با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران
دوره 6 (1403)
دوره 5 (1402)
دوره 4 (1401)
دوره 3 (1400)
دوره 2 (1398)
دوره 1 (1397)

                       اطلاعات آماری نشریه

تعداد دوره‌ها 7
تعداد شماره‌ها 15
تعداد مشاهده مقاله 79,364
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 65,590
نسبت مشاهده بر مقاله 512.03
نسبت دریافت فایل بر مقاله 423.16
تعداد مقالات ارسال شده 255
تعداد مقالات پذیرفته شده 137
درصد پذیرش 54
زمان پذیرش (روز) 253
تعداد پایگاه های نمایه شده 4
تعداد داوران 61

« فصلنامه ایرانی آموزش از دور » نشریه‌ای است با رویکرد علمی که با رسالت توسعه دانش و انتشار نتایج تحقیقات حاصل از پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در موضوعات مختلف مربوط به توسعه نظام آموزش از دور در آموزش عالی را به‌صورت.. فصلنامه با صاحب‌امتیازی دانشگاه پیام نور منتشر می‌کند. سایر اطلاعات این نشریه به شرح زیر می‌باشد:

  • فصلنامه ایرانی آموزش از دور با همکاری مشترک انجمن یادگیری الکترونیکی ایران ( یادا) در قالب تفاهم‌نامه همکاری منتشر می‌شود.
  • فلودیاگرام مراحل داوری و پذیرش مقاله در قسمت فرایند پذیرش مقالات شرح داده شده‌است.
  • حقوق معنوی: کلیه حقوق معنوی اثر متعلق به نویسنده است؛
  • این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید.
  • نوع نشریه: نشریه علمی
  • نوع مقالات علمی قابل انتشار: پژوهشی، مروری، ترویجی، کوتاه، مطالعه موردی، روش‌شناسی، کاربردی، نقطه‌نظر و مفهومی
  • شیوه انتشار: الکترونیکی و چاپی
  • توالی انتشار: فصلنامه
  • زبان نشریه: انگلیسی و علاوه بر آن چکیده و منابع مقالات به فارسی
  • متوسط زمان داوری مقالات: 6 هفته
  • سرقت ادبی: جهت پیشگیری از سرقت ادبی از سامانه مشابه یاب متون Ithenticate استفاده می‌شود.
  • نحوه دسترسی: رایگان و آزاد به مقالات
  • کشور محل انتشار: ایران
  • حوزه فعالیت تخصصی: همه مباحث مؤثر و مرتبط با حوزه فصلنامه ایرانی آموزش از دور
  • شروع انتشار:  تیر ۱۳۹۷
  • هزینه بررسی و پذیرش مقاله: در حال حاضر سه میلیون ریال تا مرحله پذیرش قطعی و سه میلیون ریال هزینه انتشار (جمعاً شش میلیون ریال)
  • نوع داوری: فرایند داوری تخصصی به‌صورت داوری بسته و دوسو ناشناس و حداقل دو داور و یک داور تطبیقی
  • بازه زمانی بررسی اولیه: یک هفته کاری
  • شماره و تاریخ مجوز هیات نظارت بر مطبوعات (وزارت ارشاد): شماره : ۷۹۴۲۰ تاریخ 1396/02/18
  • ایمیل نشریه: ide.journal@pnu.ac.ir

در صورت وجود هرگونه سؤال، برای نشریه ایمیل ارسال فرمائید. به ایمیل شما ظرف مدت 48 ساعت کاری پاسخ داده خواهد شد.

علمی-پژوهشی آموزش از دور
استفاده از فناوری های نوین آموزشی در یادگیری مشارکتی و فعال دانش آموزان ایرانی

مهدی محمودی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 1-15

https://doi.org/10.30473/idej.2023.67741.1153

چکیده
  هدف این پژوهش تعیین تأثیر استفاده از فناوری های نوین آموزشی در یادگیری مشارکتی و فعال دانش آموزان پایه ششم ابتدایی می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها آزمایشی به روش نیمه تجربی و طرح انتخابی برای اجرا نیز طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
تأثیر سیستم آموزشی IB) International Baccalaureate) بر مهارت های تفکر نقادانه، نگرش، رفتار و خواندن نقادانه فراگیران زبان انگلیسی

فاطمه پشمی تبار؛ منوچهر جعفری گوهر

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 17-35

https://doi.org/10.30473/idej.2024.68930.1172

چکیده
  فراگیران زبان انگلیسی مشکلات زیادی در مهارت آموزی تفکر نقادانه به منظور ارتقا سطح زبان انگلیسی خود دارند. این مقاله به بررسی تأثیرات سیستم آموز IB در ارتقاء مهارت های تفکر نقادانه، نگرش و رفتار و خواندن نقادانه یک جامعه نمونه متشکل از گروهی از فراگیران زبان انگلیسی در کلاس های ۱۱ و ۱۲ یکی از دبیرستان ها که هم سیستم درسی IB وهم سیستم معمولی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
بررسی ابزارها و روش‌های ارزشیابی مجازی از یادگیری دانشجویان در دوران شیوع بیماری های واگیر

بهمن زندی؛ حسین خاک نژاد؛ نازیلا خطیب زنجانی؛ فروزان ضرابیان

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 37-50

https://doi.org/10.30473/idej.2024.71106.1194

چکیده
  بیماری کووید 19 به ما آموخت که آموزش و ارزشیابی مجازی باید همگام با آموزش حضوری مورد توجه قرار گیرد. لذا در این مقاله تلاش شده است، ابزارها و روش‌های مختلف ارزشیابی مجازی از یادگیری دانشجویان در مواقع شیوع بیماری‌های واگیر، مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و برای تحلیل اطلاعات از روش گراندد تئوری استفاده شده است. ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
تأثیر ژورنال نویسی گفتگو بر نوشتار زبان آموزان ایرانی در آموزش مجازی و آموزش سنتی

فاطمه تکلو

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 51-60

https://doi.org/10.30473/idej.2025.71416.1203

چکیده
  این مطالعه به بررسی تأثیر نوشتن ژورنال گفتگو بر عملکرد نوشتاری دانشجویان مترجمی انگلیسی در آموزش مجازی و سنتی دانشگاه پیام نور ایران می‌پردازد. نمونه ای متشکل از 150 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پس از اجرای آزمون تعیین سطح آکسفورد برای اطمینان از همگنی، 120 دانش آموز که یک نمره انحراف معیار بالاتر ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
مقایسه اثربخشی دوره های ضمن خدمت حضوری و مجازی معلمان مقطع ابتدایی بر اساس مدل کرک پاتریک

محمد خسروی طناک؛ کورش فتحی واجارگاه؛ اسماعیل جعفری

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 61-75

https://doi.org/10.30473/idej.2025.71798.1207

چکیده
  چکیده: پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی آموزش‌های ضمن خدمت حضوری و مجازی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند بر اساس الگوی کرک پاتریک و مقایسه آن ها با هم انجام شده است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند است که در دوره‌های ضمن خدمت حضوری و مجازی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
پیش‌بینی زودهنگام وضعیت تحصیلی دانشجویان بر اساس تعاملات آنها با سامانه آموزش مجازی

سیده محبوبه حسینی؛ مرجان کائدی؛ سیدفخرالدین نوربهبهانی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 77-87

https://doi.org/10.30473/idej.2025.70959.1188

چکیده
  برنامه‌های آموزشی آنلاین در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. با این حال، علیرغم پذیرش گسترده آن‌ها، نرخ تکمیل و موفقیت در دوره‌های آنلاین به طور قابل توجهی پایین‌تر از آموزش‌های سنتی حضوری است. اگر بتوان عملکرد نهایی تحصیلی دانش‌آموزان را با تحلیل رفتار آن‌ها در محیط یادگیری مجازی پیش‌بینی کرد، می‌توان هشدارهای به‌موقع ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
بررسی دیدگاه معلمان درمورد استفاده از چت جی بی تی در آموزش علوم

عباس رمضانی؛ معصومه شریفی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 89-102

https://doi.org/10.30473/idej.2025.74183.1233

چکیده
  هدف: پیشرفت‌های جدید در زمینه آموزش هوش مصنوعی (AI) باعث ایجاد علاقه و نگرانی همزمان در مورد نحوه بهبود بیشتر آن در حوزه آموزش علوم شده است. روش: این مطالعه کیفی نگاهی به دیدگاه‌های معلمان علوم درباره پتانسیل و محدودیت‌های استفاده از ChatGPT در آموزش علوم و راه‌های بهره‌گیری از چنین فناوری‌هایی ارائه می‌کند. این پژوهش بر اساس داده‌های ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
تبیین اثر توانمند سازی مدیریت دانش از طریق آموزش از راه دور بر عملکرد و هوش سازمانی مدیران مدارس متوسطۀ اول

غلامحسن پناهی؛ علیرضا واصفی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 103-113

https://doi.org/10.30473/idej.2025.67116.1240

چکیده
  چکیده: پژوهش حاضر با هدف تبیین اثر توانمند سازی مدیریت دانش از طریق آموزش از راه دور بر عملکرد و هوش سازمانی مدیران مدارس متوسطۀ اول شهر نیمروز انجام شد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و در زمرۀ پژوهش های کمی از نوع توصیفی-همبستگی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت است از تمامی مدیران متوسطۀ اول آموزش و پرورش شهرستان نیمروز در سال ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
پدیدارشناسی چالشهای تربیت در زیست بوم آموزش الکترونیکی و شایستگیهای موردنیاز برای حضور اثربخش در آن

امیر مرادی؛ معصومه امیری

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 115-130

https://doi.org/10.30473/idej.2025.74067.1230

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، پدیدارشناسی چالشهای تربیت در زیست بوم آموزش الکترونیکی و شایستگیهای موردنیاز برای حضور اثربخش در آن است. بدین منظور با بهره‌گیری از روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی به شناسایی و بازنمایی پدیده مورد بررسی پرداخته شد. داده‌ها با استفاده از نمونه‌گیری هدف‌مند و مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با شانزده نفر از معلمان ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
الزامات توسعه شایستگی‌های هوش مصنوعی رهبران: یک مرور سیستماتیک

فاطمه نارنجی ثانی؛ سیدحسین موسوی؛ مهسا عزیزی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 131-147

https://doi.org/10.30473/idej.2025.74581.1239

چکیده
  هدف این مطالعه شناسایی الزامات توسعه شایستگی‌های هوش مصنوعی رهبران بود. این مرور سیستماتیک متون، که از ژانویه ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۲۵ را در بر می‌گیرد، ۲۶ مقاله احصاء شده از Google Scholar، Sage، Emerald، Springer، ScienceDirect و PubMed را تجزیه و تحلیل می‌کند. با تکیه بر مرور سیستماتیک، یافته‌ها سنتز و ادغام شدند تا یک چارچوب الزامات توسعه شایستگی هوش مصنوعی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
تأثیر جوسینس در بازی‌وارسازی بر یادگیری، لذت و علاقه‌مندی به یادگیری

عرفانه گلشن؛ یوسف مهدوی نسب؛ سارا نوری؛ مهسا مرادی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 149-164

https://doi.org/10.30473/idej.2025.75054.1245

چکیده
  بازی‌وارسازی، به‌عنوان بهره‌گیری از عناصر طراحی بازی در زمینه‌های غیر بازی، به‌ویژه در آموزش، به‌طور روزافزون به‌منظور افزایش انگیزش و مشارکت یادگیرندگان مورد توجه قرار گرفته است. جدول‌های امتیاز (Leaderboards) از جمله عناصر کلیدی بازی‌وارسازی محسوب می‌شوند که با ایجاد حس رقابت و برانگیختن هیجانات مثبت، می‌توانند یادگیری را تقویت ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
بهبود آموزش حسابداری: کاربست ویژگی‌های شخصیتی هگزاکو (HEXACO) در ارتقای شایستگی‌های اخلاقی و فنی

محمد نظری پور

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 165-180

https://doi.org/10.30473/idej.2025.75331.1247

چکیده
  این مطالعه به بررسی تأثیر ویژگی‌های شخصیتی مدل HEXACO — شامل صداقت-فروتنی، هیجانی بودن، برون‌گرایی، توافق‌پذیری، وظیفه‌شناسی و گشودگی — بر ریسک‌پذیری، ادراک ریسک و منافع درک‌شده در میان دانشجویان کارشناسی حسابداری می‌پردازد و پیامدهایی برای تدوین راهبردهای آموزشی با هدف تقویت شایستگی‌های اخلاقی و مهارت‌های حسابرسی دارد. ...  بیشتر

یادگیری ترکیبی در آموزش از دور: مطالعه تطبیقی چند دانشگاه منتخب
دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 9-24

چکیده
  دف این پژوهش بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه کیفیت بخشی به نظام آموزش ترکیبی است. یادگیری ترکیبی به عنوان موج سوم محیط‌های یادگیری، بعد از محیط‌های حضوری و الکترونیکی در دانشگاه‌ها و سازمان‌های آموزشی مرسوم شده است که هدف عمده آن بهبود کیفیت یادگیری، بسط دامنه پوشش و کاهش هزینه‌هاست. رویکرد پژوهش کیفی و روش آن مطالعه تطبیقی ...  بیشتر

بررسی مولفه های طراحی محیط های آموزش الکترونیکی در آموزش عالی و ارائه چارچوب طراحی آموزشی
دوره 1، شماره 4 ، فروردین 1398، ، صفحه 9-24

https://doi.org/10.30473/idej.2019.6123

چکیده
  طراحی آموزشی نقش کلیدی در اثربخشی دوره های آموزشی مختلف دارد و پژوهش ها نشان می دهند طراحی آموزشی به عنوان یکی از مولفه های تاثیر گذار بر کیفیت دوره های آموزش الکترونیکی نیز محسوب می شود؛ با این وجود در طراحی و اجرای دوره های آموزش الکترونیکی، طراحی آموزشی به نحو شایسته مورد توجه قرار نمی گیرد و در نتیجه شاهد دوره های آموزشی فاقد کیفیت ...  بیشتر

روابط ساده و چندگانه بین سهولت استفاده ادراک شده و سودمندی ادراک شده با پذیرش الکترونیکی در اساتید دانشگاه
دوره 1، شماره 2 ، مهر 1397، ، صفحه 45-50

چکیده
  امروزه، پیشرفت تکنولوژیکی سریع، وابستگی جامعه به فناوری اطلاعات را افزایش داده است. یکی از انواع تکنولوژی، یادگیری آنلاین است که یکی از چالش های موسسات آموزش عالی است. هدف از این مطالعه بررسی روابط ساده و چندگانه بین سهولت استفاده درک شده و سودمندی درک شده با پذیرش یادگیری الکترونیکی است. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است و در دانشگاه ...  بیشتر

سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای مدرسان زبان انگلیسی: طراحی و اعتبار سنجی یک مقیاس سنجش
دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 43-54

چکیده
  موفقیت برنامه های آموزشی از راه دور نیازمند مدرسانی است که دارای سطوح مختلفی از سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای هستند. به دلیل فرصت های مهمی که تکنولوژی پیشرفته برای بهبود آموزش زبان فراهم کرده استٍ، سواد رایانه معلمان به طور قابل ملاحظه ای مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای 255 مدرس زبان ...  بیشتر

فراتحلیلی بر رویکرد یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1397، ، صفحه 39-48

چکیده
  هدف اصلی پژوهش، فراتحلیلی بر تحقیقات انجام شده در زمینه رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری بود. یادگیری ترکیبی، تبیین کننده نسل سوم نظام آموزش از دور؛ یعنی تلفیق نقاط قوت دو شیوه آموزش سنتی و الکترونیکی است. برای انجام تحقیق، از روش شناسی فراتحلیل مبتنی بر برآورد اندازه اثر رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تبیین عوامل اثرکذار بر توسعه آموزش ترکیبی در زمینه آموزش عالی (مورد مطالعه : دانشگاه پیام نور استان تهران)
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 دی 1398

https://doi.org/10.30473/idej.2020.51139.1061

چکیده
  صورت گرفته است.روش پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نظر روش های گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش تعداد 360 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور استان تهران بوده است. پس از تعیین حجم نمونه آماری(186) با استفاده از جدول مورگان به روش تصادفی نمونه گیری صورت گرفته است. پس از مطالعه یافته های تحقیقاتی معاصر عوامل ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تاثیر آموزش ترکیبی بر عملکرد تحصیلی درس هنر دانش آموزان دختر پایه هفتم متوسطه اول شهرستان گناباد

مهدیه مهدی زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مهر 1402

https://doi.org/10.30473/idej.2023.10175

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ترکیبی در نظام آموزش از دور بر عملکرد تحصیلی درس هنر دانش آموزان پایه هفتم متوسطه اول شهرستان گناباد در سال تحصیلی96-95 بود. پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پژوهش پیش آزمون پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه پژوهشی شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه هفتم متوسطه اول در شهرستان گناباد بود، ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تبیین مبانی فلسفی نسل سوم آموزش از دور

سمیه سلمانی کله؛ محمدرضا سرمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 مرداد 1404

https://doi.org/10.30473/idej.2025.74893.1244

چکیده
  یکی از مسائل مهم و اساسی در حوزه تعلیم و تربیت موضوع معرفت است. معرفت شناسی لازمه فلسفه تعلیم و تربیت است. مسائل معرفتی در قلب فرایند تربیت قرار دارند (بهشتی، 1377). در حال حاضر در نظام تعلیم و تربیت توجه به منبع کسب معرفت و تشخیص ملاک حقیقت از امور غیر حقیقی (خطا) بیش از گذشته احساس می شود. در واقع معرفت شناسی به ایجاد بستری فلسفی میپردازد ...  بیشتر

دسترسی رایگان

نحوه دسترسی: رایگان و آزاد به مقالات

مشابهت یابی

سرقت ادبی: جهت پیشگیری از سرقت ادبی از سامانه مشابه یاب متون Ithenticate استفاده می‌شود.

Creative Commons

This work is licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC-BY 4.0).

DOI

ابر واژگان