فرهاد سراجی
دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 9-24
چکیده
دف این پژوهش بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه کیفیت بخشی به نظام آموزش ترکیبی است. یادگیری ترکیبی به عنوان موج سوم محیطهای یادگیری، بعد از محیطهای حضوری و الکترونیکی در دانشگاهها و سازمانهای آموزشی مرسوم شده است که هدف عمده آن بهبود کیفیت یادگیری، بسط دامنه پوشش و کاهش هزینههاست. رویکرد پژوهش کیفی و روش آن مطالعه تطبیقی ...
بیشتر
دف این پژوهش بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه کیفیت بخشی به نظام آموزش ترکیبی است. یادگیری ترکیبی به عنوان موج سوم محیطهای یادگیری، بعد از محیطهای حضوری و الکترونیکی در دانشگاهها و سازمانهای آموزشی مرسوم شده است که هدف عمده آن بهبود کیفیت یادگیری، بسط دامنه پوشش و کاهش هزینههاست. رویکرد پژوهش کیفی و روش آن مطالعه تطبیقی بوده است که از بین هفده دانشگاه از دور مگا(میلیونی) چهار دانشگاه آناتولی ترکیه، ایندیرگاندی هند، اویوسی چین و آلبرتای کانادا را به عنوان نمونههای هدفمند انتخاب کرده است. مقولههای مورد مشاهده و بررسی در این دانشگاهها شامل ساختار دانشگاه، سیاستها و راهبردها، سامانه مدیریت یادگیری، تهیه محتوا، فعالیتها و منابع یادگیری، شیوه تدریس و ارزشیابی، پشتیبانی آموزشی و نظام ارزشیابی کیفیت آموزشی دانشگاهها بوده است. برای جمع آوری و تحلیل داده-های از روش چهار مرحلهای توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه جرج برودی استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد هر چهار دانشگاه از لحاظ ساختار سازمانی از الگوی دانشگاه باز انگلستان پیروی میکنند و دارای پردیس مرکزی، مراکز منطقهای و واحدهای منطقهای هستند. هر چهار دانشگاه بر اساس سیاستهای خاص و مطابق سندهای سیاستی به سمت الکترونیکی سازی آموزش و یادگیری ترکیبی پیش رفتهاند. دانشگاههای مورد مطالعه در کنار محتوای خودآموز متنی، اقدامات گستردهای برای الکترونیکی سازی محتوا و طراحی فعالیتها انجام دادهاند که در این زمینه دانشگاه آلبرتا از لحاظ تاکید بر فعالیتهای یادگیری فردی و گروهی با سه دانشگاه دیگر تفاوت دارد. هر چهار دانشگاه برای تدارک منابع یادگیری غنی و در دسترس از تلویزیون آموزشی استفاده میکنند. نظام پشتیبانی در هر چهار دانشگاه متناسب با شرایط فرهنگی – اجتماعی مخاطبان تدارک دیده شده است و در دانشگاه ایندیرا به دلایل مختلف استقبال از حمایتها و پشتیبانیهای فنی و آموزشی ضعیفتر است. در دانشگاههای مورد مطالعه تدریس و تعاملات حضوری بین دانشجویان و مدرسان در واحدهای منطقهای انجام میشود. تدریس-های همزمان آنلاین توسط استادان برجسته و راهنماییهای ناهمزمان توسط راهنماهای آنلاین انجام میشود. شیوههای ارزشیابی در دانشگاهها متفاوت است، ولی در همه دانشگاه بخشی از نمره ارزشیابی به ارزشیابیهای تکوینی و بخشی دیگر به ارزشیابیهای پایانی اختصاص مییابد. نظام ارزشیابی کیفیت در دانشگاه آناتولی بر اساس طرح بولونیا، در دانشگاه ایندیرا با توجه به تصمیم-های شورای عالی کیفیت آموزشی هند و در دانشگاههای او یوسی و آلبرتا بر اساس طرح PLAR انجام میشود. یادگیری ترکیبی راهبردی است که هر دانشگاه متناسب با اهداف، شرایط و مخاطبان خود آن را شکل میدهد. در پایان بر اساس تجارب دانشگاههای مورد مطالعه طرح پیشنهادی برای توسعه یادگیری ترکیبی در دانشگاه پیام نور ایران ارائه شده است.
سمانه ابراهیمی؛ مهدی معینی کیا؛ عادل زاده بابلان
دوره 1، شماره 2 ، مهر 1397، ، صفحه 45-50
چکیده
امروزه، پیشرفت تکنولوژیکی سریع، وابستگی جامعه به فناوری اطلاعات را افزایش داده است. یکی از انواع تکنولوژی، یادگیری آنلاین است که یکی از چالش های موسسات آموزش عالی است. هدف از این مطالعه بررسی روابط ساده و چندگانه بین سهولت استفاده درک شده و سودمندی درک شده با پذیرش یادگیری الکترونیکی است. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است و در دانشگاه ...
بیشتر
امروزه، پیشرفت تکنولوژیکی سریع، وابستگی جامعه به فناوری اطلاعات را افزایش داده است. یکی از انواع تکنولوژی، یادگیری آنلاین است که یکی از چالش های موسسات آموزش عالی است. هدف از این مطالعه بررسی روابط ساده و چندگانه بین سهولت استفاده درک شده و سودمندی درک شده با پذیرش یادگیری الکترونیکی است. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است و در دانشگاه محقق اردبیلی در طی دوره ترم 2014-2015 انجام شده است. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای با سطح اطمینان بالا (آلفای کرونباخ 86/0) از 146 مدرس دانشگاهی جمع آوری شد. روش نمونه گیری سهم و تصادفی بود. برای تحلیل رابطه ساده و چندگانه بین متغیرها، همبستگی و رگرسیون استفاده شد.نتایج نشان داد که سهولت استفاده درک شده و مفید بودن درک شده، پیش بینی پذیرش یادگیری الکترونیکی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد (R = 2.214، F (2، 145) = 3.415، p
یوسف مهدوی نسب؛ اسماعیل سعدی پور؛ مهسا مرادی
چکیده
طراحی آموزشی نقش کلیدی در اثربخشی دوره های آموزشی مختلف دارد و پژوهش ها نشان می دهند طراحی آموزشی به عنوان یکی از مولفه های تاثیر گذار بر کیفیت دوره های آموزش الکترونیکی نیز محسوب می شود؛ با این وجود در طراحی و اجرای دوره های آموزش الکترونیکی، طراحی آموزشی به نحو شایسته مورد توجه قرار نمی گیرد و در نتیجه شاهد دوره های آموزشی فاقد کیفیت ...
بیشتر
طراحی آموزشی نقش کلیدی در اثربخشی دوره های آموزشی مختلف دارد و پژوهش ها نشان می دهند طراحی آموزشی به عنوان یکی از مولفه های تاثیر گذار بر کیفیت دوره های آموزش الکترونیکی نیز محسوب می شود؛ با این وجود در طراحی و اجرای دوره های آموزش الکترونیکی، طراحی آموزشی به نحو شایسته مورد توجه قرار نمی گیرد و در نتیجه شاهد دوره های آموزشی فاقد کیفیت مطلوب هستیم. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی مولفه های اثربخش طراحی آموزشی الکترونیکی از دید پژوهش های انجام شده و ارائه چارچوب طراحی آموزش الکترونیکی در آموزش عالی می باشد. بدین منظور پژوهش حاضر با استفاده از روش مرور نظام مند و جستجوی کلید واژه های مرتبط طراحی آموزش الکترونیکی در پایگاه های اطلاعاتی علمی پس از بررسی مقاله های به دست آمده، در نهایت 33 مقاله و پژوهش علمی انجام شده بین سال های 2019-2015را مورد مطالعه و واکاوی قرارد داده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که تحلیل نیاز، تحلیل محتوا و تحلیل یادگیرنده، اصول و راهبردهای آموزش، طراحی محیط یادگری، تولید محتوای الکترونیکی، طراحی پیام، راهنمایی و پشتیبانی، سنجش و ارزشیابی محتوا و دوره از مولفه های تاثیر گذار بر اثربخشی یادگیری الکترونیکی هستد. پس از بررسی و تحلیل نتایج به دست آمده و تلفیق آن با طراحی آموزشی و در نظر گرفتن تجربه نگارندگان مقاله در زمینه طراحی آموزشی و آموزش الکترونیکی، چارچوب طراحی آموزشی الکترونیکی برای استفاده پژوهشگران و دست اندرکاران آموزش الکترونیکی ارائه شده است.
حسن سلیمانی؛ مریم روحانی راوری؛ منوچهر جعفری گهر
دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 43-54
چکیده
موفقیت برنامه های آموزشی از راه دور نیازمند مدرسانی است که دارای سطوح مختلفی از سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای هستند. به دلیل فرصت های مهمی که تکنولوژی پیشرفته برای بهبود آموزش زبان فراهم کرده استٍ، سواد رایانه معلمان به طور قابل ملاحظه ای مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای 255 مدرس زبان ...
بیشتر
موفقیت برنامه های آموزشی از راه دور نیازمند مدرسانی است که دارای سطوح مختلفی از سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای هستند. به دلیل فرصت های مهمی که تکنولوژی پیشرفته برای بهبود آموزش زبان فراهم کرده استٍ، سواد رایانه معلمان به طور قابل ملاحظه ای مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای 255 مدرس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی را مورد بررسی قرار داده است. به منظور جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه سواد کامپیوتر، اطلاعات، و مولتی مدیا برای مدرسان زبان انگلیسی طراحی و معتبر سازی شد. این پرسشنامه شامل سه بخش برای بررسی پاسخ های شرکت کنندگان میباشد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که سواد چند رسانه ای و اطلاعات معلمان بین ضعیف تا متوسط متغیر است که مستلزم بهبود دوره های آموزشی معلمان و آماده کردن آنها برای به کارگیری تکنولوژی در محیط های تدریس زبان است. یافته های این تحقیق کاربردهایی برای برنامه های آموزشی معلمان قبل از خدمت و مشغول به خدمت، شامل دوره های آموزشی و عملی معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، در بر دارد.
حسین نجفی؛ مژگان حیدری
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1397، ، صفحه 39-48
چکیده
هدف اصلی پژوهش، فراتحلیلی بر تحقیقات انجام شده در زمینه رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری بود. یادگیری ترکیبی، تبیین کننده نسل سوم نظام آموزش از دور؛ یعنی تلفیق نقاط قوت دو شیوه آموزش سنتی و الکترونیکی است. برای انجام تحقیق، از روش شناسی فراتحلیل مبتنی بر برآورد اندازه اثر رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش، فراتحلیلی بر تحقیقات انجام شده در زمینه رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری بود. یادگیری ترکیبی، تبیین کننده نسل سوم نظام آموزش از دور؛ یعنی تلفیق نقاط قوت دو شیوه آموزش سنتی و الکترونیکی است. برای انجام تحقیق، از روش شناسی فراتحلیل مبتنی بر برآورد اندازه اثر رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری استفاده شد. در ادامه، از بین جامعه آماری تحقیق، یعنی231مورد تحقیقات انجام شده و نمایه شده در پایگاه های علمی معتبرکشور در بازه زمانی1389تا1396، به دو دلیل «مطالعه منابع دست اول مبتنی بر تحقیقات آزمایشی و شبه آزمایشی» و داشتن «9 ملاک مشترک درون تحلیلی تحقیقات» و براساس روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند، تعداد20سند پژوهشی به عنوان نمونه انتخاب شد. سرانجام، برای تحلیل داده های اولیه تحقیق، از روش ساختاریافته مبتنی برفراتحلیل و برای تفسیر نتایج نهایی تحقیق، از مدل d کوهنی مبتنی بر شاخص اندازه اثر در قالب تفاسیرکوچک، متوسط و بزرگ استفاده شد. در پایان، نتیجه نهایی تحقیق نیز نشان داد که رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری معنادار بوده، چرا که میزان اندازه اثر واقعی به دست آمده در باب رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری معادل 591/0بوده که این مقدار، براساس مدل تفسیر کوهنی، بالاتر از حد متوسط(6/0) بوده که سرانجام این امر نیز نشان از تایید تاثیرات واقعی رویکرد یادگیری ترکیبی بر بهبود عملکرد یادگیری دارد.