوهی پژوهشی انجام این تجربه-نگاری، روش پدیدار شناختی تفسیری با رویکرد کیفی است. مطالب، نظرات، اقدامات و راهکارهای پیشنهادشده توسط جمع فوقالذکر، برای کاهش تقلب در آزمونهای برخط، تحت چند عنوان اصلی، دستهبندی شده و مصادیق مرتبط با هریک از آنها، تکبهتک بیان گردیده است. مهمترین این موارد، شامل اقدامات مؤثر جهت کمک به افزایش آگاهیها و تقویت توان درستکاری و خویشتنداری دانشجویان در برابر تمایل به تقلب، آشنانمودن دانشجویان با امکانات و ابزارهای مفید و مجاز کمکی بهعنوان ابزارهای مشروع جایگزین تقلب، استفاده از امکانات ویطهی سامانه آموزش مجازی در راستای کاهش انگیزه و شانس انجام یا کسب نتیجهی مطلوب از ارتکاب تقلب (همچون ایجاد تنوع و تفاوت در ترتیب و محتوای سؤالات آزمون، استفاده از سؤالات تحلیلی و غیرحفظی)، تقسیم و توزیع امتحانات، ایجاد تغییر و تنوع در شیوههای ارزیابی و عدم اکتفا به امتحان و نیز توجه به اهمیت و جایگاه سایر جنبههای روانشناختی دانشجویان و همراهی نمودن و ارائهی راهنمایی و مشورت به ایشان در هنگام اجرای آزمونهای برخط است. در این تجربهنگاری، اساتیدی از دانشکدههای علوم پایه، علوم انسانی و مهندسی شرکت داشتند؛ ازاینرو، بعضی از راهبردهای ارائهشده برای کاهش تقلب، ممکن است در یک زمینهی تخصصی آموزشی، پرکاربردتر باشد؛ ولی در برخی زمینههای تخصصی دیگر، کمتر قابلاستفاده باشد.
علمی-پژوهشی
جبویگا الادوسوسی
چکیده
این مطالعه دسترسی معلمان زیست شناسی به استفاده از آزمایشگاه مجازی در مدارس متوسطه در Minna، ایالت نیجر را تعیین کرد. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان زیست شناسی دبیرستان در مینا، ایالت نیجر بود. 300 معلم زیست شناسی به طور هدفمند بر اساس معلمان زیست شناسی موجود در ناحیه سناتوری منطقه ...
بیشتر
این مطالعه دسترسی معلمان زیست شناسی به استفاده از آزمایشگاه مجازی در مدارس متوسطه در Minna، ایالت نیجر را تعیین کرد. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان زیست شناسی دبیرستان در مینا، ایالت نیجر بود. 300 معلم زیست شناسی به طور هدفمند بر اساس معلمان زیست شناسی موجود در ناحیه سناتوری منطقه B در ایالت نیجر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه اقتباسی بود. از آمار توصیفی و استنباطی برای پاسخ به سوال تحقیق و آزمون فرضیه های بیان شده با کمک راه حل آماری محصول و خدمات (SPSS) نسخه 20.0 در سطح 0.05 معنی دار استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که 1/60 درصد از معلمان زیست شناسی به آزمایشگاه مجازی دسترسی داشته اند و تفاوت معناداری در دسترسی معلمان به آزمایشگاه مجازی آموزش زیست شناسی بر اساس جنسیت و نوع مدرسه وجود ندارد. این مطالعه به این نتیجه رسید که فعالیت هایی که مستلزم استفاده از منابع مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در دوره متوسطه است باید به هر دو مرد و زن داده شود زیرا یافته های این مطالعه نشان داد که تفاوت معنی داری بین معلمان مرد و زن وجود ندارد. این مطالعه توصیه می کند که از آنجایی که منابع ICT به شدت به منبع تغذیه متکی است، ارائه منبع تغذیه خورشیدی تامین برق ثابت را برای حداکثر استفاده از منابع مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و امکانات برای آموزش زیست شناسی تسهیل می کند.
علمی-پژوهشی
محمد آقاجان زاده
چکیده
یکی از اجزای جدایی ناپذیر نوشتن استدلالی، توانایی استناد به شواهد مرتبط برای تأیید یک استدلال است، عملی که خود مستلزم فرآیندهای دقیق خواندن و نوشتن است. اتخاذ این موضع که نوشتن میتواند یک مهارت مهم برای تقویت آموزش دانشسازی باشد. این مقاله به بررسی تغییرات ایجاد شده در رفتار استدلال در مقاله نویسی L2 می پردازد که توسط دو گروه از ...
بیشتر
یکی از اجزای جدایی ناپذیر نوشتن استدلالی، توانایی استناد به شواهد مرتبط برای تأیید یک استدلال است، عملی که خود مستلزم فرآیندهای دقیق خواندن و نوشتن است. اتخاذ این موضع که نوشتن میتواند یک مهارت مهم برای تقویت آموزش دانشسازی باشد. این مقاله به بررسی تغییرات ایجاد شده در رفتار استدلال در مقاله نویسی L2 می پردازد که توسط دو گروه از زبان آموزان تشکیل شده است که در یک دوره نوشتن یکپارچه شرکت می کنند. سی و یک زبان آموز به عنوان شرکت کنندگان گروه آزمایشی از دو برنامه کاربردی تلفن همراه خبری محبوب به صورت آنلاین و آفلاین برای خواندن به عنوان یک فعالیت پیش از وظیفه استفاده کردند که باعث شد از نظر استفاده از شواهد واقعی، یعنی آمار، میزان بروز، از همتایان خود در گروه کنترل بهتر عمل کنند. یافته ها و نقل قول ها تجزیه و تحلیل های آماری تفاوت معنی داری را در توانایی نوشتاری کلی دو گروه به نفع گروه آزمایش نشان داد. این عملکرد بهتر تا حدی ناشی از ارائه محتوای غنیتر در مقالاتی است که توسط کسانی نوشته شدهاند که از طریق برنامههای خبری موبایلی خواندهاند و از حقایق بیشتری در مقالات خود استفاده کردهاند. یافتههای مقاله حاضر میتواند نور جدیدی را در مورد چگونگی استفاده از مواد دیجیتال به منظور غنیسازی محتوای نوشتاری EFL روشن کند.
علمی-پژوهشی
آزاده قربانی پیرعلیدهی؛ نازیلا خطیب زنجانی؛ فاطمه قربانی پیرعلیدهی
چکیده
مدل پذیرش فناوری دیویس از سادهترین و قدرتمندترین مدلهای بررسی پذیرش است. تحقیق حاضر با هدف بررسی مدل پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در آموزش مجازی از دیدگاه معلمان مدارس استثنائی استان گیلان به انجام رسیده است. روش پژوهش از نظر رویکرد کلی، کمی و از نظر گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری 760 نفر از معلمان ...
بیشتر
مدل پذیرش فناوری دیویس از سادهترین و قدرتمندترین مدلهای بررسی پذیرش است. تحقیق حاضر با هدف بررسی مدل پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در آموزش مجازی از دیدگاه معلمان مدارس استثنائی استان گیلان به انجام رسیده است. روش پژوهش از نظر رویکرد کلی، کمی و از نظر گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری 760 نفر از معلمان مدارس استثنائی استان گیلان هستند که تعداد 260 نفر از آنها به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته طراحی شد. ضریب آلفای کرونباخ 75/0 پایایی پرسشنامه را در جمعآوری دادههای مورد نیاز نشان میدهد. به منظور تعیین اعتبار سازهای و برازش مدل طراحی شده از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری نیز بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که بین عوامل فردی، عوامل اجتماعی، عوامل سازمانی، ویژگیهای نوآوری، درک مفید بودن، درک آسانی کاربرد، نگرش، تمایل به کاربرد فناوری و استفاده از فناوری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای به کار رفته در پژوهش، مدل مناسبی برای بررسی الگوی پذیرش فناوریهای اطلاعات و ارتباطات بر اساس مدل پذیرش فناوری دیویس در بین معلمان مدارس استثنائی استان گیلان بوده است. با توجه به شاخصهای برازش به دست آمده در تحقیق، برگزاری کلاسهای ضمن خدمت با کیفیت بالاتر و حمایتهای سازمانی بیشتر از فناوری اطلاعات و ارتباطات توصیه میگردد.
علمی-پژوهشی
شیما تراب زاده؛ زهره محمدی زنوزق
چکیده
تحولات اخیر در فن آوری های تلفن همراه تأثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره دانش آموزان و شیوه های آموزشی آنها دارد. در این راستا، خواندن به کمک تلفن همراه در آموزش زبان توجه بیشتری را به خود جلب می کند. در این تحقیق، مطالعه حاضر به بررسی اضطراب خواندن زبان خارجی در محیط یادگیری تلفن همراه پرداخته شده است . دادهها از 50 زبانآموز ایرانی ...
بیشتر
تحولات اخیر در فن آوری های تلفن همراه تأثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره دانش آموزان و شیوه های آموزشی آنها دارد. در این راستا، خواندن به کمک تلفن همراه در آموزش زبان توجه بیشتری را به خود جلب می کند. در این تحقیق، مطالعه حاضر به بررسی اضطراب خواندن زبان خارجی در محیط یادگیری تلفن همراه پرداخته شده است . دادهها از 50 زبانآموز ایرانی در دو گروه کنترل و آزمایش جمعآوری شد. به شرکت کنندگان در گروه کنترل، مطالب خواندنی روی کاغذ داده شد و از مواد سنتی استفاده کردند، در حالی که گروه کنترل از دستگاه های تلفن همراه برای خواندن متون اختصاص داده شده استفاده کردند. هر دو گروه قبل و بعد از تحقیق در آزمون درک مطلب شرکت کردند. یافتهها نشان داد که خواندن به زبان انگلیسی به کمک تلفن همراه به طور قابلتوجهی به کاهش اضطراب در بین فراگیران کمک میکند، با این وجود، تأثیر آن بر درک مطلب ناچیز بود. این یافتهها پیامدهایی برای آموزش خواندن زبان انگلیسی دارند و به افزایش دانش در زمینه خواندن با موبایل کمک میکنند
علمی-پژوهشی
علی اکبر عجم؛ مهدیه مهدی زاده؛ جواد فرزانفر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی دوره یادگیری ترکیبی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه هفتم در زمینه عکاسی در درس هنر انجام شد. روش تحقیق نیمه آزمایشی با پس آزمون، پیش آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه هفتم شهرستان گناباد می باشد. نمونه پژوهش 58 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی دوره یادگیری ترکیبی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه هفتم در زمینه عکاسی در درس هنر انجام شد. روش تحقیق نیمه آزمایشی با پس آزمون، پیش آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه هفتم شهرستان گناباد می باشد. نمونه پژوهش 58 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. به گروه آزمایش آموزش بر اساس یادگیری ترکیبی داده شد و گروه کنترل تحت آموزش سنتی قرار گرفتند. پیش آزمون عملکرد تحصیلی در زمینه عکاسی در درس هنر در دو گروه آزمایش و گواه انجام شد و پس از 12 جلسه آموزشی به سبک یادگیری ترکیبی برای گروه آزمایش، پس آزمون عملکرد تحصیلی در زمینه عکاسی در درس هنر بین هر دو گروه اجرا شد. نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی از آن است که عملکرد تحصیلی گروه آزمایش در زمینه آشنایی با عکاسی و منظره یاب و شناسایی بهترین زاویه عکاسی، در شناخت و شناسایی و روش کار دوربین های آنالوگ و دیجیتال، با توجه به نقطه تاکید در عکاسی، در طریقه عکاسی در زمانهای مختلف و عکاسی در شب و نور پردازی در عکاسی افزایش یافته است و بین عملکرد تحصیلی گروه آزمایش و کنترل در زمینه عکاسی تفاوت معناداری وجود دارد.
علمی-پژوهشی
متینه مؤدب؛ سید عبدالمجید طباطبایی لطفی؛ اصغر افشاری؛ سید امیر حسین سرکشیکیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی این موضوع بود که آیا بین انگیزه و یادگیری زبان انگلیسی از طریق شاد و واتساپ از نظر زبان آموزان دبیرستانی ایرانی همبستگی معنادار وجود دارد یا خیر. علاوه بر این، این مطالعه با هدف تعیین اینکه آیا جنسیت شرکتکنندگان رابطه بین انگیزه و یادگیری زبان انگلیسی از طریق شاد و واتساپ را تعدیل میکند یا خیر. برای تحقق این ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی این موضوع بود که آیا بین انگیزه و یادگیری زبان انگلیسی از طریق شاد و واتساپ از نظر زبان آموزان دبیرستانی ایرانی همبستگی معنادار وجود دارد یا خیر. علاوه بر این، این مطالعه با هدف تعیین اینکه آیا جنسیت شرکتکنندگان رابطه بین انگیزه و یادگیری زبان انگلیسی از طریق شاد و واتساپ را تعدیل میکند یا خیر. برای تحقق این اهداف، یک مطالعه همبستگی راهاندازی شد و دادههایی از 169 یادگیرنده مرد و زن جمعآوری شد که برخی از آنها در معرض واتساپ قرار گرفتند و بقیه شاد را به عنوان پلتفرم کلاس زبان انگلیسی خود دریافت کردند. داده های به دست آمده از پرسشنامه انگیزش و آزمون زبان انگلیسی زبان آموزان با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و فرمول تبدیل z فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا به نتایج پژوهش دست یافت. یافته ها نشان داد که بین انگیزه و یادگیری زبان انگلیسی زبان آموزان گروه واتساپ رابطه متوسط، مثبت و معنی دار آماری وجود دارد. همچنین مشخص شد که بین انگیزه و یادگیری زبان انگلیسی زبان آموزان گروه شاد رابطه ضعیف، مثبت و معنادار آماری وجود دارد و جنسیت نقش تعدیل کننده ای در رابطه بین انگیزه و درآمد زبان انگلیسی زبان آموزان ندارد. نه در واتس اپ و نه در گروه های شاد. پیامدهای مطالعه ارائه شده و مورد بحث قرار می گیرد.
علمی-پژوهشی
رباب رحمتی؛ امیر کریمی
چکیده
فناوری آموزشی در سالهای اخیر رشد محسوسی داشته است و روز به روز بر تعداد کتابها و مقالات منتشر شده در این زمینه افزوده میشود و از این رو ضرورت تحقیق علمی مشخص میشود. روش تحقیق توصیفی-کاربردی است و حوزه تحقیق شامل کلیه مقالات فناوری آموزشی است که از سال 1999 تا 2022 در پایگاه استنادی Science Direct نمایه شده و پس از فیلتر کردن، 7550 مورد از آنها ...
بیشتر
فناوری آموزشی در سالهای اخیر رشد محسوسی داشته است و روز به روز بر تعداد کتابها و مقالات منتشر شده در این زمینه افزوده میشود و از این رو ضرورت تحقیق علمی مشخص میشود. روش تحقیق توصیفی-کاربردی است و حوزه تحقیق شامل کلیه مقالات فناوری آموزشی است که از سال 1999 تا 2022 در پایگاه استنادی Science Direct نمایه شده و پس از فیلتر کردن، 7550 مورد از آنها با کمک Excel و VOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نرم افزار نمایشگر برای تجزیه و تحلیل و نمایش داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان می دهد که تعداد مقالات روند صعودی داشته و سال 2015 بیشترین سهم را در تعداد مقالات داشته است. همچنین مقالات پژوهشی (7442)، مجله Procedia - Social and Behavioral Sciences (2111) و رشته علمی علوم اجتماعی (3220) رتبه اول را کسب کردند. 13 خوشه شناسایی شد که موضوعات یادگیری مادامالعمر، طراحی آموزشی، آموزش متوسطه، محیط یادگیری تعاملی، معماریهای آموزشی و آموزشی بسیار پرطرفدار است و همچنین موضوعات قبلی در زمینه آموزش الکترونیکی و موضوعات: COVID-19، هوش مصنوعی، گیمیفیکیشن، تجزیه و تحلیل یادگیری، واقعیت افزوده و یادگیری از راه دور در زمینه فناوری آموزشی جدید هستند.
علمی-پژوهشی
سما قریشی؛ سید امید فاطمی؛ زهرا شاطرزاده یزدی
چکیده
در طول همه گیری COVID-19، جلسات کلاس های حضوری در سیستم های آموزشی به دلیل توصیه های مختلف دولت ها به حالت تعلیق درآمده است. برای ادامه آموزش و یادگیری، دانشگاه ها به یادگیری آنلاین روی آورده اند. در دو سال گذشته، پیادهسازی آموزش آنلاین، علیرغم فوایدی که برای آموزش عالی داشته، دارای معایبی بوده و دانشجویان با چالشهای مختلفی روبرو ...
بیشتر
در طول همه گیری COVID-19، جلسات کلاس های حضوری در سیستم های آموزشی به دلیل توصیه های مختلف دولت ها به حالت تعلیق درآمده است. برای ادامه آموزش و یادگیری، دانشگاه ها به یادگیری آنلاین روی آورده اند. در دو سال گذشته، پیادهسازی آموزش آنلاین، علیرغم فوایدی که برای آموزش عالی داشته، دارای معایبی بوده و دانشجویان با چالشهای مختلفی روبرو بودهاند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی ادراکات و نظرات دانشجویان کارشناسی مهندسی دانشگاه تهران در مورد چالشهای موجود و پیشنهادات آنان برای کارآمدتر کردن یادگیری آنلاین در آموزش مهندسی است. این تحقیق با استفاده از مدل ترکیبی انجام شده است. یک مدل تحقیق مفهومی طراحی شد که عناصر اصلی یادگیری آنلاین مؤثر را در سه دسته یادگیرندگان، مربیان و محتوا دسته بندی کرد و سپس بر اساس این مدل مفهومی، پرسشنامه ای شامل لیکرت و سؤالات باز برای تعیین چالش های پیش رو تهیه شد. دانشجویان مهندسی در یادگیری آنلاین در عصر کرونا. با توزیع این پرسشنامه در بین دانشجویان ورودی مهندسی دانشگاه تهران در سالهای 1398 و 1399 و تجزیه و تحلیل دادههای کمی و کیفی، به دو سؤال "چالشهای دانشجویان مهندسی در یادگیری آنلاین در دوران کرونا چه بوده است؟" و "کیفیت آموزش آنلاین مهندسی در دوران شیوع کرونا چگونه بوده است؟"، پاسخ داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی با استفاده از روش تحلیل موضوعی و با استفاده از MAXQDA کدگذاری و دسته بندی شدند و فراوانی هر دسته و کد تعیین شد. دادههای کمی نیز با روشهای تحلیل آماری شامل آمار توصیفی و آزمون t گروههای مستقل در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سپس دو مجموعه از یافتههای حاصل از دادههای کمی و کیفی خلاصه و ترکیب شدند. بر اساس نتایج، چالشهای دانشآموزان در طول همهگیری به پنج گروه طبقهبندی شدند: چالشهای شخصی، تعامل اجتماعی محدود، مشکلات فناوری، مسائل ارزیابی، و نگرانیها در مورد محتوا و روشهای تدریس. بازخورد دانشآموزان ابزار مهمی در ارزیابی کیفیت دورههای آنلاین است، اما نظرات و نظرات سایر ذینفعان نیز باید در تحقیقات آتی مورد مطالعه قرار گیرد.
علمی-پژوهشی
امیررضا نعمت تبریزی؛ منوچهر جعفری گهر؛ سعید صیادچمنی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی اینکه آیا آموزش صریح راهبردهای خود تنظیمی انگیزشی به طور معناداری بر تمایل زبان آموزان ایرانی برای برقراری ارتباط (WTC) در کلاسهای آنلاین انگلیسی عمومی تأثیر میگذارد یا خیر، انجام شده است. علاوه بر این، در این تحقیق وجود تفاوت معنادار بین تمایل زبانآموزان ایرانی مرد و زن برای برقراری ارتباط در کلاسهای ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی اینکه آیا آموزش صریح راهبردهای خود تنظیمی انگیزشی به طور معناداری بر تمایل زبان آموزان ایرانی برای برقراری ارتباط (WTC) در کلاسهای آنلاین انگلیسی عمومی تأثیر میگذارد یا خیر، انجام شده است. علاوه بر این، در این تحقیق وجود تفاوت معنادار بین تمایل زبانآموزان ایرانی مرد و زن برای برقراری ارتباط در کلاسهای آنلاین عمومی انگلیسی در رابطه با آموزش صریح راهبردهای خود تنظیمی انگیزشی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور از طرح پیش آزمون- پس آزمون استفاده شد و 130 شرکت کننده به صورت تصادفی از بین 406 زبان آموز مقطع پیش متوسطه انتخاب شدند. پس از اجرای آزمون همگنی، 92 زبان آموز به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (کنترل) قرار گرفتند. در گروه آزمایشی 46 نفر و در گروه گواه (کنترل) 46 نفر با تعداد شرکت کنندگان زن و مرد مساوی بودند. یافته ها نشان داد که آموزش صریح راهبردهای خود تنظیمی انگیزشی به طور قابل توجهی بر WTC زبان آموزان ایرانی در کلاس های آنلاین انگلیسی عمومی تأثیر می گذارد. همچنین مشاهده شد که WTC زبان آموزان زن ایرانی به طور قابل توجهی بالاتر از زبان آموزان مرد در کلاس های آنلاین عمومی انگلیسی در رابطه با آموزش صریح راهبردهای خود تنظیمی انگیزشی بود. یافته های این مطالعه می تواند برای زبان آموزان، اساتید زبان و مدرسین دورههای تربیت مدرس زبان اهمیت زیادی داشته باشد.
علمی-پژوهشی
اعظم بختیاری رنانی؛ نفیسه صدرارحامی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی ساختاری وابستگی به شبکههای اجتماعی دانشآموزان با عدم درگیری خانواده با توجه به نقش واسطهای تابآوری انجام شد. این پژوهش به لحاظ نوع طرح در دسته پژوهشهای همبستگی به شیوه معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری آن را کلیه نوجوانان دختر (1145) و پسر (1249) شهر زرینشهر در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل میدادند. به ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی ساختاری وابستگی به شبکههای اجتماعی دانشآموزان با عدم درگیری خانواده با توجه به نقش واسطهای تابآوری انجام شد. این پژوهش به لحاظ نوع طرح در دسته پژوهشهای همبستگی به شیوه معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری آن را کلیه نوجوانان دختر (1145) و پسر (1249) شهر زرینشهر در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل میدادند. به شیوه نمونهگیری در دسترس، 200 دانشآموز اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه و از آنها خواسته شد به پرسشنامه وابستگی به شبکههای اجتماعی حقایق، کجباف، نیکبخت و همکاران (1395) ، پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه درگیری تحصیلی خانواده گرولینک و همکاران (2000) پاسخ دهند. دادههای پژوهش با نرم افزار AMOS و با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. مدلهای آزمون شده در مؤلفههای تابآوری، درگیری در مدرسه، خانه، شناختی و شخصیمورد تأیید قرار گرفت. همچنین بین کلیهی ابعاد درگیری تحصیلی و وابستگی به شبکههای اجتماعی رابطه منفیمعنادار یافت شد. بر اساس یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت که نوجوانان متعلق به خانوادههای با درگیری کمتر در فرایند تحصیلی بیشتر در معرض وابسته شدن به شبکههای اجتماعی هستند و تابآوری به عنوان یک مهارت آموختنی که تحتتأثیر مولفههای خانوادگی بوده و این مؤلفه را نیزتحتتأثیر قرار میدهد میتواند این آسیبپذیری را کاهش و یا افزایش دهد.
علمی-پژوهشی
حمید رحیمی؛ احمد مدنی؛ زهرا اسماعیل زاده قمصری
چکیده
آموزش الکترونیکی ابزار مهمی در آموزش عالی در عصر دیجیتال است و منجر به ایجاد محیط یادگیری مبتنی بر یادگیرنده، انعطاف پذیری در روش های یادگیری و ایجاد تغییراتی در فرآیند آموزش و یادگیری در نظام آموزش عالی شده است. این تغییرات منجر به چالش هایی مانند افزایش یا کاهش عملکرد تحصیلی شد. بنابراین هدف این پژوهش، تحلیل رابطه بین کیفیت سیستم ...
بیشتر
آموزش الکترونیکی ابزار مهمی در آموزش عالی در عصر دیجیتال است و منجر به ایجاد محیط یادگیری مبتنی بر یادگیرنده، انعطاف پذیری در روش های یادگیری و ایجاد تغییراتی در فرآیند آموزش و یادگیری در نظام آموزش عالی شده است. این تغییرات منجر به چالش هایی مانند افزایش یا کاهش عملکرد تحصیلی شد. بنابراین هدف این پژوهش، تحلیل رابطه بین کیفیت سیستم آموزش الکترونیکی و عملکرد تحصیلی دانشجویان بود. نوع پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه کاشان (6473=N) بود که با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 236 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت سیستم آموزش الکترونیکی شامل 47 گویه بسته پاسخی استفاده شد. برای تعیین عملکرد تحصیلی از میانگین چهار ترم تحصیلی منتهی به دوره همه گیری کرونا استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 91/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته ها نشان داد که میانگین تمامی مولفه های سیستم آموزش الکترونیکی به جز کیفیت ارزشیابی (95/0±90/2) بالاتر از نقطه برش 3 است. میانگین عملکرد تحصیلی دانشجویان (58/1±45/16) بالاتر از میانگین 10 است. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین کیفیت سیستم آموزش الکترونیکی و عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین ضرایب رگرسیون نشان داد که از بین مؤلفهها، تنها مؤلفه کیفیت برگزاری کلاس (بتا=0.23 و P=0.015) میتواند عملکرد تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی کند.