علمی-پژوهشی
آموزش از دور
مهدی محمودی
چکیده
هدف این پژوهش تعیین تأثیر استفاده از فناوری های نوین آموزشی در یادگیری مشارکتی و فعال دانش آموزان پایه ششم ابتدایی می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها آزمایشی به روش نیمه تجربی و طرح انتخابی برای اجرا نیز طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین تأثیر استفاده از فناوری های نوین آموزشی در یادگیری مشارکتی و فعال دانش آموزان پایه ششم ابتدایی می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها آزمایشی به روش نیمه تجربی و طرح انتخابی برای اجرا نیز طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر قزوین منطقه طارم سفلی در سال تحصیلی 1398- 1397 میباشد که بر اساس آخرین آمار، 250 نفر می باشد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 50 نفر (25 نفر گروه گواه و 25 نفر گروه آزمایش) انتخاب شدند. عمده ترین روش های جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر مطالعات کتابخانه ای و به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه یادگیری مشارکتی و فعال چو و باولی(2007) استفاده شده است. ابزارگردآوری اطلاعات این پژوهش پکیج استفاده از فناوری های نوین آموزشی(پاورپوینت تعاملی) می باشد. در این تحقیق برای تعیین روایی از روایی محتوایی و برای بررسی پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه نیز، 85/0 به دست آمده است. در بخش آمار توصیفی مشخصه های آماری مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون KS برای تشخیص پارامتریک و ناپارامتریک بودن متغیرها استفاده می شود. همچنین تحلیل کواریانس یک متغیره به کمک نرم افزار SPSS23 انجام شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از فناوری های نوین آموزشی(پاورپوینت تعاملی) در پویایی های گروهی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی و در انجام کار بر روی پروژه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی تأثیر مثبت و معنی داری دارد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از فناوری های نوین آموزشی(پاورپوینت تعاملی) در یادگیری مشارکتی و فعال دانش آموزان تأثیر معنی داری دارد. نتایج نیز نشان داد که استفاده از فناوری های نوین آموزشی(پاورپوینت تعاملی) در ابعاد یادگیری مشارکتی و فعال(پویایی های گروهی، انجام کار بر روی پروژه، بازخورد) و بازخورد دانش اموزان تأثیر معنی داری دارد.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
فاطمه پشمی تبار؛ منوچهر جعفری گوهر
چکیده
فراگیران زبان انگلیسی مشکلات زیادی در مهارت آموزی تفکر نقادانه به منظور ارتقا سطح زبان انگلیسی خود دارند. این مقاله به بررسی تأثیرات سیستم آموز IB در ارتقاء مهارت های تفکر نقادانه، نگرش و رفتار و خواندن نقادانه یک جامعه نمونه متشکل از گروهی از فراگیران زبان انگلیسی در کلاس های ۱۱ و ۱۲ یکی از دبیرستان ها که هم سیستم درسی IB وهم سیستم معمولی ...
بیشتر
فراگیران زبان انگلیسی مشکلات زیادی در مهارت آموزی تفکر نقادانه به منظور ارتقا سطح زبان انگلیسی خود دارند. این مقاله به بررسی تأثیرات سیستم آموز IB در ارتقاء مهارت های تفکر نقادانه، نگرش و رفتار و خواندن نقادانه یک جامعه نمونه متشکل از گروهی از فراگیران زبان انگلیسی در کلاس های ۱۱ و ۱۲ یکی از دبیرستان ها که هم سیستم درسی IB وهم سیستم معمولی (غیر IB) ارائه می دهد می پردازد. روش تحقیق بصورت شبه تجربی با انتخاب تصادفی گروه هدف و تقسیم آنها به دو گروه فرعی فراگیران با سیستم IB (گروه آزمایش) و فراگیران سیستم های معمولی وزارت آموزش و پرورش (گروه کنترل) و انجام دو مرحله آزمون های اولیه و نهائی از این دو گروه و مقایسه نتایج بدست آمده توسط این دو گروه و استنتاج اثرات سیستم آموزشی IB در رشد تفکر نقادانه فراگیران ی که این آموزش را فرا گرفته اند نسبت به گروه مقابل می باشد. در این رابطه ابتدا یک آزمون تخصصی از فراگیران بعمل آمد واز بین واجدین شرایط شصت دانش آموز به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه سی نفری به شرح فوق دسته بندی شدند. نتایج تست های تجزیه و تحلیل کوواریانس ( ANCOVA) نشان داد که میانگین مهارت تفکر نقادانه گروه گیرنده آموزش IB از 23/67 به 76/109 افزایش یافته که گویای فراگیری بهتر زبان آموزان سیستم IB از نظر مهارت تفکر نقادانه، نگرش و رفتار و خواندن نقادانه در مقایسه با گروه مقابل می باشد. در نهایت، مفاهیم ضمنی مرتبط با این پژوهش مورد بحث قرار گرفته است.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
بهمن زندی؛ حسین خاک نژاد؛ نازیلا خطیب زنجانی؛ فروزان ضرابیان
چکیده
بیماری کووید 19 به ما آموخت که آموزش و ارزشیابی مجازی باید همگام با آموزش حضوری مورد توجه قرار گیرد. لذا در این مقاله تلاش شده است، ابزارها و روشهای مختلف ارزشیابی مجازی از یادگیری دانشجویان در مواقع شیوع بیماریهای واگیر، مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و برای تحلیل اطلاعات از روش گراندد تئوری استفاده شده است. ...
بیشتر
بیماری کووید 19 به ما آموخت که آموزش و ارزشیابی مجازی باید همگام با آموزش حضوری مورد توجه قرار گیرد. لذا در این مقاله تلاش شده است، ابزارها و روشهای مختلف ارزشیابی مجازی از یادگیری دانشجویان در مواقع شیوع بیماریهای واگیر، مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و برای تحلیل اطلاعات از روش گراندد تئوری استفاده شده است. شرکتکنندگان پژوهش با نمونهگیری هدفمند از بین اساتید دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی انتخاب شدند و پس از انتخاب 18 نفر به اشباع رسیدند. پس از جمعآوری اطلاعات با روش مصاحبه نیمهساختاریافته، نوع و میزان ابزارها با ورود به نرم افزار Max QDA مورد تحلیل قرار گرفت. در مرحله بعد با استفاده از نمونهگیری در دسترس و پرسشنامه باز پاسخ از 6 نفر از متخصصان حوزه آموزش مجازی خواسته شد که مزایا، معایب و راهکارهای هر یک از مقولههای ارزشیابی را بیان کنند. یافتهها حاکی از آنست که ارزشیابی مجازی شامل 2 مقوله اصلی؛ آزمون و غیرآزمون و 11 مقوله فرعی؛ آزمون تکوینی، آزمون تستی، آزمون تشریحی، آزمون تستی منحصر به فرد، آزمون شفاهی، خود ارزیابی، حضور و غیاب، ارائه کلاسی، پژوهش و تحقیق، بازنویسی و ارائه تکلیف است. مقوله فرعی "حضور و غیاب" و "آزمون تستی" و "تحقیق و پژوهش" بیشترین، و مقوله "خود ارزیابی" و "آزمون تستی منحصر بفرد" کمترین میزان استفاده را در بین اساتید داشته است. در کل، مقوله اصلی "غیرآزمون" بیشتر از مقوله اصلی "آزمون" در ارزشیابیهای اساتید بکار گرفته شده است.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
فاطمه تکلو
چکیده
این مطالعه به بررسی تأثیر نوشتن ژورنال گفتگو بر عملکرد نوشتاری دانشجویان مترجمی انگلیسی در آموزش مجازی و سنتی دانشگاه پیام نور ایران میپردازد. نمونه ای متشکل از 150 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پس از اجرای آزمون تعیین سطح آکسفورد برای اطمینان از همگنی، 120 دانش آموز که یک نمره انحراف معیار بالاتر ...
بیشتر
این مطالعه به بررسی تأثیر نوشتن ژورنال گفتگو بر عملکرد نوشتاری دانشجویان مترجمی انگلیسی در آموزش مجازی و سنتی دانشگاه پیام نور ایران میپردازد. نمونه ای متشکل از 150 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پس از اجرای آزمون تعیین سطح آکسفورد برای اطمینان از همگنی، 120 دانش آموز که یک نمره انحراف معیار بالاتر و پایین تر از میانگین گرفتند برای مطالعه انتخاب شدند. این دانش آموزان به چهار گروه، دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل تقسیم شدند. این مطالعه از یک طرح پیش آزمون/پس آزمون با استفاده از آزمون های نوشتاری برای اندازه گیری تغییرات در عملکرد استفاده کرد. دستورالعملهای پیتون برای اطمینان از پیوستگی نوشتههای نوشتن مجلات گفتگو دنبال شد. تجزیه و تحلیل افزایش قابل توجهی در عملکرد نوشتاری در بین دانشآموزانی که هم در آموزش مجازی و هم سنتی مشغول نوشتن ژورنال گفتگو بودند، نشان داد. یافتهها تأیید میکنند که نوشتن ژورنال گفتگو به طور مؤثری مهارتهای نوشتاری را در بین دانشجویان مجازی بیش از دانشآموزان سنتی افزایش میدهد. معلمان زبان می توانند از این روش برای تقویت تعامل دانش آموزان و بهبود مهارت های نوشتاری، به ویژه در زمینه های یادگیری مجازی استفاده کنند. تحقیقات آینده باید تأثیرات نوشتن ژورنال گفتگو را بر جمعیتشناسی مختلف و سایر مهارتهای زبانی بررسی کند. این بینش ها پتانسیل نوشتن ژورنال گفتگو را به عنوان ابزاری ارزشمند برای معلمان زبان برای بهبود نتایج آموزشی در کلاس های زبان برجسته می کند.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
محمد خسروی طناک؛ کورش فتحی واجارگاه؛ اسماعیل جعفری
چکیده
چکیده: پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت حضوری و مجازی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند بر اساس الگوی کرک پاتریک و مقایسه آن ها با هم انجام شده است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند است که در دورههای ضمن خدمت حضوری و مجازی ...
بیشتر
چکیده: پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت حضوری و مجازی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند بر اساس الگوی کرک پاتریک و مقایسه آن ها با هم انجام شده است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند است که در دورههای ضمن خدمت حضوری و مجازی سال تحصیلی 1401-1402 شرکت کرده اند. با استفاده از نمونه گیری دردسترس 45 نفر از معلمان شرکتکننده در دورههای حضوری و 45 نفر از معلمان شرکتکننده در دورههای مجازی انتخاب شدند. در سطح اول با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته، نظرات شرکت کنندگان در دو مرحله (اوایل برگزاری دورهها و پایان برگزاری دورهها) جمع آوری شد. سطح دوم یعنی یادگیری با استفاده از آزمون محقق ساخته 19 سوالی و بهصورت پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. در سطح سوم یعنی رفتار، 5 ماه پس از پایان دوره ها و با استفاده از فرم خود ارزیابی معلمان و فرم ارزیابی معلمان توسط مدیرانشان داده ها جمع آوری شد. نتایج آزمون اثرات بین آزمودنی برای مقایسه مولفههای سطح واکنش در مرحله پسآزمون و مقدار f به دست آمده برای تمامی مولفه ها در در سطح آلفای 05/0 معنی دار است. مقدار F بدست آمده در نتایج آزمون تحلیل کوواریانس برای مقایسه نمرات یادگیری در مرحله پسآزمون برابر 563/26 است. مقدار آماره t و مقدار سطح معنیداری جهت مقایسه نمرات سطح رفتار ، نشان از عدم تفاوت در واریانس بین دو گروه آموزش حضوری و مجازی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که دورههای ضمن خدمت حضوری و مجازی در سطوح واکنش، یادگیری و رفتار اثربخش است و بین اثربخشی دورههای حضوری و مجازی تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که میانگین های به دست آمده نشان میدهد که آموزش حضوری میتواند تأثیر به سزایی نسبت به آموزش مجازی در این سه سطح داشته باشد.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
سیده محبوبه حسینی؛ مرجان کائدی؛ سیدفخرالدین نوربهبهانی
چکیده
برنامههای آموزشی آنلاین در سالهای اخیر محبوبیت زیادی پیدا کردهاند. با این حال، علیرغم پذیرش گسترده آنها، نرخ تکمیل و موفقیت در دورههای آنلاین به طور قابل توجهی پایینتر از آموزشهای سنتی حضوری است. اگر بتوان عملکرد نهایی تحصیلی دانشآموزان را با تحلیل رفتار آنها در محیط یادگیری مجازی پیشبینی کرد، میتوان هشدارهای بهموقع ...
بیشتر
برنامههای آموزشی آنلاین در سالهای اخیر محبوبیت زیادی پیدا کردهاند. با این حال، علیرغم پذیرش گسترده آنها، نرخ تکمیل و موفقیت در دورههای آنلاین به طور قابل توجهی پایینتر از آموزشهای سنتی حضوری است. اگر بتوان عملکرد نهایی تحصیلی دانشآموزان را با تحلیل رفتار آنها در محیط یادگیری مجازی پیشبینی کرد، میتوان هشدارهای بهموقع صادر کرد و مداخلات هدفمند برای جلوگیری از عملکرد ضعیف و رها کردن دورهها پیشنهاد داد. مطالعات قبلی عملکرد تحصیلی را با استفاده از ویژگیهای مختلفی مانند دادههای جمعیتی، تاریخچه تحصیلی، نتایج امتحانات میاندورهای و ارزیابیهای تکالیف پیشبینی کردهاند. با این حال، بسیاری از پلتفرمهای یادگیری آنلاین به چنین دادههایی دسترسی ندارند که این موضوع باعث میشود این روشها بیاثر شوند. این پژوهش، بر پیشبینی زودهنگام عملکرد تحصیلی دانشآموزان با استخراج ویژگیهای رفتاری جدید مبتنی بر تعاملات آنها با پلتفرم یادگیری آنلاین تمرکز دارد. برای توسعه مدلهای پیشبینیکننده، از یک رویکرد یکپارچه استفاده میشود که شامل ترکیب روشهای مختلف انتخاب ویژگی برای استخراج الگوهای تعاملات کاربر است که حاوی بیشترین اطلاعات هستند. سپس از الگوریتمهای پیشرفته یادگیری ماشین شامل روشهای یادگیری جمعی و شبکههای عصبی مصنوعی (ANNs) استفاده میکنیم. نتایج ارزیابی نشان میدهد که این رویکرد پیشنهادی میتواند عملکرد نهایی تحصیلی دانشآموزان را تنها با استفاده از دادههای جمعآوریشده در یکسوم اول دوره آنلاین با دقت 90.62٪ پیشبینی کند.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
عباس رمضانی؛ معصومه شریفی
چکیده
هدف: پیشرفتهای جدید در زمینه آموزش هوش مصنوعی (AI) باعث ایجاد علاقه و نگرانی همزمان در مورد نحوه بهبود بیشتر آن در حوزه آموزش علوم شده است. روش: این مطالعه کیفی نگاهی به دیدگاههای معلمان علوم درباره پتانسیل و محدودیتهای استفاده از ChatGPT در آموزش علوم و راههای بهرهگیری از چنین فناوریهایی ارائه میکند. این پژوهش بر اساس دادههای ...
بیشتر
هدف: پیشرفتهای جدید در زمینه آموزش هوش مصنوعی (AI) باعث ایجاد علاقه و نگرانی همزمان در مورد نحوه بهبود بیشتر آن در حوزه آموزش علوم شده است. روش: این مطالعه کیفی نگاهی به دیدگاههای معلمان علوم درباره پتانسیل و محدودیتهای استفاده از ChatGPT در آموزش علوم و راههای بهرهگیری از چنین فناوریهایی ارائه میکند. این پژوهش بر اساس دادههای گردآوری شده از 46 معلم علوم از استان زنجان، با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی انجام شد. یافتهها: معلمان بازخوردی در مورد نحوه مفید بودن و همچنین محدودیتهای ChatGPT به عنوان یک ابزار آموزشی مؤثر در کلاس درس خود ارائه دادند. به طور کلی، یافتهها تصویری را نقش میکشند که در آن معلمان به طور صریح اذعان داشتند ChatGPT دارای پتانسیل قابل توجهی برای افزایش تعامل در کلاس درس است، اما در عین حال نگرانیهایی نسبت به تأثیرات آن داشتند؛ مانند ایجاد وابستگی بیش از حد به فناوری در میان دانشآموزان و اینکه این ابزارها میتوانند توانایی دانشآموزان در تفکر انتقادی و خلاقانه را محدود کنند. نتایج همچنین در مورد فرصتهای شغلی آینده و لزوم بازنگری منطبق با نیازهای جدید در برنامههای درسی برای بهرهگیری از امکانات فراهم شده توسط ابزارهای هوش مصنوعی صحبت میکنند. پیامدهای عملی و سیاستگذاری و همچنین راههای تحقیقاتی آتی در مورد فرصتهای شغلی در بخش نتیجهگیری مورد بحث قرار گرفتند. نتیجهگیری: این مطالعه به زمینه در حال رشد آموزش و هوش مصنوعی کمک میکند، با تأکید بر اینکه نیاز است تعادلی بین نوآوری و مسئولیت آموزشی برقرار شود. نشان داده شده است که هوش مصنوعی میتواند به عنوان یک ابزار کمکی در فرآیند تدریس مفید باشد، نه جایگزین معلم. یکپارچهسازی موفقیتآمیز این فناوریها نیازمند توجه به مسائل عدالت، اخلاق و همکاری بین معلمان، سیاستگذاران و متخصصان فناوری است.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
غلامحسن پناهی؛ علیرضا واصفی
چکیده
چکیده: پژوهش حاضر با هدف تبیین اثر توانمند سازی مدیریت دانش از طریق آموزش از راه دور بر عملکرد و هوش سازمانی مدیران مدارس متوسطۀ اول شهر نیمروز انجام شد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و در زمرۀ پژوهش های کمی از نوع توصیفی-همبستگی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت است از تمامی مدیران متوسطۀ اول آموزش و پرورش شهرستان نیمروز در سال ...
بیشتر
چکیده: پژوهش حاضر با هدف تبیین اثر توانمند سازی مدیریت دانش از طریق آموزش از راه دور بر عملکرد و هوش سازمانی مدیران مدارس متوسطۀ اول شهر نیمروز انجام شد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و در زمرۀ پژوهش های کمی از نوع توصیفی-همبستگی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت است از تمامی مدیران متوسطۀ اول آموزش و پرورش شهرستان نیمروز در سال تحصیلی 1402-1403 که با روش سرشماری تعداد 12مرد و12زن به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. ابزار گرداوری اطلاعات شامل پرسشنامه مدیریت دانش نوناکا و تاکاچی (۱۹۹۵)، پرسشنامه عملکرد مدیران یزدانی نژاد (1388) و پرسشنامه هوش سازمانی مدیران آلبرخت (2002) بود. دادههای جمع آوری شده از اجرای پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار SPSS26 و با روش آمار توصیفی همچون جداول و نمودارها برای نشان دادن ویژگیهای جمعیت شناختی تحلیل و به منظور استنباط دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون استفاده میشود. پس از جمع آوری دادهها، پیروی کردن توزیع دادهها از توزیع نرمال با آزمون کولموگروف-اسمیرنوف بررسی شد. نتایج حاکی از آن بود که بین مولفههای مدیریت دانش از طریق آموزش از راه دور با عملکرد سازمانی مدیران و همچنین بین مولفههای مدیریت دانش و نمرۀ کل مدیریت دانش با هوش سازمانی مدیران رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. توانمندسازی مولفه بکارگیری دانش بر عملکرد سازمانی مدیران و توانمندسازی مولفه تسهیم دانش و بکارگیری دانش بر همۀ مولفه های هوش سازمانی موثر است (p≤0/05). بنابراین، آموزش و پرورش با گسترش و کاربست شبکههای مجازی و آموزش از راه دور از طریق اسکای روم، میتواند فضایی پویا ایجاد کند تا مدیران بتوانند دانش خود را توسعه داده، به ایدههای جدید دست یابند و دانش جدید کسب کنند.
علمی-پژوهشی
امیر مرادی؛ معصومه امیری
چکیده
هدف پژوهش حاضر، پدیدارشناسی چالشهای تربیت در زیست بوم آموزش الکترونیکی و شایستگیهای موردنیاز برای حضور اثربخش در آن است. بدین منظور با بهرهگیری از روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی به شناسایی و بازنمایی پدیده مورد بررسی پرداخته شد. دادهها با استفاده از نمونهگیری هدفمند و مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با شانزده نفر از معلمان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، پدیدارشناسی چالشهای تربیت در زیست بوم آموزش الکترونیکی و شایستگیهای موردنیاز برای حضور اثربخش در آن است. بدین منظور با بهرهگیری از روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی به شناسایی و بازنمایی پدیده مورد بررسی پرداخته شد. دادهها با استفاده از نمونهگیری هدفمند و مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با شانزده نفر از معلمان و مدیران فعال در زیست بوم جدید گردآوری شده و بر اساس الگوی کلایزی تحلیل گردید. در دهمین مصاحبه، اشباع نظری دادهها حاصل شد، اما به منظور اعتباربخشی یافتهها، مصاحبه ها تا شانزدهمین نفر ادامه یافت. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها، منجر به شناسایی دو مقوله (چالشها و صلاحیتها) و ده مضمون اصلی شد. چالشهای زیست بوم جدید شامل نبود ارتباط سنتی ، مغفول ماندن موضوع تربیت، رواج بی صداقتی علمی، تجاوز به حریم شخصی، جدی نگرفتن زیست بوم، بروز اعتماد به نفس کاذب است. شایستگیهای موردنیاز زیست بوم جدید شامل شایستگی عملیاتی، شناختی، همکاری و خودراهبری است. در پایان می توان چنین نتیجه گیری کرد که تربیت در زیست بوم جدید دارای چالشهای متعددی است و نیازمند نوعی تحول در طراحی تربیتی است. لذا بهبود کیفیت آن مستلزم نگاه متولیان و دوری از طرز تلقی آموزش موقت، پارهوقت و درجه دوم به این قبیل آموزشها است.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
فاطمه نارنجی ثانی؛ سیدحسین موسوی؛ مهسا عزیزی
چکیده
هدف این مطالعه شناسایی الزامات توسعه شایستگیهای هوش مصنوعی رهبران بود. این مرور سیستماتیک متون، که از ژانویه ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۲۵ را در بر میگیرد، ۲۶ مقاله احصاء شده از Google Scholar، Sage، Emerald، Springer، ScienceDirect و PubMed را تجزیه و تحلیل میکند. با تکیه بر مرور سیستماتیک، یافتهها سنتز و ادغام شدند تا یک چارچوب الزامات توسعه شایستگی هوش مصنوعی ...
بیشتر
هدف این مطالعه شناسایی الزامات توسعه شایستگیهای هوش مصنوعی رهبران بود. این مرور سیستماتیک متون، که از ژانویه ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۲۵ را در بر میگیرد، ۲۶ مقاله احصاء شده از Google Scholar، Sage، Emerald، Springer، ScienceDirect و PubMed را تجزیه و تحلیل میکند. با تکیه بر مرور سیستماتیک، یافتهها سنتز و ادغام شدند تا یک چارچوب الزامات توسعه شایستگی هوش مصنوعی واضح و مختصر برای رهبران به دست آید. برای این منظور، از چارچوب PRISMA برای ایجاد یک فرآیند با کیفیت بالا و شفاف استفاده شد. از چارچوب تحلیل مضمون نعیم و همکاران (۲۰۲۳) برای تجزیه و تحلیل و تفسیر یافتههای حاصل از مطالعات مورد بررسی استفاده شد. پایایی نتایج نهایی با استفاده از روش کاپای کوهن ارزیابی شد. این ضریب ۰.۷۳ بود که نشان دهنده سطح بالایی از توافق بین کدگذاران است. یافتهها، الزامات اساسی برای توسعه شایستگیهای هوش مصنوعی در بین رهبران را در سه بعد اصلی روشن میکنند: الزامات سازمانی، فناورانه و فردی. این پژوهش با شناسایی و دستهبندی الزامات اثربخش توسعه شایستگیهای هوش مصنوعی رهبران در عصر هوش مصنوعی، به ادبیات موجود کمک میکند.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
عرفانه گلشن؛ یوسف مهدوی نسب؛ سارا نوری؛ مهسا مرادی
چکیده
بازیوارسازی، بهعنوان بهرهگیری از عناصر طراحی بازی در زمینههای غیر بازی، بهویژه در آموزش، بهطور روزافزون بهمنظور افزایش انگیزش و مشارکت یادگیرندگان مورد توجه قرار گرفته است. جدولهای امتیاز (Leaderboards) از جمله عناصر کلیدی بازیوارسازی محسوب میشوند که با ایجاد حس رقابت و برانگیختن هیجانات مثبت، میتوانند یادگیری را تقویت ...
بیشتر
بازیوارسازی، بهعنوان بهرهگیری از عناصر طراحی بازی در زمینههای غیر بازی، بهویژه در آموزش، بهطور روزافزون بهمنظور افزایش انگیزش و مشارکت یادگیرندگان مورد توجه قرار گرفته است. جدولهای امتیاز (Leaderboards) از جمله عناصر کلیدی بازیوارسازی محسوب میشوند که با ایجاد حس رقابت و برانگیختن هیجانات مثبت، میتوانند یادگیری را تقویت کنند. با این حال، بهرهوری این ابزارها از طریق بهکارگیری راهبردهای طراحی مؤثرتر و بررسی بیشتر مفهومی بهنام «جوسینس» (Juiciness) ــ جذابیتهای حسی و هیجانی در محیط یادگیری ــ قابل ارتقا است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جدولهای امتیاز بازیوارشدهی مبتنی بر جوسینس بر یادگیری، لذت و علاقهمندی به یادگیری در آموزش ادبیات فارسی در میان دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی انجام شده است. جامعهی پژوهش شامل ۷۵ دانشآموز پایه چهارم در شهر تهران بودند که بهصورت تصادفی در سه گروه تقسیم شدند: گروه جدول امتیاز با جوسینس (JLG)، گروه جدول امتیاز ساده (SLG)، و گروه کنترل (CG). در گروه JLG از جدولهای امتیاز با جلوههای بصری و شنیداری استفاده شد، در حالیکه در گروه SLG جدولهای امتیاز ساده با متن بدون طراحی بهکار رفت، و گروه کنترل فاقد هرگونه مداخله بود. دادهها از طریق پیشآزمون و پسآزمون یادگیری، و پرسشنامههای سنجش میزان لذت و علاقه به یادگیری گردآوری شد. یافتههای آماری نشان داد که گروه JLG در مقایسه با دو گروه دیگر بهطور معناداری عملکرد بهتری در مؤلفههای یادگیری، لذت و علاقهمندی به یادگیری داشت. این نتایج بر اثربخشی عناصر بازیوارسازی تقویتشده با جوسینس در ارتقای مشارکت، انگیزش و کیفیت یادگیری در آموزش ادبیات تأکید دارند.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
محمد نظری پور
چکیده
این مطالعه به بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی مدل HEXACO — شامل صداقت-فروتنی، هیجانی بودن، برونگرایی، توافقپذیری، وظیفهشناسی و گشودگی — بر ریسکپذیری، ادراک ریسک و منافع درکشده در میان دانشجویان کارشناسی حسابداری میپردازد و پیامدهایی برای تدوین راهبردهای آموزشی با هدف تقویت شایستگیهای اخلاقی و مهارتهای حسابرسی دارد. ...
بیشتر
این مطالعه به بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی مدل HEXACO — شامل صداقت-فروتنی، هیجانی بودن، برونگرایی، توافقپذیری، وظیفهشناسی و گشودگی — بر ریسکپذیری، ادراک ریسک و منافع درکشده در میان دانشجویان کارشناسی حسابداری میپردازد و پیامدهایی برای تدوین راهبردهای آموزشی با هدف تقویت شایستگیهای اخلاقی و مهارتهای حسابرسی دارد. با استفاده از یک طرح همبستگی توصیفی-اکتشافی، دادههای ۱۷۰ دانشجو در تهران در اوایل سال ۲۰۲۵ گردآوری و با بهرهگیری از مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان میدهند که ویژگی صداقت-فروتنی موجب کاهش انتخابهای غیراخلاقی میشود، وظیفهشناسی تصمیمگیری محتاطانه را تقویت میکند، و پارادوکسی در ریسکپذیری اخلاقی نمایان میشود که نقش فشارهای موقعیتی را برجسته میسازد. همچنین، هیجانی بودن و برونگرایی از طریق ادراک ریسک و منافع، رفتارهای ریسکپذیر را تحت تأثیر قرار میدهند. این مطالعه استفاده از مطالعات موردی متمرکز بر اخلاق را برای بهبود تصمیمگیری اخلاقی و شبیهسازیهای حسابرسی را برای ارتقاء دقت پیشنهاد میکند و راهبردهایی قابل تطبیق با برنامههای درسی حسابداری در سطح جهانی ارائه میدهد. این رویکردهای مبتنی بر HEXACO که بر نظریههای یادگیری تجربی و خودکارآمدی استوار هستند، در مقایسه با مدلهای سنتی، همراستایی بیشتری با اهداف آموزش مبتنی بر شایستگی دارند و از چشمانداز کمیسیون Pathways در زمینه توسعه مهارتهای اخلاقی و حسابرسی پشتیبانی میکنند.