با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران
علمی-پژوهشی
تجربه‌نگاری جمعی از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان پیرامون راهکارهای کاهش تقلب در آزمون‌های الکترونیکی

مهری مهرجو؛ مهرداد مظاهری دشت ارژندی؛ مهری رجایی؛ هادی اسماعیلی درمیان؛ فرهاد شهرکی؛ یحیی کاظمی؛ ناصر اسدی؛ جعفر صادقی؛ شهرام مهنا؛ مجید رشیدی هویه؛ حسین زهدی فسایی؛ محمدعلی منصوری بیرجندی؛ مجید قدردان؛ علیرضا آقایی

دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 9-20

https://doi.org/10.30473/idej.2022.62893.1088

چکیده
  این مقاله، حاصل تجربه‌نگاری جمعی از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان درباره‌ی راهکارهای کاهش تقلب در آموزش الکترونیکی است. اشتراک‌گذاری و بررسی دیدگاه‌ها و تجارب اعضای این گروه، در یک شبکه‌ی برخط اجتماعیِ -مختص آنان، به‌ انجام رسیده است. این شبکه در ابتدای سال 1399، اندکی پس ازآغاز دوران همه‌گیری بیماری کووید19 و تقریباً ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
دسترسی معلمان دبیرستان به آزمایشگاه مجازی برای تدریس زیست شناسی در مدارس متوسطه در مینا، ایالت نیجر

جبویگا الادوسوسی

دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 21-35

https://doi.org/10.30473/idej.2022.64182.1110

چکیده
  این مطالعه دسترسی معلمان زیست شناسی به استفاده از آزمایشگاه مجازی در مدارس متوسطه در Minna، ایالت نیجر را تعیین کرد. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان زیست شناسی دبیرستان در مینا، ایالت نیجر بود. 300 معلم زیست شناسی به طور هدفمند بر اساس معلمان زیست شناسی موجود در ناحیه سناتوری منطقه ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
فراتر از قرارداد: استدلال غنی شده در نوشتن L2 از طریق خواندن به کمک موبایل

محمد آقاجان زاده

دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 36-47

https://doi.org/10.30473/idej.2022.64708.1113

چکیده
  یکی از اجزای جدایی ناپذیر نوشتن استدلالی، توانایی استناد به شواهد مرتبط برای تأیید یک استدلال است، عملی که خود مستلزم فرآیندهای دقیق خواندن و نوشتن است. اتخاذ این موضع که نوشتن می‌تواند یک مهارت مهم برای تقویت آموزش دانش‌سازی باشد. این مقاله به بررسی تغییرات ایجاد شده در رفتار استدلال در مقاله نویسی L2 می پردازد که توسط دو گروه از ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
بررسی مدل پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش مجازی از دیدگاه معلمان استثنایی استان گیلان

آزاده قربانی پیرعلیدهی؛ نازیلا خطیب زنجانی؛ فاطمه قربانی پیرعلیدهی

دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 48-62

https://doi.org/10.30473/idej.2022.64719.1114

چکیده
  مدل پذیرش فناوری دیویس از ساده‌ترین و قدرتمندترین مدل‌های بررسی پذیرش است. تحقیق حاضر با هدف بررسی مدل پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در آموزش مجازی از دیدگاه معلمان مدارس استثنائی استان گیلان به انجام رسیده است. روش پژوهش از نظر رویکرد کلی، کمی و از نظر گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. جامعه‌ی آماری 760 نفر از معلمان ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
بررسی اضطراب خواندن زبان خارجی در یادگیری زبان با کمک تلفن همراه (MALL): آیا استفاده از فرهنگ لغت الکترونیکی کمکی می کند؟

شیما تراب زاده؛ زهره محمدی زنوزق

دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 63-71

https://doi.org/10.30473/idej.2022.64997.1116

چکیده
  تحولات اخیر در فن آوری های تلفن همراه تأثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره دانش آموزان و شیوه های آموزشی آنها دارد. در این راستا، خواندن به کمک تلفن همراه در آموزش زبان توجه بیشتری را به خود جلب می کند. در این تحقیق، مطالعه حاضر به بررسی اضطراب خواندن زبان خارجی در محیط یادگیری تلفن همراه پرداخته شده است . داده‌ها از 50 زبان‌آموز ایرانی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
اثربخشی دوره آموزش ترکیبی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه هفتم در زمینه عکاسی در درس هنر

علی اکبر عجم؛ مهدیه مهدی زاده؛ جواد فرزانفر

دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 72-82

https://doi.org/10.30473/idej.2022.65176.1118

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف اثربخشی دوره یادگیری ترکیبی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پایه هفتم در زمینه عکاسی در درس هنر انجام شد. روش تحقیق نیمه آزمایشی با پس آزمون، پیش آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه هفتم شهرستان گناباد می باشد. نمونه پژوهش 58 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تأثیر آموزش از راه دور بر انگیزه دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی با تمرکز بر جنسیت

متینه مؤدب؛ سید عبدالمجید طباطبایی لطفی؛ اصغر افشاری؛ سید امیر حسین سرکشیکیان

دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 83-97

https://doi.org/10.30473/idej.2022.63977.1108

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی این موضوع بود که آیا بین انگیزه و یادگیری زبان انگلیسی از طریق شاد و واتساپ از نظر زبان آموزان دبیرستانی ایرانی همبستگی معنادار وجود دارد یا خیر. علاوه بر این، این مطالعه با هدف تعیین اینکه آیا جنسیت شرکت‌کنندگان رابطه بین انگیزه و یادگیری زبان انگلیسی از طریق شاد و واتساپ را تعدیل می‌کند یا خیر. برای تحقق این ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
ترسیم نقشه علم سنجی فناوری آموزشی (1999-2022)

رباب رحمتی؛ امیر کریمی

دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 98-110

https://doi.org/10.30473/idej.2022.65389.1121

چکیده
  فناوری آموزشی در سال‌های اخیر رشد محسوسی داشته است و روز به روز بر تعداد کتاب‌ها و مقالات منتشر شده در این زمینه افزوده می‌شود و از این رو ضرورت تحقیق علمی مشخص می‌شود. روش تحقیق توصیفی-کاربردی است و حوزه تحقیق شامل کلیه مقالات فناوری آموزشی است که از سال 1999 تا 2022 در پایگاه استنادی Science Direct نمایه شده و پس از فیلتر کردن، 7550 مورد از آنها ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
بررسی چالش‌ها و پیشنهادات دانش‌جویان مهندسی دانشگاه تهران در رابطه با یادگیری برخط در دوران بحران کرونا: پژوهش آمیخته

سما قریشی؛ سید امید فاطمی؛ زهرا شاطرزاده یزدی

دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 111-125

https://doi.org/10.30473/idej.2022.65415.1122

چکیده
  در طول همه گیری COVID-19، جلسات کلاس های حضوری در سیستم های آموزشی به دلیل توصیه های مختلف دولت ها به حالت تعلیق درآمده است. برای ادامه آموزش و یادگیری، دانشگاه ها به یادگیری آنلاین روی آورده اند. در دو سال گذشته، پیاده‌سازی آموزش آنلاین، علی‌رغم فوایدی که برای آموزش عالی داشته، دارای معایبی بوده و دانشجویان با چالش‌های مختلفی روبرو ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تأثیر آموزش مستقیم راهبردهای خود تنظیمی انگیزشی بر تمایل زبان آموزان ایرانی به برقراری ارتباط (WTC)

امیررضا نعمت تبریزی؛ منوچهر جعفری گهر؛ سعید صیادچمنی

دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 126-139

https://doi.org/10.30473/idej.2022.65628.1123

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف بررسی اینکه آیا آموزش صریح راهبردهای خود تنظیمی انگیزشی به طور معناداری بر تمایل زبان آموزان ایرانی برای برقراری ارتباط (WTC) در کلاس‌های آنلاین انگلیسی عمومی تأثیر می‌گذارد یا خیر، انجام شده است. علاوه بر این، در این تحقیق وجود تفاوت معنادار بین تمایل زبان‌آموزان ایرانی مرد و زن برای برقراری ارتباط در کلاس‌های ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
‌مدل‌یابی ساختاری وابستگی به شبکه‌های اجتماعی‌ دانش‌آموزان با عدم درگیری خانواده با توجه به نقش واسطه‌ای تاب‌آوری

اعظم بختیاری رنانی؛ نفیسه صدرارحامی

دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 140-151

https://doi.org/10.30473/idej.2022.65979.1129

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ‌مدل‌یابی ساختاری وابستگی به شبکه‌های اجتماعی دانش‌آموزان با عدم درگیری خانواده با توجه به نقش واسطه‌ای تاب‌آوری انجام شد. این پژوهش به لحاظ نوع طرح در دسته پژوهش‌های همبستگی به شیوه معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری آن را کلیه نوجوانان دختر (1145) و پسر (1249) شهر زرین‌شهر در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل می‌دادند. به ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تحلیل رابطه بین کیفیت سیستم آموزش الکترونیکی و عملکرد تحصیلی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجوی دانشگاه کاشان)

حمید رحیمی؛ احمد مدنی؛ زهرا اسماعیل زاده قمصری

دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 152-161

https://doi.org/10.30473/idej.2022.65370.1120

چکیده
  آموزش الکترونیکی ابزار مهمی در آموزش عالی در عصر دیجیتال است و منجر به ایجاد محیط یادگیری مبتنی بر یادگیرنده، انعطاف پذیری در روش های یادگیری و ایجاد تغییراتی در فرآیند آموزش و یادگیری در نظام آموزش عالی شده است. این تغییرات منجر به چالش هایی مانند افزایش یا کاهش عملکرد تحصیلی شد. بنابراین هدف این پژوهش، تحلیل رابطه بین کیفیت سیستم ...  بیشتر