علمی-پژوهشی
آموزش از دور
امیر کریمی
چکیده
پیشینه و اهداف: امروزه برنامهریزی استراتژیک و راهی برای کمک به بهرهوری بیشتر و دستیابی به اهداف سازمانی محسوب میشود و در دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک سازمان نوپا ضرورت بیشتری پیدا می کند. لذا پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه راهبردی آموزشی دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. روشها: روش پژوهش از نوع آمیخته، کمّی و کیفی است. جامعه ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: امروزه برنامهریزی استراتژیک و راهی برای کمک به بهرهوری بیشتر و دستیابی به اهداف سازمانی محسوب میشود و در دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک سازمان نوپا ضرورت بیشتری پیدا می کند. لذا پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه راهبردی آموزشی دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. روشها: روش پژوهش از نوع آمیخته، کمّی و کیفی است. جامعه آماری شامل کلیه اساتید، مسئولان، معاونین و کارشناسان آموزش دانشگاه فرهنگیان استان البرز بود که در بخش کیفی16 نفر و در بخش کمی، 50 نفر از بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای آنها انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند و در بخش کمی پرسشنامهی محقق ساخته با پایایی (943/0) بود.. یافتهها: یافتهها نشان دادند که به ترتیب تهدیدها (49/3)، نقاط ضعف (48/3) و نقاط قوت (22/3) و فرصتها (21/3) از تأثیرگذاری بیشتری برخوردارند. نتیجهگیری: در نتیجه استراتژی مناسبی برای آموزش دانشگاه فرهنگیان راهبرد تدافعی است لذا در این راستا راهکارهای پیشنهادی چهار بخش تهاجمی (so) محافظهکار (St) بازنگری (wo) و بویژه تدافعی (wt) ارائهشده است. در نتیجه توسعهی کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان با بهرهگیری از استراتژی مناسب تدافعی وجود دارد.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
محبوبه اسلمی؛ ناهید اوجاقی؛ سکینه جعفریان
چکیده
روش: این پژوهش با استفاده از روش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) انجام شد. در بخش کیفی برای استنباط الگو از روش فراترکیب استفاده گردید. بدین صورت که بر مبنای روش کیفی به بررسی ادبیات و نظرسنجی از خبرگان به صورت دلفی به مجموعه ای از ابعاد و مؤلفه های تاثیر گذار بر ماندگاری دانشجوی الکترونیک دست یافته و الگوی اولیه با 5 بعد، 14 مؤلفه و 57 شاخص ...
بیشتر
روش: این پژوهش با استفاده از روش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) انجام شد. در بخش کیفی برای استنباط الگو از روش فراترکیب استفاده گردید. بدین صورت که بر مبنای روش کیفی به بررسی ادبیات و نظرسنجی از خبرگان به صورت دلفی به مجموعه ای از ابعاد و مؤلفه های تاثیر گذار بر ماندگاری دانشجوی الکترونیک دست یافته و الگوی اولیه با 5 بعد، 14 مؤلفه و 57 شاخص طراحی شد و سپس در بخش کمی به منظور اعتبار سنجی الگو و تأیید آن از روش پیمایشی و برای گرد آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شد. نتایج حاصل از گردآوری داده ها پس از تنظیم و تلخیص با استفاده از آزمونهای آماری (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تأیید روایی محتوایی ابزار پژوهش از خبرگان امر و همچنین به منظور تعیین روایی سازه ابزار اندازه گیری، از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. که تمامی متغیر گویه ها دارای بار عاملی مناسب بودند. پایایی ابزار نیز با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها: طبق یافته های پژوهش مؤلفه ها و ابعاد نهایی الگوی ماندگاری دانشجو در محیط یادگیری الکترونیک در 5 بعد، فراگیر، کیفیت خدمات آموزشی، مربی، محیط، فناوری، و 14 مؤلفه(ویژگی های روانشناختی، تجارب قبلی، پیشینه تحصیلی،مهارت های مدیریت کامپیوتری، تعامل، طراحی دوره، حمایت سازمانی، دانش مربی، مهارت مربی ، نگرش مربی ، محیط حمایتی، تعهد کاری، کیفیت تکنولوژی و کیفیت اینترنت) شناسایی و طبقهبندی شدند.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
لاله یلمه علی ابادی؛ مریم انصاری؛ اعظم بختیاری رنان
چکیده
بی گمان تفکر انتقادی در زمینه تحصیلی دانشجویان با تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی همراه است و دانشجو با پرورش این مهارت ،زمینه رشد تفکر انتقادی را در آینده شغلی خود فراهم می آورد. این تحقیق با هدف پیش بینی رابطه بین سبک یادگیری با مهارت های تفکر انتقادی با نقش میانجی فناوری های آموزش از راه دور در دانشجویان پیام نور ، انجام شده است. این ...
بیشتر
بی گمان تفکر انتقادی در زمینه تحصیلی دانشجویان با تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی همراه است و دانشجو با پرورش این مهارت ،زمینه رشد تفکر انتقادی را در آینده شغلی خود فراهم می آورد. این تحقیق با هدف پیش بینی رابطه بین سبک یادگیری با مهارت های تفکر انتقادی با نقش میانجی فناوری های آموزش از راه دور در دانشجویان پیام نور ، انجام شده است. این تحقیق از حیث هدف کاربردی و با توجه به اینکه عینا وضعیت موجود توصیف می شود از بعد ماهیت توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر 153 نفر از دانشجویان از راه دور پیام نور استان چهارمحال و بختیاری می باشد که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شده که از آن ها خواسته شد به پرسش نامههای سبک یادگیری کلب(12 سؤال) ، مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا(24 سؤال) و پرسش نامه محقق ساخته فناوری های آموزش از راه دور(10 سؤال) پاسخ دهند.روایی پرسش نامه ها با توجه به استاندارد بودن سؤالات پرسشنامه می توان به قابل اعتماد بودن و روایی سؤالات اتکاء کردو برای سنجش میزان پایایی پرسشنامه هابا روش آلفای کرونباخ توسط نرم افزار( (SPSS، محاسبه گردید.که هر سه پرسشنامه از پایایی لازم برخوردار بود.داده های پژوهش با استفاده از نرم افزارSPSS و برای آزمایش فرضیه های پیشنهادی از مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد آنچه در عصر حاضر بایـد محـور فعالیـت نظـام های تعلـیم و تربیت قرار گیرد، ابداع و به کارگیری روش های به یادسـپاری و پردازش اطالعات در حافظه نیست؛ بلکـه ایجـاد مهـارت تفکـر انتقادی برای گزینش و تحلیل و به کار بستن اطلاعـات جهـت حل مسائلی است که در زندگی روزمـره بـه وقـوع مـی پیونـدد.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
بهمن یاسبلاغی شراهی
چکیده
چکیده:پژوهش حاضر به منظور شناسایی مولفههای اصلی توسعه تکنولوژی سبز در آموزش مجازی با استفاده از فناوری بلاکچین انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت داده ها آمیخته و از نظر روش گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان و صاحب نظران دانشگاهی در حوزه قلمرو موضوعی پژوهش و نیز خبرگان ...
بیشتر
چکیده:پژوهش حاضر به منظور شناسایی مولفههای اصلی توسعه تکنولوژی سبز در آموزش مجازی با استفاده از فناوری بلاکچین انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت داده ها آمیخته و از نظر روش گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان و صاحب نظران دانشگاهی در حوزه قلمرو موضوعی پژوهش و نیز خبرگان و مدیران آموزش مجازی بودند که از این میان، تعداد 125 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات جمع آوری شده در مرحله کیفی به روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی از مدل سازی معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان داد که مولفههای اصلی توسعه تکنولوژی سبز در آموزش مجازی با استفاده از فناوری بلاکچین شامل 5 مولفه شرایط علی، پدیده محوری، راهبردها، شرایط زمینه ای و شرایط مداخله گر بودند. بر اساس نظر خبرگان، برای هر کدام از مولفه ها، زیرمولفه هایی شناسایی و استخراج شد. بر اساس نتایج، کلیه متغیرهای پیشبین در مدل یعنی مولفههای توسعه تکنولوژی سبز و استفاده از فناوری بلاکچین در مجموع توانایی پیش بینی 36/0 (0.01 > p) از واریانس متغیر میانجی یعنی توسعه تکنولوژی سبز و توانایی پیش بینی 16/0 (0.05 > p) از واریانس متغیر ملاک یعنی بهبود عملکرد آموزش مجازی و نرمافزارهای آموزشی را داشته است که این ضرایب هر دو مثبت و مستقیم هستند. نتایج نشان داد الگوی پنج مولفهای، در ایجاد سازوکار استفاده از فناوری بلاکچین در توسعه تکنولوژی سبز آموزش مجازی دارای تاثیر بالایی است.واژگان کلیدی: مولفهها، تکنولوژی سبز، آموزش مجازی، فناوری بلاکچین
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
نصرت الله عابدینی
چکیده
از زمان همهگیری کرونا بحث آموزش مجازی به صورت گسترده مطرح و در تمام زمینهها از جمله تربیت بدنی وارد شد. در پساکرونا نیز این نوع از آموزش مخاطبان خاص خود را حفظ و حتی گسترش داد به طوری که در حال حاضر در شبکههای اجتماعی شاهد رشد باشگاههای ورزشی مجازی هستیم. بنابراین جهت شناخت بازار هدف این حرفه، اطلاعات جامعه شناختی از این گروه ...
بیشتر
از زمان همهگیری کرونا بحث آموزش مجازی به صورت گسترده مطرح و در تمام زمینهها از جمله تربیت بدنی وارد شد. در پساکرونا نیز این نوع از آموزش مخاطبان خاص خود را حفظ و حتی گسترش داد به طوری که در حال حاضر در شبکههای اجتماعی شاهد رشد باشگاههای ورزشی مجازی هستیم. بنابراین جهت شناخت بازار هدف این حرفه، اطلاعات جامعه شناختی از این گروه ضروری بنظر میرسد. لذا هدف این پژوهش مطالعه متغیرهای دموگرافیک باشگاههای ورزشی مجازی در شبکه-های اجتماعی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شرکت کنندگان یک باشگاه مجازی بانوان در یکی از شبکههای اجتماعی به تعداد 800 نفربودند که ازین تعداد 233 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و اطلاعات دموگرافیک آنها از طریق فرم آنلاین اخذ و دادههای دریافت شده به روش توصیفی-تحلیلی بررسی شدند. این مطالعه نشان داد که ورزش در باشگاه مجازی از دیدگاه شرکت کنندگان با توجه به دستیابی اکثر قریب به اتفاق آنها به اهدافشان، رضایت بخش بود. از میان افراد شرکت کننده در باشگاه مجازی درصد متاهلین بسیار بیشتراز افراد مجرد بوده و جوانان در مقطع سنی ۲۰ تا 4۰ سال بیشترین تعداد شرکت کنندگان را داشتند. درصد افراد غیرشاغل با اختلاف چشمگیری بیشتر از افراد شاغل بود. در نوع استفاده آنلاین یا آفلاین از جلسات نیز اختلاف زیادی دیده نشد اما در تحلیل دوبعدی این متغیرها با متغیر نوع استفاده آنلاین یا آفلاین از ورزش مجازی، مشخص شد که افراد مجرد نسبت به افراد متأهل، افراد با مدرک تحصیلی فوق لیسانس نسبت به سایر مقاطع تحصیلی و مقطع سنی 40 تا 60 سال نسبت به سایر مقاطع سنی بیشتر به روش آفلاین و منعطف بودن استفاده از زمان کلاسها علاقمند بودند.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
سمیه سلمانی کله؛ محمدرضا سرمدی؛ بهمن زندی؛ معصومه السادات ابطحی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوهای فنی و غیر فنی برنامه درسی در نسلهای آموزش باز و از راه دور صورت گرفته است تا جایگاه شناسایی این مبانی در حوزه نظر و عمل مشخص گردد. تصمیم گیری در برنامه ریزی درسی دارای قلمرو گسترده ای است وگروههای متعدد و مختلفی به دنبال تاثیرگذاری و سهیم شدن در تصمیمات مربوط به برنامه ریزی درسی هستند. رویکرد پژوهش توصیفی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوهای فنی و غیر فنی برنامه درسی در نسلهای آموزش باز و از راه دور صورت گرفته است تا جایگاه شناسایی این مبانی در حوزه نظر و عمل مشخص گردد. تصمیم گیری در برنامه ریزی درسی دارای قلمرو گسترده ای است وگروههای متعدد و مختلفی به دنبال تاثیرگذاری و سهیم شدن در تصمیمات مربوط به برنامه ریزی درسی هستند. رویکرد پژوهش توصیفی و راهبرد از نوع کیفی و راهکار اسنادی بوده است. برنامه ریزی درسی عبارت از پیش بینی و تهیه مجموعه فرصت های یادگیری برای جمعیتی مشخص به منظور نیل به آرمانها و هدفهای آموزش و پرورش است که معمولا در مدر سه انجام می گیرد.این نوع نگاه در قالب برنامه ریزی درسی فنی جای دارد. تصمیم گیری فی البداهه و از قبل برنامه ریزی نشده رویکرد دیگری در برنامه ریزی درسی ا ست که فرایند برنامه ریزی را به تعاملات معلم و دانش آموزان ربط می دهد. بر طبق این دو دیدگاه دو رویکرد فنی و غیر فنی در برنامه ریزی درسی به وجود آمده است. پس معلم باید چهارچوبی کوچک و محدود از فرآیند برنامه درسی را به عنوان الگو انتخاب کند و مورد تحلیل و شناسایی قرار دهد تا بتواند در موقعیت مناسب و در محدوده آن چهارچوب فعالیت های آموزشی خود را سازماندهی کند.در مقاله حاضر با ارایه تصویر کلی از الگوهای فنی و غیر فنی برنامه درسی درباره استلزامات تربیتی در قالب نسلهای آموزش باز و از راه دور کاوش شده است.نتایج در بخش الگوهای برنامه درسی پشتیبان کننده این الگوها در بخش الگوهای فنی،شامل مکتب تایلر و در بخش الگوهای غیر فنی شامل مکتب پاینار بوده است.الگوی روانشناسی تایلر الگوی خطی مبتنی بر کارآیی و رفتارگرایی بوده است و الگوی پاینار یک الگوی پساساختارگرایانه برای آموزش نسل سوم یادگیری است.