با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران
دوره 5 (1402)
دوره 4 (1401)
دوره 3 (1400)
دوره 2 (1398)
دوره 1 (1397)

                       اطلاعات آماری نشریه

تعداد دوره‌ها 6
تعداد شماره‌ها 14
تعداد مشاهده مقاله 62,584
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 52,515
نسبت مشاهده بر مقاله 440.73
نسبت دریافت فایل بر مقاله 369.82
تعداد مقالات ارسال شده 234
تعداد مقالات پذیرفته شده 124
درصد پذیرش 53
زمان پذیرش (روز) 257
تعداد پایگاه های نمایه شده 4
تعداد داوران 61

« فصلنامه ایرانی آموزش از دور » نشریه‌ای است با رویکرد علمی که با رسالت توسعه دانش و انتشار نتایج تحقیقات حاصل از پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در موضوعات مختلف مربوط به توسعه نظام آموزش از دور در آموزش عالی را به‌صورت.. فصلنامه با صاحب‌امتیازی دانشگاه پیام نور منتشر می‌کند. سایر اطلاعات این نشریه به شرح زیر می‌باشد:

  • فصلنامه ایرانی آموزش از دور با همکاری مشترک انجمن یادگیری الکترونیکی ایران ( یادا) در قالب تفاهم‌نامه همکاری منتشر می‌شود.
  • فلودیاگرام مراحل داوری و پذیرش مقاله در قسمت فرایند پذیرش مقالات شرح داده شده‌است.
  • حقوق معنوی: کلیه حقوق معنوی اثر متعلق به نویسنده است؛
  • این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید.
  • نوع نشریه: نشریه علمی
  • نوع مقالات علمی قابل انتشار: پژوهشی، مروری، ترویجی، کوتاه، مطالعه موردی، روش‌شناسی، کاربردی، نقطه‌نظر و مفهومی
  • شیوه انتشار: الکترونیکی و چاپی
  • توالی انتشار: فصلنامه
  • زبان نشریه: انگلیسی و علاوه بر آن چکیده و منابع مقالات به فارسی
  • متوسط زمان داوری مقالات: 6 هفته
  • سرقت ادبی: جهت پیشگیری از سرقت ادبی از سامانه مشابه یاب متون Ithenticate استفاده می‌شود.
  • نحوه دسترسی: رایگان و آزاد به مقالات
  • کشور محل انتشار: ایران
  • حوزه فعالیت تخصصی: همه مباحث مؤثر و مرتبط با حوزه فصلنامه ایرانی آموزش از دور
  • شروع انتشار:  تیر ۱۳۹۷
  • هزینه بررسی و پذیرش مقاله: در حال حاضر سه میلیون ریال تا مرحله پذیرش قطعی و سه میلیون ریال هزینه انتشار (جمعاً شش میلیون ریال)
  • نوع داوری: فرایند داوری تخصصی به‌صورت داوری بسته و دوسو ناشناس و حداقل دو داور و یک داور تطبیقی
  • بازه زمانی بررسی اولیه: یک هفته کاری
  • شماره و تاریخ مجوز هیات نظارت بر مطبوعات (وزارت ارشاد): شماره : ۷۹۴۲۰ تاریخ 1396/02/18
  • ایمیل نشریه: ide.journal@pnu.ac.ir

در صورت وجود هرگونه سؤال، برای نشریه ایمیل ارسال فرمائید. به ایمیل شما ظرف مدت 48 ساعت کاری پاسخ داده خواهد شد.

علمی-پژوهشی آموزش از دور
تدوین برنامه راهبردی نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان بر اساس مدل سوات

امیر کریمی

دوره 6، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 1-14

https://doi.org/10.30473/idej.2024.70673.1183

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه برنامه‌ریزی استراتژیک و راهی برای کمک به بهره‌وری بیشتر و دستیابی به اهداف سازمانی محسوب می‌شود و در دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک سازمان نوپا ضرورت بیشتری پیدا می کند. لذا پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه راهبردی آموزشی دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. روش‌ها‌: روش پژوهش از نوع آمیخته، کمّی و کیفی است. جامعه ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
ارائه الگوی ماندگاری دانشجو در محیط یادگیری الکترونیکی (مطالعه موردی دانشگاه پیام نور)

محبوبه اسلمی؛ ناهید اوجاقی؛ سکینه جعفریان

دوره 6، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 16-25

https://doi.org/10.30473/idej.2023.66989.1140

چکیده
   روش‌: این پژوهش با استفاده از روش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) انجام شد. در بخش کیفی برای استنباط الگو از روش فراترکیب استفاده گردید. بدین صورت که بر مبنای روش کیفی به بررسی ادبیات و نظرسنجی از خبرگان به صورت دلفی به مجموعه ای از ابعاد و مؤلفه های تاثیر گذار بر ماندگاری دانشجوی الکترونیک دست یافته و الگوی اولیه با 5 بعد، 14 مؤلفه و 57 شاخص ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
پیش بینی رابطه بین مکانیسم یادگیری با مهارت های تفکر انتقادی با نقش میانجی فناوری های آموزش از راه دور در دانشجویان پیام نور

لاله یلمه علی ابادی؛ مریم انصاری؛ اعظم بختیاری رنان

دوره 6، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 27-39

https://doi.org/10.30473/idej.2024.68157.1159

چکیده
  بی گمان تفکر انتقادی در زمینه تحصیلی دانشجویان با تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی همراه است و دانشجو با پرورش این مهارت ،زمینه رشد تفکر انتقادی را در آینده شغلی خود فراهم می آورد. این تحقیق با هدف پیش بینی رابطه بین سبک یادگیری با مهارت های تفکر انتقادی با نقش میانجی فناوری های آموزش از راه دور در دانشجویان پیام نور ، انجام شده است. این ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
شناسایی مولفه‌های اصلی توسعه تکنولوژی سبز در آموزش مجازی با استفاده از فناوری بلاکچین

بهمن یاسبلاغی شراهی

دوره 6، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 40-62

https://doi.org/10.30473/idej.2024.67985.1163

چکیده
  چکیده:پژوهش حاضر به منظور شناسایی مولفه‌های اصلی توسعه تکنولوژی سبز در آموزش مجازی با استفاده از فناوری بلاکچین انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت داده ها آمیخته و از نظر روش گردآوری داده‌ها یک پژوهش توصیفی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان و صاحب نظران دانشگاهی در حوزه قلمرو موضوعی پژوهش و نیز خبرگان ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
بررسی متغیرهای جمعیت شناختی باشگاه های ورزشی مجازی در شبکه های اجتماعی

نصرت الله عابدینی

دوره 6، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 63-71

https://doi.org/10.30473/idej.2024.71144.1195

چکیده
  از زمان همه‌گیری کرونا بحث آموزش مجازی به صورت گسترده مطرح و در تمام زمینه‌ها از جمله تربیت بدنی وارد شد. در پساکرونا نیز این نوع از آموزش مخاطبان خاص خود را حفظ و حتی گسترش داد به طوری که در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی شاهد رشد باشگاه‌های ورزشی مجازی هستیم. بنابراین جهت شناخت بازار هدف این حرفه، اطلاعات جامعه شناختی از این گروه ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
نگاهی دوباره به مبانی نظری الگوهای فنی و غیر فنی برنامه درسی در نسلهای آموزش باز و از راه دور

سمیه سلمانی کله؛ محمدرضا سرمدی؛ بهمن زندی؛ معصومه السادات ابطحی

دوره 6، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 74-85

https://doi.org/10.30473/idej.2024.71901.1210

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوهای فنی و غیر فنی برنامه درسی در نسلهای آموزش باز و از راه دور صورت گرفته است تا جایگاه شناسایی این مبانی در حوزه نظر و عمل مشخص گردد. تصمیم گیری در برنامه ریزی درسی دارای قلمرو گسترده ای است وگروههای متعدد و مختلفی به دنبال تاثیرگذاری و سهیم شدن در تصمیمات مربوط به برنامه ریزی درسی هستند. رویکرد پژوهش توصیفی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
تجربه زیسته اساتید از ارزشیابی تکوینی در دوران آموزش مجازی

هانیه چگنی؛ مرتضی شاه مرادی

دوره 6، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 87-95

https://doi.org/10.30473/idej.2025.72240.1215

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه‌زیسته اساتید از ارزشیابی تکوینی در دوران آموزش مجازی انجام شده است. این تحقیق با استفاده از رویکرد کیفی و طرح پدیدارشناسانه صورت گرفت. به‌منظور گردآوری داده‌ها از مصاحبه کیفی نیمه ساختاریافته استفاده شد. تعداد افراد مشارکت کنننده در پژوهش 10 نفر از اساتید دانشگاه بوعلی سینا بودند که با استفاده از نمونه‌گیری ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
سنتز پژوهی آثار و پیامدهای استفاده از بازی‌های رسانه‌ای آموزشی بر کیفیت یادگیری دانش آموزان

شهرام اسفندیاری؛ رقیه عالی

دوره 6، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 97-114

https://doi.org/10.30473/idej.2025.71865.1208

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی آثار و پیامدهای بازی‌های رسانه‌ای آموزشی برکیفیت یادگیری دانش‌آموزان بود. در این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب، در مرحله اول مقالات مرتبط با موضوع بدون محدودیت زمانی از پایگاه‌ها و کتب معتبر جمع آوری شدند و در مرحله دوم با کدگذاری باز، محوری و گزینشی ، نقشه ذهنی حاصل از مضامین کدگذاری شده رسم گردید. بطورکلی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
اثربخشی کلاس معکوس بر خودکارآمدی یادگیری در فضای مجازی و درگیری تحصیلی

آزاد الله کرمی؛ فریبا درتاج

دوره 6، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 115-129

https://doi.org/10.30473/idej.2025.72955.1222

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی کلاس معکوس بر خودکارآمدی یادگیری در فضای مجازی و درگیری تحصیلی بین دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بود که به روش نیمه‌آزمایشی در قالب یک طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1403-1402 بود که جهت آزمایش فرضیه‌ها با روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
بررسی خودکارآمدی معلمان ایرانی بعنوان پیش بینی کننده تمایل به کاربرد تکنولوژی در تدریس

سعیده کربلایی کامران؛ نسرین محمدحسنی؛ یوسف مهدوی نسب

دوره 6، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 131-140

https://doi.org/10.30473/idej.2025.70979.1190

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی رابطه ی خودکارآمدی این معلمان و میزان تمایل آنها به استفاده از تکنولوژی در تدریس می باشد.. علاوه بر این میزان سهم متغیر خود کارآمدی معلمان و مولفه های آن در پیش بینی میزان تمایل آنها به استفاده از تکنولوژی در تدریس نیز مورد سنجش قرار می گیردند. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، در بعد روش توصیفی-همبستگی و از لحاظ جمع ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
مطالعه بدنمندی در آموزش مجازی فنی‌وحرفه‌ای سامانه شاد با رویکرد پساپدیدارشناسانه

محمد شاهی؛ سعید ضرغامی همراه؛ رمضان برخورداری؛ اکبر صالحی

دوره 6، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 141-155

https://doi.org/10.30473/idej.2025.72545.1224

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی بدنمندی در آموزش مجازی فنی‌وحرفه‌ای سامانه شاد با روش پساپدیدارشناسی انجام شده است. تجربه‌زیسته تعدادی از هنرجویان هنرستان‌های شهرستان ملارد با ابزار مصاحبه بررسی گردیده است. نتیجه این که واسطه‌گری سامانه شاد امکان زمانی و مکانی و درجه آزادی عمل هنرجویان را گسترش داده است؛ وانگهی در این سامانه به دلیل تفاوت‌های ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
مطالعه پدیدارشناسی مسائل روانشناسی آموزش از راه دور و شناسایی چالش ها و راهکار ها جهت غلبه بر مشکلات

مسعود طالبی؛ وحدت مهدوی بیله سوار

دوره 6، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 157-173

https://doi.org/10.30473/idej.2025.72408.1217

چکیده
  هدف: هدف بررسی نقش مسائل روانشناسی (اختلالات اضطرابی ، نقص توجه و بیش فعالی ADHD ، مشکلات خواب و بی خوابی، اختلال وسواسی اجباری OCD) آموزش از راه دور و شناسایی چالش‌ها و راهکارها جهت غلبه بر مشکلات با استفاده از تجارب معلمان و متخصصان است. روش پژوهش: پژوهش از نوع کیفی است. برای دستیابی به یافته ها، روش پدیدارشناسی استفاده شد. در این مطالعه ...  بیشتر

یادگیری ترکیبی در آموزش از دور: مطالعه تطبیقی چند دانشگاه منتخب
دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 9-24

چکیده
  دف این پژوهش بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه کیفیت بخشی به نظام آموزش ترکیبی است. یادگیری ترکیبی به عنوان موج سوم محیط‌های یادگیری، بعد از محیط‌های حضوری و الکترونیکی در دانشگاه‌ها و سازمان‌های آموزشی مرسوم شده است که هدف عمده آن بهبود کیفیت یادگیری، بسط دامنه پوشش و کاهش هزینه‌هاست. رویکرد پژوهش کیفی و روش آن مطالعه تطبیقی ...  بیشتر

روابط ساده و چندگانه بین سهولت استفاده ادراک شده و سودمندی ادراک شده با پذیرش الکترونیکی در اساتید دانشگاه
دوره 1، شماره 2 ، مهر 1397، ، صفحه 45-50

چکیده
  امروزه، پیشرفت تکنولوژیکی سریع، وابستگی جامعه به فناوری اطلاعات را افزایش داده است. یکی از انواع تکنولوژی، یادگیری آنلاین است که یکی از چالش های موسسات آموزش عالی است. هدف از این مطالعه بررسی روابط ساده و چندگانه بین سهولت استفاده درک شده و سودمندی درک شده با پذیرش یادگیری الکترونیکی است. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است و در دانشگاه ...  بیشتر

بررسی مولفه های طراحی محیط های آموزش الکترونیکی در آموزش عالی و ارائه چارچوب طراحی آموزشی
دوره 1، شماره 4 ، فروردین 1398، ، صفحه 9-24

https://doi.org/10.30473/idej.2019.6123

چکیده
  طراحی آموزشی نقش کلیدی در اثربخشی دوره های آموزشی مختلف دارد و پژوهش ها نشان می دهند طراحی آموزشی به عنوان یکی از مولفه های تاثیر گذار بر کیفیت دوره های آموزش الکترونیکی نیز محسوب می شود؛ با این وجود در طراحی و اجرای دوره های آموزش الکترونیکی، طراحی آموزشی به نحو شایسته مورد توجه قرار نمی گیرد و در نتیجه شاهد دوره های آموزشی فاقد کیفیت ...  بیشتر

سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای مدرسان زبان انگلیسی: طراحی و اعتبار سنجی یک مقیاس سنجش
دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 43-54

چکیده
  موفقیت برنامه های آموزشی از راه دور نیازمند مدرسانی است که دارای سطوح مختلفی از سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای هستند. به دلیل فرصت های مهمی که تکنولوژی پیشرفته برای بهبود آموزش زبان فراهم کرده استٍ، سواد رایانه معلمان به طور قابل ملاحظه ای مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای 255 مدرس زبان ...  بیشتر

فراتحلیلی بر رویکرد یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1397، ، صفحه 39-48

چکیده
  هدف اصلی پژوهش، فراتحلیلی بر تحقیقات انجام شده در زمینه رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری بود. یادگیری ترکیبی، تبیین کننده نسل سوم نظام آموزش از دور؛ یعنی تلفیق نقاط قوت دو شیوه آموزش سنتی و الکترونیکی است. برای انجام تحقیق، از روش شناسی فراتحلیل مبتنی بر برآورد اندازه اثر رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تبیین عوامل اثرکذار بر توسعه آموزش ترکیبی در زمینه آموزش عالی (مورد مطالعه : دانشگاه پیام نور استان تهران)
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 دی 1398

https://doi.org/10.30473/idej.2020.51139.1061

چکیده
  صورت گرفته است.روش پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نظر روش های گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش تعداد 360 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور استان تهران بوده است. پس از تعیین حجم نمونه آماری(186) با استفاده از جدول مورگان به روش تصادفی نمونه گیری صورت گرفته است. پس از مطالعه یافته های تحقیقاتی معاصر عوامل ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تاثیر آموزش ترکیبی بر عملکرد تحصیلی درس هنر دانش آموزان دختر پایه هفتم متوسطه اول شهرستان گناباد

مهدیه مهدی زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مهر 1402

https://doi.org/10.30473/idej.2023.10175

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ترکیبی در نظام آموزش از دور بر عملکرد تحصیلی درس هنر دانش آموزان پایه هفتم متوسطه اول شهرستان گناباد در سال تحصیلی96-95 بود. پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پژوهش پیش آزمون پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه پژوهشی شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه هفتم متوسطه اول در شهرستان گناباد بود، ...  بیشتر

دسترسی رایگان

نحوه دسترسی: رایگان و آزاد به مقالات

مشابهت یابی

سرقت ادبی: جهت پیشگیری از سرقت ادبی از سامانه مشابه یاب متون Ithenticate استفاده می‌شود.

Creative Commons

This work is licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC-BY 4.0).

DOI

ابر واژگان