علمی-پژوهشی
آموزش از دور
مهدی محمودی
چکیده
هدف این پژوهش تعیین تأثیر استفاده از فناوری های نوین آموزشی در یادگیری مشارکتی و فعال دانش آموزان پایه ششم ابتدایی می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها آزمایشی به روش نیمه تجربی و طرح انتخابی برای اجرا نیز طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین تأثیر استفاده از فناوری های نوین آموزشی در یادگیری مشارکتی و فعال دانش آموزان پایه ششم ابتدایی می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها آزمایشی به روش نیمه تجربی و طرح انتخابی برای اجرا نیز طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر قزوین منطقه طارم سفلی در سال تحصیلی 1398- 1397 میباشد که بر اساس آخرین آمار، 250 نفر می باشد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 50 نفر (25 نفر گروه گواه و 25 نفر گروه آزمایش) انتخاب شدند. عمده ترین روش های جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر مطالعات کتابخانه ای و به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه یادگیری مشارکتی و فعال چو و باولی(2007) استفاده شده است. ابزارگردآوری اطلاعات این پژوهش پکیج استفاده از فناوری های نوین آموزشی(پاورپوینت تعاملی) می باشد. در این تحقیق برای تعیین روایی از روایی محتوایی و برای بررسی پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه نیز، 85/0 به دست آمده است. در بخش آمار توصیفی مشخصه های آماری مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون KS برای تشخیص پارامتریک و ناپارامتریک بودن متغیرها استفاده می شود. همچنین تحلیل کواریانس یک متغیره به کمک نرم افزار SPSS23 انجام شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از فناوری های نوین آموزشی(پاورپوینت تعاملی) در پویایی های گروهی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی و در انجام کار بر روی پروژه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی تأثیر مثبت و معنی داری دارد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از فناوری های نوین آموزشی(پاورپوینت تعاملی) در یادگیری مشارکتی و فعال دانش آموزان تأثیر معنی داری دارد. نتایج نیز نشان داد که استفاده از فناوری های نوین آموزشی(پاورپوینت تعاملی) در ابعاد یادگیری مشارکتی و فعال(پویایی های گروهی، انجام کار بر روی پروژه، بازخورد) و بازخورد دانش اموزان تأثیر معنی داری دارد.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
فاطمه پشمی تبار؛ منوچهر جعفری گوهر
چکیده
فراگیران زبان انگلیسی مشکلات زیادی در مهارت آموزی تفکر نقادانه به منظور ارتقا سطح زبان انگلیسی خود دارند. این مقاله به بررسی تأثیرات سیستم آموز IB در ارتقاء مهارت های تفکر نقادانه، نگرش و رفتار و خواندن نقادانه یک جامعه نمونه متشکل از گروهی از فراگیران زبان انگلیسی در کلاس های ۱۱ و ۱۲ یکی از دبیرستان ها که هم سیستم درسی IB وهم سیستم معمولی ...
بیشتر
فراگیران زبان انگلیسی مشکلات زیادی در مهارت آموزی تفکر نقادانه به منظور ارتقا سطح زبان انگلیسی خود دارند. این مقاله به بررسی تأثیرات سیستم آموز IB در ارتقاء مهارت های تفکر نقادانه، نگرش و رفتار و خواندن نقادانه یک جامعه نمونه متشکل از گروهی از فراگیران زبان انگلیسی در کلاس های ۱۱ و ۱۲ یکی از دبیرستان ها که هم سیستم درسی IB وهم سیستم معمولی (غیر IB) ارائه می دهد می پردازد. روش تحقیق بصورت شبه تجربی با انتخاب تصادفی گروه هدف و تقسیم آنها به دو گروه فرعی فراگیران با سیستم IB (گروه آزمایش) و فراگیران سیستم های معمولی وزارت آموزش و پرورش (گروه کنترل) و انجام دو مرحله آزمون های اولیه و نهائی از این دو گروه و مقایسه نتایج بدست آمده توسط این دو گروه و استنتاج اثرات سیستم آموزشی IB در رشد تفکر نقادانه فراگیران ی که این آموزش را فرا گرفته اند نسبت به گروه مقابل می باشد. در این رابطه ابتدا یک آزمون تخصصی از فراگیران بعمل آمد واز بین واجدین شرایط شصت دانش آموز به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه سی نفری به شرح فوق دسته بندی شدند. نتایج تست های تجزیه و تحلیل کوواریانس ( ANCOVA) نشان داد که میانگین مهارت تفکر نقادانه گروه گیرنده آموزش IB از 23/67 به 76/109 افزایش یافته که گویای فراگیری بهتر زبان آموزان سیستم IB از نظر مهارت تفکر نقادانه، نگرش و رفتار و خواندن نقادانه در مقایسه با گروه مقابل می باشد. در نهایت، مفاهیم ضمنی مرتبط با این پژوهش مورد بحث قرار گرفته است.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
بهمن زندی؛ حسین خاک نژاد؛ نازیلا خطیب زنجانی؛ فروزان ضرابیان
چکیده
بیماری کووید 19 به ما آموخت که آموزش و ارزشیابی مجازی باید همگام با آموزش حضوری مورد توجه قرار گیرد. لذا در این مقاله تلاش شده است، ابزارها و روشهای مختلف ارزشیابی مجازی از یادگیری دانشجویان در مواقع شیوع بیماریهای واگیر، مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و برای تحلیل اطلاعات از روش گراندد تئوری استفاده شده است. ...
بیشتر
بیماری کووید 19 به ما آموخت که آموزش و ارزشیابی مجازی باید همگام با آموزش حضوری مورد توجه قرار گیرد. لذا در این مقاله تلاش شده است، ابزارها و روشهای مختلف ارزشیابی مجازی از یادگیری دانشجویان در مواقع شیوع بیماریهای واگیر، مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و برای تحلیل اطلاعات از روش گراندد تئوری استفاده شده است. شرکتکنندگان پژوهش با نمونهگیری هدفمند از بین اساتید دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی انتخاب شدند و پس از انتخاب 18 نفر به اشباع رسیدند. پس از جمعآوری اطلاعات با روش مصاحبه نیمهساختاریافته، نوع و میزان ابزارها با ورود به نرم افزار Max QDA مورد تحلیل قرار گرفت. در مرحله بعد با استفاده از نمونهگیری در دسترس و پرسشنامه باز پاسخ از 6 نفر از متخصصان حوزه آموزش مجازی خواسته شد که مزایا، معایب و راهکارهای هر یک از مقولههای ارزشیابی را بیان کنند. یافتهها حاکی از آنست که ارزشیابی مجازی شامل 2 مقوله اصلی؛ آزمون و غیرآزمون و 11 مقوله فرعی؛ آزمون تکوینی، آزمون تستی، آزمون تشریحی، آزمون تستی منحصر به فرد، آزمون شفاهی، خود ارزیابی، حضور و غیاب، ارائه کلاسی، پژوهش و تحقیق، بازنویسی و ارائه تکلیف است. مقوله فرعی "حضور و غیاب" و "آزمون تستی" و "تحقیق و پژوهش" بیشترین، و مقوله "خود ارزیابی" و "آزمون تستی منحصر بفرد" کمترین میزان استفاده را در بین اساتید داشته است. در کل، مقوله اصلی "غیرآزمون" بیشتر از مقوله اصلی "آزمون" در ارزشیابیهای اساتید بکار گرفته شده است.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
فاطمه تکلو
چکیده
این مطالعه به بررسی تأثیر نوشتن ژورنال گفتگو بر عملکرد نوشتاری دانشجویان مترجمی انگلیسی در آموزش مجازی و سنتی دانشگاه پیام نور ایران میپردازد. نمونه ای متشکل از 150 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پس از اجرای آزمون تعیین سطح آکسفورد برای اطمینان از همگنی، 120 دانش آموز که یک نمره انحراف معیار بالاتر ...
بیشتر
این مطالعه به بررسی تأثیر نوشتن ژورنال گفتگو بر عملکرد نوشتاری دانشجویان مترجمی انگلیسی در آموزش مجازی و سنتی دانشگاه پیام نور ایران میپردازد. نمونه ای متشکل از 150 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پس از اجرای آزمون تعیین سطح آکسفورد برای اطمینان از همگنی، 120 دانش آموز که یک نمره انحراف معیار بالاتر و پایین تر از میانگین گرفتند برای مطالعه انتخاب شدند. این دانش آموزان به چهار گروه، دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل تقسیم شدند. این مطالعه از یک طرح پیش آزمون/پس آزمون با استفاده از آزمون های نوشتاری برای اندازه گیری تغییرات در عملکرد استفاده کرد. دستورالعملهای پیتون برای اطمینان از پیوستگی نوشتههای نوشتن مجلات گفتگو دنبال شد. تجزیه و تحلیل افزایش قابل توجهی در عملکرد نوشتاری در بین دانشآموزانی که هم در آموزش مجازی و هم سنتی مشغول نوشتن ژورنال گفتگو بودند، نشان داد. یافتهها تأیید میکنند که نوشتن ژورنال گفتگو به طور مؤثری مهارتهای نوشتاری را در بین دانشجویان مجازی بیش از دانشآموزان سنتی افزایش میدهد. معلمان زبان می توانند از این روش برای تقویت تعامل دانش آموزان و بهبود مهارت های نوشتاری، به ویژه در زمینه های یادگیری مجازی استفاده کنند. تحقیقات آینده باید تأثیرات نوشتن ژورنال گفتگو را بر جمعیتشناسی مختلف و سایر مهارتهای زبانی بررسی کند. این بینش ها پتانسیل نوشتن ژورنال گفتگو را به عنوان ابزاری ارزشمند برای معلمان زبان برای بهبود نتایج آموزشی در کلاس های زبان برجسته می کند.