علمی-پژوهشی
آموزش از دور
سمانه دلیربوستانسرایی؛ مهدیه رضایی؛ مریم لاریجانی؛ سیدمحمد شبیری
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگوی آموزشترکیبی سازمانهای آموزشی برنامه سیپاجهت حفاظت از تالابهای بین المللی منطقه سیستان و بلوچستان است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی- توسعهای و از نظر روش آمیخته کیفی-کمی با رویکرد اکتشافی است. در بخش کیفی با تلفیق مدل یادگیری ترکیبی آی بی ام و اجزای برنامه سیپا، مؤلفههای اصلی الگو استخراج ...
بیشتر
هدف این پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگوی آموزشترکیبی سازمانهای آموزشی برنامه سیپاجهت حفاظت از تالابهای بین المللی منطقه سیستان و بلوچستان است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی- توسعهای و از نظر روش آمیخته کیفی-کمی با رویکرد اکتشافی است. در بخش کیفی با تلفیق مدل یادگیری ترکیبی آی بی ام و اجزای برنامه سیپا، مؤلفههای اصلی الگو استخراج شد. سپس برای تعیین ریزمولفه ها، ارزیابی و جمعبندی فضای گفتمان از طریق روش کیو انجام شد و از میان 110 گزاره، 51 عبارت کیو توسط ده نفر از خبرگان، انتخاب گردید. سپس پرسشنامه کیو به شیوه نمونهگیری هدفمند، در اختیار 19 تن از متخصصان برنامه سیپا قرار گرفت و ریزمولفهها اولویتبندی شدند. برای آزمون الگو، از تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش کمی، اعتباریابی پرسشنامه توسط نرمافزار 22 SPSS وآموس انجام شد و پرسشنامه محقق ساخته با آلفای کرونباخ 91 درصد دراختیار مشارکت کنندگان قرارگرفت. براساس نتایج بخش کیفی، الگو شامل چهار مؤلفه اصلی و 14 ریزمولفه کلیدی است. طبق نتایج بخش کمی، مقادیر آماره تی برای تمامی عوامل از میزان استاندارد قدرمطلق 96/1 بالاتر است. اعتباریابی الگوی پژوهش نیز معنیداری روابط بین متغیرها و قابل قبول بودن برازش کل را نشان داد و سوالات پژوهش تببین کننده مناسبی بودند.ایجاد انگیزه مشارکت با بیشترین بارعاملی، در اولویت اول طراحی الگو قرار گرفت. ریزمولفههای اولویت دار در مولفه اصلی ارتباطات و تعامل،" توسعه شبکه آموزش"، در آموزش و اطلاعات،" توسعه فرایند آموزشی"در مشارکت وهمکاری،"مدیریت مشارکتی و بین بخشی" ودر اقدام عملی پایدار، به طور مشترک" استقرار رویکرد زیست بومی" و"استفاده ترکیبی از سبکهای یادگیرنده محور" انتخاب شدند.
علمی-پژوهشی
مهران فرج الهی؛ سیمین نقش
چکیده
این پژوهش باهدف بررسی رابطه میان یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی بابرنامه درسی کارآفرین در آموزش از دور به مرحله ا جرا درآمد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی ، به لحاظ روش جمع آوری داده ها کمی و از نظر ماهیت و روش جزء پژوهشهای توصیفی (غیر آزمایشی ) و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان مدارس ...
بیشتر
این پژوهش باهدف بررسی رابطه میان یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی بابرنامه درسی کارآفرین در آموزش از دور به مرحله ا جرا درآمد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی ، به لحاظ روش جمع آوری داده ها کمی و از نظر ماهیت و روش جزء پژوهشهای توصیفی (غیر آزمایشی ) و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان مدارس پسرانه هوشمند دوره متوسطه دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 1396-1395 بالغ بر 550 نفر تشکیل دادند. روش نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای بوده که بطور تصادفی از بین نواحی 2، 3 و 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان با استفاده از جدول مورگان تعداد 225 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. ابزارپژوهش پرسشنامه های محقق ساخته برنامه های درسی کارآفرین درآموزش از دور ، انگیزه تحصیلی و یادگیری خودراهبروفناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. برای تأمین روایی پرسشنامه ها به لحاظ محتوا از نظر ده تن از اساتید و متخصصین مربوطه استفاده شد و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ93/0=α محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار (v.21) SPSSبه صورت آمار توصیفی (شامل جدول توزیع فراوانی، میانگین، درصد، انحراف معیار) و آمار استنباطی(روش همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان دادکه یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی بابرنامه درسی کارآفرین درآموزش از دور دارای رابطه مثبت ومعناداری است .همچنین نتایج نشان داد که هر سه متغیر یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و انگیزه تحصیلی برای ایجاد برنامه درسی کارآفرین دارای اهمیت می باشد. انگیزه تحصیلی با میزان بتای 43/. دارای بیشترین اهمیت و فناوری اطلاعات با بتای 23/. دارای کم ترین اهمیت بود.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
مجید ربانی؛ حسین حافظی؛ محمود اکرامی
چکیده
مفهوم حضوراجتماعی بعنوان توانایی فراگیران برای شناسایی جامعه یادگیری، داشتن حس تعلق پذیری به جامعه و برقراری ارتباط هدفمند در یک جامعه یادگیری تعریف می شود. دلیل تاکید بر حضوراجتماعی یادگیری برخط این است که متخصصان یادگیری برخط و مجازی معتقدند سازنده گرایی اجتماعی عامل مهمی برای ارتقای ارتباطات بین فردی و کیفیت یادگیری است. ...
بیشتر
مفهوم حضوراجتماعی بعنوان توانایی فراگیران برای شناسایی جامعه یادگیری، داشتن حس تعلق پذیری به جامعه و برقراری ارتباط هدفمند در یک جامعه یادگیری تعریف می شود. دلیل تاکید بر حضوراجتماعی یادگیری برخط این است که متخصصان یادگیری برخط و مجازی معتقدند سازنده گرایی اجتماعی عامل مهمی برای ارتقای ارتباطات بین فردی و کیفیت یادگیری است. با توجه به اهمیت حضوراجتماعی به عنوان یک متغیر تاثیرگذار در روند آموزش مجازی، ضروری است که بیش از پیش به این موضوع و عوامل پیشبینی کننده آن پرداخته شود. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علّی پیشبینی حضوراجتماعی براساس حضورشناختی با واسطهگری جو یادگیری برخط صورت گرفت. شرکتکنندگان شامل 265 نفر از دانشجویان دانشجویان دورههای برخط دانشگاههای پیام نور استان خراسان شمالی در سال تحصیلی 1399-1400 بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. به منظور اندازهگیری متغیرهای پژوهش، از پرسشنامههای حضورشناختی، حضوراجتماعی و جو یادگیری برخط استفاده شد. برای ارزیابی مدل پیشنهادی از نرمافزار آموس و روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشان داد که، 1- مطابق با یافتههای فوق مشاهده می شود الگوی پیشنهادی در شاخص RMSEA(ریشه میانگین مربعات خطاهای تخمین) برازش مطلوبی ندارد لذا الگو از طریق همبسته کردن خطاهای متغیر مکنون اصلاح شد و نتایج نشان داد که الگوی نهایی از برازش مطلوبی برخوردار است؛ 2- حضورشناختی با حضوراجتماعی رابطه مستقیم، مثبت و معنی دار وجود دارد (05/0 p ≤و 62/0= β )؛ بین حضورشناختی و جویادگیری برخط رابطه مستقیم، مثبت و معنی دار وجود دارد (05/0 p ≤و 14/0= β ) و همچنین رابطه مستقیم بین جو یادگیری برخط و حضوراجتماعی نیز مثبت و معنی دار است(05/0 p ≤و 32/0= β)؛ 3- در مسیر غیر مستقیم، با حضور متغیر میانجی، رابطه حضورشناختی با حضوراجتماعی همچنان معنی دار بود و جو یادگیری برخط بخشی از تاثیر حضورشناختی بر حضوراجتماعی را جذب و این رابطه را به طور جزئی میانجی گری می کند.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
رباب رحمتی؛ امیر کریمی؛ محمود میدانی
چکیده
مجله آموزش از راه دور ایرانیان (IDEJ) یکی از مهم ترین مجلات آموزش الکترونیکی است که مقالاتی در زمینه آموزش از راه دور منتشر می کند. این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل محتوا و استنادات مقالات IDEJ انجام شده است. روش تحقیق، تحلیل محتوا و استناد با استفاده از نرم افزار Excel و SPSS انجام شده است. یافته های پژوهش نشان داد که 81 مقاله در 10 شماره این فصلنامه ...
بیشتر
مجله آموزش از راه دور ایرانیان (IDEJ) یکی از مهم ترین مجلات آموزش الکترونیکی است که مقالاتی در زمینه آموزش از راه دور منتشر می کند. این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل محتوا و استنادات مقالات IDEJ انجام شده است. روش تحقیق، تحلیل محتوا و استناد با استفاده از نرم افزار Excel و SPSS انجام شده است. یافته های پژوهش نشان داد که 81 مقاله در 10 شماره این فصلنامه از شماره 1 جلد الف تا شماره 2 جلد 4 به چاپ رسیده است. یافته ها نشان می دهد که 83 درصد به صورت گروهی، بقیه به صورت انفرادی و 54 درصد دانشگاهی بوده است. اعضای هیئت علمی و دانشگاه پیام نور بیشترین تعداد نویسنده را داشتند. روش های کمی بیشتر با 66 درصد، کلیدواژه «یادگیری الکترونیکی» با 14 تکرار بیشترین دامنه مقاله و سه استاد دانشگاه پیام نور بیشترین تعداد مقاله را داشتند. همچنین برخی از نویسندگان از برزیل، نیجریه و آلاسکا بودند و زنان به اندازه مردان فعال هستند. برای رفع نواقص و توسعه مجله نیز پیشنهاداتی ارائه شد.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
فاطمه نارنجی ثانی؛ محمدرضا کرامتی؛ الناز میرشاه ولد؛ اوا تقوی فرد؛ محمد لهراسبی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی چالش های حیاتی آموزش الکترونیکی در موسسات آموزش عالی می باشد. داده های این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش توصیفی پدیدارشناسی و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شد، سپس یافته ها با روش 7 مرحله ای کولایزی (1978) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. حوزه پژوهش شامل 12 خبره دانشگاهی در آموزش الکترونیکی دانشگاه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی چالش های حیاتی آموزش الکترونیکی در موسسات آموزش عالی می باشد. داده های این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش توصیفی پدیدارشناسی و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شد، سپس یافته ها با روش 7 مرحله ای کولایزی (1978) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. حوزه پژوهش شامل 12 خبره دانشگاهی در آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران به روش نمونهگیری هدفمند بود. اعتبار داده های کیفی بر اساس چهار معیار لینکلن و گوبا (1985) از جمله: اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و تایید پذیری و همچنین پایایی با کدگذاری مجدد و دو کدگذار بررسی و تایید شده است. نتایج تجزیه و تحلیل منجر به بررسی 142 مفهوم اصلی و سپس در قالب 10 چالش حیاتی مرتبط با اکثر اجزای نظام آموزشی از جمله: یادگیرنده، معلم، فناوری، منابع مالی و اطلاعاتی، ملاحظات اخلاقی، فرهنگ دانشگاه، رهبری کلاس درس، سیستم پشتیبانی، اثربخشی یادگیری و رضایت ذینفعان داخلی. در نهایت، با استفاده از رویکرد سیستماتیک، چالش های مذکور در سه بعد اصلی نظام یادگیری- یاددهی طبقه بندی شده اند.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
مریم رجبیان ده زیره؛ رحیم مرادی
چکیده
یادگیری الکترونیکی به طور گستردهای در نظام آموزشی در طول دوران کرونا با هدف بهبود تضمین کیفیت آموزش مورد استفاده قرار گرفت. این پاندمی تأثیر قابل توجهی بر آموزش داشته و معلمان را مجبور به استفاده سریع از ابزارهای آموزش مبتنی بر وب کرده است. این امر علاوه بر مزایا و تاثیرات مثبت، چالشهای جدیدی نیز ایجاد کرده که میتواند منجر به ...
بیشتر
یادگیری الکترونیکی به طور گستردهای در نظام آموزشی در طول دوران کرونا با هدف بهبود تضمین کیفیت آموزش مورد استفاده قرار گرفت. این پاندمی تأثیر قابل توجهی بر آموزش داشته و معلمان را مجبور به استفاده سریع از ابزارهای آموزش مبتنی بر وب کرده است. این امر علاوه بر مزایا و تاثیرات مثبت، چالشهای جدیدی نیز ایجاد کرده که میتواند منجر به افزایش اضطراب در معلمان ابتدایی شود. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مولفههای تدریس مبتنی بر وب در دوران کرونا با اضطراب معلمان دوره ابتدایی و ارائه راهکارهای عملیاتی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مدارس دوره ابتدایی شهر آمل بودند که تعداد آن 750 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 256 معلم در شهرستان آمل انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه بومی اضطراب سلیمی، عابدینی چگردانی، قاسمی نافچی و تباشیر (1400) و پرسشنامه محقق ساخته به منظور اندازه گیری مولفههای تدریس مبتنی بر وب استفاده شده است. برای تعیین روایی پرسشنامه ها از روایی صوری و به منظور تعیین پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد سهم هر یک از مولفه های تدریس مبتنی بر وب (پشتیبانی و زیرساخت آموزش مجازی(169/0-)، یادگیری و پیچیدگی فناوری(141/0-)، تولید محتوای الکترونیکی(267/0-)، تدریس نوع دروس(203/0-) به عنوان متغیرهای پیش بین، برای پیش بینی اضطراب معلمان در زمان همه گیری کرونا معنیدار ولی سهم مولفه ارزشیابی اثر بخش(107/0) از نظر آماری معنیدار نشده است. مولفههای زیرساخت آموزش مجازی، یادگیری مهارتهای فناورانه، یادگیری مهارت تولید محتوای الکترونیکی، تدریس نوع دروس، پیش بینی کننده های منفی اضطراب معلمان در دوران همه گیری کرونا بودند. از این رو پیشنهاد میشود جهت کاهش اضطراب تدریس در آموزش مبتنی بر وب، دورههای توانمندسازی با هدف توسعه مهارتهای تدریس آنلاین، تولید محتوای اثربخش و توسعه مهارتهای فناورانه در آموزش های ضمن خدمت معلمان در نظر گرفته شود.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
زهرا اعتماد؛ سیامک نوری؛ علی خطیبی
چکیده
با توجه به اهمیت توانمندسازی مربیان آموزش و آموزش فنی و حرفه ای (TVET) در ایران، این مقاله به چالش ها و سازوکارهای موثر پرداخته است. به این ترتیب، با بررسی سایر مطالعات و جمعآوری دادهها از پرسشنامه توسط مربیان آموزش فنی و حرفهای ایران، عوامل کلیدی چالشها و مکانیسمها شناسایی و با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد. در مرحله بعد، همبستگی ...
بیشتر
با توجه به اهمیت توانمندسازی مربیان آموزش و آموزش فنی و حرفه ای (TVET) در ایران، این مقاله به چالش ها و سازوکارهای موثر پرداخته است. به این ترتیب، با بررسی سایر مطالعات و جمعآوری دادهها از پرسشنامه توسط مربیان آموزش فنی و حرفهای ایران، عوامل کلیدی چالشها و مکانیسمها شناسایی و با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد. در مرحله بعد، همبستگی و اثربخشی هر یک از عوامل شناسایی شده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در SEM، آزمون ریشه استاندارد شده میانگین مربع باقیمانده (SRMR) برای ارزیابی تناسب مدل پیشنهادی با دادههای مورد بررسی استفاده گردید. نتایج بهدستآمده نشان داد که تمامی چالشها و مکانیسمهای شناساییشده در سطح 95 درصد معنادار بوده و دارای مقادیر SRMR به ترتیب برابر با 0.095 و 0.048 هستند. همچنین، نتایج نشان داد که بیشترین چالش های پیش روی مدرسان دسترسی محدود به اینترنت، مشکلات نرم افزاری و محدودیت های دسترسی بود. یافتهها همچنین مکانیسمهای متعددی را برای تقویت سیستم توانمندسازی معلمان در زمینه آموزش آنلاین پیشنهاد میکنند. این مکانیسم ها شامل آموزش برای همه، راهکارهای یادگیری انعطاف پذیر و توسعه محتوای مجازی است. در نهایت، ارائه دورههای آموزشی برای معلمان آنلاین، ایجاد چارچوبهای مشخص برای فرآیندهای آموزش آنلاین، برنامهریزی استراتژیک و تخصیص منابع مالی مورد نیاز از مهمترین پیشنهادهایی است که از این تحقیق استنباط میشود.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
محمد هادی زاهدی
چکیده
امروزه پلتفرم های آموزشی آنلاین به عنوان ابزاری حیاتی برای انتقال دانش و مهارت به شیوه ای موثر و جذاب شناخته شده اند. ایجاد بستر آموزشی در متاورس یک فرصت استراتژیک برای ارائه خدمات آموزشی به جامعه جهانی و گسترده است. این پلتفرم آموزشی در متاورس قرار است فضایی چند بعدی و تعاملی را فراهم کند که به افراد امکان دسترسی به دوره های آموزشی ...
بیشتر
امروزه پلتفرم های آموزشی آنلاین به عنوان ابزاری حیاتی برای انتقال دانش و مهارت به شیوه ای موثر و جذاب شناخته شده اند. ایجاد بستر آموزشی در متاورس یک فرصت استراتژیک برای ارائه خدمات آموزشی به جامعه جهانی و گسترده است. این پلتفرم آموزشی در متاورس قرار است فضایی چند بعدی و تعاملی را فراهم کند که به افراد امکان دسترسی به دوره های آموزشی مختلف با استفاده از فناوری واقعیت مجازی و افزونه های واقعیت افزوده را می دهد. این پلتفرم برای همه از کودکان تا بزرگسالان و از مبتدی تا پیشرفته مناسب خواهد بود. ایجاد بستر آموزشی در متاورس باعث می شود تا دانش و مهارت به صورت فعال به افراد با استفاده از فناوری های جدید منتقل شود و از این طریق گام مهمی در جهت آینده آموزش برداشته شود. این مقاله به منظور ارائه تحلیلی منسجم و جامع از ادبیات فرا وجهی در حوزه آموزش، به بررسی عمیق و سازماندهی شده نقش متاورس در این زمینه می پردازد. این مقاله سعی دارد با تمرکز بر فناوریهای فعلی و آینده، همراه با تحلیل چالشها و فرصتها، دیدگاهی جامع و فراگیر ارائه دهد. هدف از این تحقیق بررسی دقیق و گسترده نقش و تأثیرات متاورس در حوزه آموزش است تا با بررسی و تحلیل چشم اندازهای آینده، به سمت پیشرفت و توسعه بسترهای آموزشی سوق داده شود.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
آیوتوند فلاده؛ جوی ابوسید پتر
چکیده
ادغام فناوری ارتباطات اطلاعات (ICT) و منابع آموزشی باز (OER) موجی دگرگون کننده در آموزش جهانی ایجاد کرده است که هم مشارکت دانش آموزان و هم عملکرد تحصیلی را ارتقا می دهد. با وجود این گامهای مثبت، چالشهای پایدار مانند نابرابریهای فناوری مبتنی بر جنسیت و عوامل اجتماعی همچنان رایج هستند. همهگیری COVID-19 به عنوان یک کاتالیزور عمل کرده و ...
بیشتر
ادغام فناوری ارتباطات اطلاعات (ICT) و منابع آموزشی باز (OER) موجی دگرگون کننده در آموزش جهانی ایجاد کرده است که هم مشارکت دانش آموزان و هم عملکرد تحصیلی را ارتقا می دهد. با وجود این گامهای مثبت، چالشهای پایدار مانند نابرابریهای فناوری مبتنی بر جنسیت و عوامل اجتماعی همچنان رایج هستند. همهگیری COVID-19 به عنوان یک کاتالیزور عمل کرده و پذیرش OER را تسریع کرده است. این مطالعه در دسترس بودن و دسترسی به منابع آموزشی باز در مراکز آموزش از راه دور در ایالت اویو را بررسی کردیک طرح تحقیق توصیفی پیمایشی اتخاذ شد، این مطالعه داده ها را از طریق یک پرسشنامه آنلاین مبتنی بر فرم گوگل جمع آوری کرد، به 500 دانش آموز آموزشی باز در سه مرکز آموزش از راه دور رسید، 381 پاسخ معتبر برای تجزیه و تحلیل حفظ شد که با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.یافتهها نشان داد که منابع آموزشی باز در مراکز آموزش از راه دور عمدتاً از طریق پلتفرمهای کتابخانه الکترونیکی در دسترس است. دانش آموزان به دستگاه های ضروری دسترسی داشتند و می توانستند از طریق وب سایت مرکز خود و Wi-Fi رایگان به OER متصل شوند. یک همبستگی منفی قابل توجه بین در دسترس بودن منابع و دسترسی شناسایی شد. علاوه بر این، تفاوت معناداری مبتنی بر جنسیت مشاهده شد که به نفع دانشجویان پسر با دسترسی بالاتر به OER در مقایسه با همتایان زن خود بود.این مطالعه در دسترس بودن منابع آموزشی باز در مراکز آموزش از راه دور و دسترسی دانش آموزان به این منابع را تأیید کرد. توصیهها شامل تلاشهایی برای افزایش در دسترس بودن، بهبود دسترسی دانشآموزان بود.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
احسان قربانیان؛ نسرین محمدحسنی؛ یوسف مهدوی نسب
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر کلاس درس معکوس به روش جیگساو بر یادگیری و درگیری تحصیلی دانش آموزان پایه هفتم در درس ادبیات فارسی بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی بود و عملیات آموزشی در سه گروه آزمایشی (۱- ترکیب کلاس درس و اره منبت کاری اره مویی ۲- کلاس برگردان ۳- روش اره منبت کاری اره مویی) و روش معمول در گروه کنترل به مدت هشت جلسه انجام شد. جامعه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر کلاس درس معکوس به روش جیگساو بر یادگیری و درگیری تحصیلی دانش آموزان پایه هفتم در درس ادبیات فارسی بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی بود و عملیات آموزشی در سه گروه آزمایشی (۱- ترکیب کلاس درس و اره منبت کاری اره مویی ۲- کلاس برگردان ۳- روش اره منبت کاری اره مویی) و روش معمول در گروه کنترل به مدت هشت جلسه انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پایه هفتم دوره اول متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی ۹۰-۹۰ بودند. از جامعه آماری، ۱۰۰ نفر به روش نمونه گیری در دسترس به صورت داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در گروه ها گمارده شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه مشارکت تحصیلی زرنگ (۱۳۹۱) و آزمون یادگیری محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ANCOVA، ANOVA و MANCOVA استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که ترکیب کلاس درس معکوس و اره منبت کاری اره مویی در ارتقای یادگیری (۰۱۲/۰=sig) و درگیری تحصیلی (۰۰۱/۰=sig) موثر بود. روش کلاس درس معکوس در یادگیری دانشجویان (۸۹۴/۰=s) و درگیری تحصیلی (۹۷۰/۰=sig) مؤثر نبود. روش اره منبت کاری اره مویی در ارتقای یادگیری مؤثر نبود (۷۸۳/۰ =sig)، اما توانست به طور قابل توجهی فراگیران را در فعالیت های آموزشی درگیر کند (۰۰۱/۰ = sig).
علمی ترویجی
آموزش از دور
محسن غفارزاده؛ محمدجواد ایران دوست
چکیده
هوش مصنوعی (AI)، بهویژه با تکنیکهای یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، در حال تحول هرچه بیشتر فرآیندهای فکری انسانی است. از افزایش دقت و سرعت در انجام وظایف تکراری و پیچیده گرفته تا بهبود فرآیندهای تصمیمگیری، هوش مصنوعی قدمهای بلندی در عرصههای مختلف از جمله بهداشت، تجارت و قانون برداشته است. در حوزه بهداشت، هوش مصنوعی به سرعتبخشیدن ...
بیشتر
هوش مصنوعی (AI)، بهویژه با تکنیکهای یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، در حال تحول هرچه بیشتر فرآیندهای فکری انسانی است. از افزایش دقت و سرعت در انجام وظایف تکراری و پیچیده گرفته تا بهبود فرآیندهای تصمیمگیری، هوش مصنوعی قدمهای بلندی در عرصههای مختلف از جمله بهداشت، تجارت و قانون برداشته است. در حوزه بهداشت، هوش مصنوعی به سرعتبخشیدن به تشخیصهای پزشکی کمک میکند و در تجارت، بهعنوان یک ابزار تحلیلی قدرتمند، به افزایش کارایی میانجامد. در عرصه قانون نیز، با ارائه خدمات آموزشی عمومی حقوقی، فرایندهای عدالت را بهینهسازی کرده است.کاربرد هوش مصنوعی در جریان یاددهی یادگیری نیز قابل توجه است؛ این تکنولوژی پتانسیل دارد تا تجربه یادگیری را شخصیسازی کند، دسترسی به آموختهها را در هر ساعتی فراهم کند، و به دانشآموزان در انجام تکالیف با کیفیت بهتر کمک کند. همچنین، با فراهم آوردن فرصتهای جدید برای معلمان بهمنظور بهینهسازی محتوای درسی و ابزارهای ارزیابی، عملکرد آنها را تقویت میبخشد. با این حال، ضرورت نظارت و هدایت انسانی بر کاربرد هوش مصنوعی برای حفظ اخلاق حرفهای و حفظ حریم خصوصی وجود دارد. در نهایت، هوش مصنوعی قابلیت دارد تاثیری دائمی بر جهتدهی آینده آموزشی از طریق فراهم کردن یادگیری فردی و هدفمند بگذارد.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
غلامعلی منتظر؛ مهدیه فرازکیش
چکیده
مفهوم آموزش از راه دور از یک انتخاب به یک الزام و حتی یک اجبار در نظام های آموزشی در سراسر جهان در طول بحران همه گیری کووید 19 تغییر کرده است. علیرغم چالش های پیش روی این تغییر ناگهانی، در همه کشورها، از جمله ایران، مؤسسات آموزشی اعم از آموزش عمومی یا آموزش عالی و حتی مؤسسات مهارت آموزی مجبور شدند با استفاده از بسترهای آموزشی موجود، به ...
بیشتر
مفهوم آموزش از راه دور از یک انتخاب به یک الزام و حتی یک اجبار در نظام های آموزشی در سراسر جهان در طول بحران همه گیری کووید 19 تغییر کرده است. علیرغم چالش های پیش روی این تغییر ناگهانی، در همه کشورها، از جمله ایران، مؤسسات آموزشی اعم از آموزش عمومی یا آموزش عالی و حتی مؤسسات مهارت آموزی مجبور شدند با استفاده از بسترهای آموزشی موجود، به آموزش الکترونیکی روی بیاورند تا جریان آموزش خود را حفظ کنند. . در این مقاله سعی شده است سطح آمادگی و توانایی سیستمهای آموزش الکترونیکی با تجربهترین دانشگاه آزاد ایران، دانشگاه پیام نور، در دوران همه گیری کووید-19 مورد ارزیابی قرار گیرد. بدین منظور پرسشنامه ارزیابی میزان آمادگی بر اساس 9 معیار و 45 معیار و پرسشنامه بررسی میزان توانمندی آنان بر اساس هشت معیار و 47 شاخص تدوین و در بین مراکز آموزشی دانشگاه پیام نور توزیع شده است. یافتهها نشان میدهد که در ابتدای همهگیری کووید 19، سطح آمادگی آموزش الکترونیکی 31 مرکز شرکتکننده ضعیف بود. همچنین پس از دوره بحران، سطح قابلیت آموزش الکترونیکی 15 مرکز مرتبط بالاتر از حد متوسط است. در خاتمه آن، علیرغم رشد وضعیت دانشگاه (از «ضعیف» به «بالاتر از میانگین» طی دو سال بحران)، در معیارهای نظام آموزشی، نظام پشتیبانی و زیرساخت های پژوهشی امتیاز سطح ضعیف برآورد شده است که نیازمند توجه فوری برنامه ریزان و سیاست گذاران آموزش عالی است. به همین ترتیب، معیارهای پایین تر از سطح متوسط مانند نظام نظارتی، نظام نظارتی و زیرساخت های یادگیری باید در دستور کار بهبود سریع و معیار کیفیت نظام اداری با امتیاز بالاتر از متوسط می باید در دستور کار بهبود تدریجی قرار گیرد.